Ironbutt Ss1000

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Ironbutt SS1000

Vi har gjort en film av vår lilla Ironbutt SS1000 körning från i sommar! :yoparty

Ni kan ju kolla å ge gärna kommentarer osv... :pannkyss

KOM IHÅG att vi inte hade ett kamerateam med oss utan allt material är taget av oss själva under tiden vi körde på ett eller annat sätt... mera fakta ingår i filmen! :)

Filmen finns länkad på youtube här under, kvalitén å synkningen till musiken är sisådär på youtube, men iaf... För privatbruk har vi gjort dvd med menyer å extra material osv :tungan

DEL 1:
[YOUTUBE-ID]2vDnQeUXqIY [/YOUTUBE-ID]

DEL 2:
[[YOUTUBE-ID]agRM6nOQOaU [/YOUTUBE-ID]

OBS! Denna version innehåller ännu en del buggar som är korrigerade på den egna dvd-versionen...

För er som inte vet vad Ironbutt är: http://www.ironbutt.com/

Last edited by a moderator:
Härliga tag grabbar, men varför åka samma väg tillbaka så mycket.

Personligen gillade jag musiken också.

Hur mycket bensin gick åt?
Hur långt kunde ni köra med hojen som behövde tankas först?
Hur många varmkorvar/kaffekoppar gick åt?

Och slutligen, hur många öl drack ni i bastun när ni kom hem, innan ni somnade?

Härliga tag grabbar, men varför åka samma väg tillbaka så mycket.

Personligen gillade jag musiken också.

Hur mycket bensin gick åt?
Hur långt kunde ni köra med hojen som behövde tankas först?
Hur många varmkorvar/kaffekoppar gick åt?

Och slutligen, hur många öl drack ni i bastun när ni kom hem, innan ni somnade?

Bensin: Minns inte...ca 250km/tank för samtliga hojar, så 1700/250 osv...ca 120 liter bensin / hoj.

Varma korvar hann vi inte med...kaffe å koffeinpiller javisst å det behövs!

Inga öl alls för min del iaf... jag mådde så jävla dåligt väl hemma, så det blev nog bara sängen för min del... ingen baggis å köra 1700 km i sträck i 22timmar efter att ha sovit ca 1 timme innan :tungan

Vi skulle ha kört exakt samm väg tillbaka, men kilometrarna skulle inte ha räckt till då, så därför lite annorlunda... nu väntar vi bara på diplomen från USA :gnissla

Bensin: Minns inte...ca 250km/tank för samtliga hojar, så 1700/250 osv...ca 120 liter bensin / hoj.

Vi skulle ha kört exakt samm väg tillbaka, men kilometrarna skulle inte ha räckt till då, så därför lite annorlunda... nu väntar vi bara på diplomen från USA :gnissla

Jag satte mig med Viamichelin och försökte rita ut en rutt här i norra sverige (man måste ju slå eran ren-räknare) men det är förbaskat långt...

Jag SKA köra en ironbutt någon gång.... Tror jag

Jag satte mig med Viamichelin och försökte rita ut en rutt här i norra sverige (man måste ju slå eran ren-räknare) men det är förbaskat långt...

Jag SKA köra en ironbutt någon gång.... Tror jag

Några tips:

Det lönar sig verkligen att ha rutten på klart innan å att den rutten är sådan med garanterat lite traffik.

Sen gäller det att hålla pauserna korta, för det finns inte mycket extra tid.

Gör dessutom upp en tidsplan när du har för avsikt att vara var så du vet under resans gång hur det går

Ät inget som du kanske reagerar på innan resan eller under resans gång (extra toa besök tar tid). Vi hade med babymat (mycket av det goda man behöver)

Sov gott innan

Kom ihåg tankningskvittona å kolla alltid tiden. (Kvittona är Gud)

Var uppmärksam så att inte någon sträcka går för fort (kom ihåg att överhastighet inte är tillåtet)

Kör åtminstone 50km extra. (Min mätare sa över 1700km väl hemma (annan drevning), kompisens sa ca 1670km men godkända kilometrar stannade på 1636km (granskarna kollar avstånd med hjälp av karta).

Se till att du har tankningskvitton från viktiga punkter (t.ex. om du tar en väg som egentligen är en omväg, så räknar IBA-organisationen med att du tagit den kortaste vägen ifall du inte kan annat med kvittona)

...skriver mer om jag kommer på...

Last edited:
Ja, just det...nästan bäst att göra det runt midsommar någongång... längst ljust då!

Vi försökte oxå lura oss själva lite så det inte skulle kännas som att man kör på natten alls genom att starta "tidigt på morgonen" (halv 4) å komma hem "sent på kvällen" (halv 2). :D

I efterhand märkte vi ju oxå att vi hade 2 timmar till godo, så det blir nog en Saddlesore 2000k nästa gång...borde inte vara omöjlig att genomföra i Finland...

Coolt med lite nya grejer börjar bli lite trött på alla stuntfilmer:tummenupp

hehe...jo, man riskerar inte en sån där resa med stunts... var faktiskt rädd att jag skulle göra någon wheelie under resan eftersom jag visste vi skulle göra film av det...men fan va knäckt man skulle ha blivit om det skulle ha varit just den gången det sket sig...

Grejen e att jag redan förra året tänkte köra detta tillsammans med en av de andra som var med..allt var planerat å klart, men så sket det sig 3 dagar innan när polisen ville ha mitt körkort :mad: (därav den smått humoristiska texten strax i början av filmen) :tungan

Vet annars någon om det går att enkelt lägga upp den någon annanstans (typ här på sporthoj) med bättre kvalitet?

upp med hela filmen i dvdformat ,, :yoparty :yoparty

kommigen :tummenupp

Skitcoolt. Bra film också :tummenupp

Med tanke på att majoriteten av själva materialet är taget med en fastmonterad Nokia E70 kameratelefon, som laddades konstant via hojen och som var programmederad att fota var 10:de sekund och det gav oss ca 4000 bilder totalt sen att jobba med så är det helt ok... :tummenupp

Dessutom var den programmerad att skicka en GPS-signal även vid varje foto för att vi skulle få verklig och synkroniserad kartuppföljning med :tungan

Sen är oxå nästan alla filmsekvenserna filmade med en annan Nokia E70 som grävdes fram ur fickan å hölls i med ena handen under körning... :D

Suveränt fin film! Bra ihop klippt och bra humor med bl a "karaoke", och i första delen när bilen "kör" på texten. :tummenupp

Synd att man inte hade möjlighet att hänga på, men fan, det är jäkligt långt. Får se nästa sommar om ni tänkte ta en 2000k....men man borde väl nog börja med en sån här tripp. För att se om man hålls vaken... :va

Last edited:
Suveränt fin film! Bra ihop klippt och bra humor med bl a "karakoke", och i första delen när bilen "kör" på texten. :tummenupp

Synd att man inte hade möjlighet att hänga på, men fan, det är jäkligt långt. Får se nästa sommar om ni tänkte ta en 2000k....men man borde väl nog börja med en sån här tripp. För att se om man hålls vaken... :va

Faktum är att du MÅSTE börja med en SS1000 eller 1600K (samma sak men i km) :rolleyes:

Du får inte köra någon annan innan du utfört någon av dessa :tungan

Faktum är att du MÅSTE börja med en SS1000 eller 1600K (samma sak men i km) :rolleyes:

Du får inte köra någon annan innan du utfört någon av dessa :tungan

Nåmen då så, då blev det ju enkelt. :crash Har ni börjat planera nästa sommar redan?

Nåmen då så, då blev det ju enkelt. :crash Har ni börjat planera nästa sommar redan?

Njaa... inte har vi börjat planera något inte... men blir det något blir det väl nog en 2000K. :)
Som jag sa tidigare så kom vi ju ca 1650km på ca 22timmar, så med ännu lite mera slimmade pauser så skulle vi kanske ha hunnit fortsätta en sväng lite förbi Vasa på hemvägen å så svängt om igen hemåt å fått ihop till 2000K :va

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!