Iron Maiden-setlist (Är gubbarna lata?)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Till sommaren är det Iron maiden-spelning och det är väl ingen högoddsare att de kommer att spela samma gamla söndertuggade setlista. "Run to the hills" "Wrathchild" med mera med mera. Hur kan man tex lägga in "Lord of the flies" och "From here to eternity" när man har superverk som "Phantom of the opera", "Infinite dreams", "To tame a Land", "Caught somewhere in time" mm att välja på.

Iron Maiden skulle kunna presentera den kanske starkaste setlistan av alla band men istället väljer de de tråkigaste låtarna. Steve Harris fick frågan varför de inte varierar sig mer och spelar tex "Alexander the great" och levererade historiens märkligaste svar. Han svarade att de gärna skulle spelat den men att Adrian och Dave har glömt bort den :va Kanske läge att påminna om att låten faktiskt finns inspelad.......

Är det nån mer än jag som skulle vilja se Maiden öppna med tex "Purgatory" eller "Charlotte the harlot"? Och sen bara köra de gamla episka superlåtarna och slänga "Number of the beast" och "Run to the hills", bara för en enda gångs skull?

Setlista 2003 (Ashs superlista inom parantes)
(Intro: The ides of march)
* Wildest Dreams (Purgatory)
* Wrathchild (22 Acacia avenue)
* Can I Play With Madness (Children of the damned)
* The Trooper (Phantom of the opera)
* Dance Of Death (Caught somewhere in time)
* Rainmaker (Strange World)
* Brave New World (Aces High)
* Paschendale (Infinite dreams)
* Lord Of The Flies (Only the good die young)
* From here to eternity (Powerslave)
* Hallowed Be Thy Name (Får vara kvar på grund av sin oerhörda kvalitet)
* Fear Of The Dark (Revelations)
* Iron Maiden (Prowler)
* ---------------------------------------
* Journeyman (Rime of the ancient mariner)
* Number Of The Beast (To Tame a land)
* Run To The Hills (Alexander the great)

Då skulle jag med stått på Ullevi.... :brynad

Jo, det stämmer. Har man live after death och a real live dead one så behövs knappt några fler maidenlivealbum i hyllan...

Hade varit coolt med ideas of march som öppning efterföljt av loneliness of the long distance runner med någon brygga emellan. Och varför inte en nervarvning till strange world eller remember tomorrow någon gång under konserten.

mb skrev:
Jo, det stämmer. Har man live after death och a real live dead one så behövs knappt några fler maidenlivealbum i hyllan...

Hade varit coolt med ideas of march som öppning efterföljt av loneliness of the long distance runner med någon brygga emellan. Och varför inte en nervarvning till strange world eller remember tomorrow någon gång under konserten.

Jag tycker "Live after death" räcker, måhända att den är till 50% eller mer gjord i studion men vafan, det är ändå ett av världens coolaste livealbum, speciellt dubbelversionen som den släpptes från början.

"A real live dead one" är 100% live men lider också av ett ruttet ljud, och Bruce Dickinson sjunger dåligt(och då är jag snäll).

Men "Loneliness of the long distance runner" är mycket riktigt också en het kandidat till Maidens bästa liveset nånsin, och "Still life"...och en massa andra som de typ aldrig spelat.

Jag mötte Lassie varning nu!
Jobbade på ett serviceföretag (data) när de var i Stockholm runt -98/-99. Kom in en snubbe (deras roddarchef) med en dator där gästlistor och rubbet inför spelning låg på, där hårddisken hade börjat ge upp. Satte mig och meckade den i 6h och lyckades få ut all info ur den. Ringde nr:et jag hade fått av honom och Bruce svarade, han tyckte att jag skulle ta med mig några polare och komma på spelningen som tack för hjälpen. Jag var / är inget större fan, och tackade nej. Efter spelningen så ringer roddar snubben och berättar att det är efterfest på Sheraton. Jag är fortfarande arg på mig själv för att jag tackade nej, och stannade hemma. Dagen efter ringer han igen och berättar att det ligger ett paket i receptionen på Sheraton till mig. Signerat dubbelalbum låg och väntade. Verkar vara grymmt schyssta lirare iaf.

//D

Fördelen med kommamde sommarturne är att Maiden inte har något nytt studioalbum de måste plöja genom. De kan, och kommer förhoppningsvis, köra mycket av den gamla skolans Maiden.

Jag håller till fullo med om att se "phantom of the opera" till sommaren vore kanon. Eller hur vore det med "Charlotte the harolt" och "22 Acacia avenue" som på varandra följande låtar?

Var för övrigt "phantom of the opera" inte med som ett av sistaspåren på vinylvarinaten av live after death men försvann på CD:n?

blacktriple skrev:
Var för övrigt "phantom of the opera" inte med som ett av sistaspåren på vinylvarinaten av live after death men försvann på CD:n?

Jo det var den och på nyutgåvan av CD:n har den kommit tillbaka.

loser skrev:
Jobbade på ett serviceföretag (data) när de var i Stockholm runt -98/-99. Kom in en snubbe (deras roddarchef) med en dator där gästlistor och rubbet inför spelning låg på, där hårddisken hade börjat ge upp. Satte mig och meckade den i 6h och lyckades få ut all info ur den. Ringde nr:et jag hade fått av honom och Bruce svarade, han tyckte att jag skulle ta med mig några polare och komma på spelningen som tack för hjälpen. Jag var / är inget större fan, och tackade nej. Efter spelningen så ringer roddar snubben och berättar att det är efterfest på Sheraton. Jag är fortfarande arg på mig själv för att jag tackade nej, och stannade hemma. Dagen efter ringer han igen och berättar att det ligger ett paket i receptionen på Sheraton till mig. Signerat dubbelalbum låg och väntade. Verkar vara grymmt schyssta lirare iaf.

//D
Men HELVETE människa!! Gå genast och drick en liter Klorin som straff, hur fan kunde du banga en inbjudan till konsert och efterfest av självaste Bruce Dickinson! :fatta!

Jag ska stå längst fram på Ullevi! :yoparty

Förresten, har ni sett dokumentären om snabbtåg på Discovery, där Bruce Dickinson kommer cyklandes (med cykelhjälm) vid en engelsk lantortsstation och ställer sig och berättar om det engelska järnvägsnätet och om snabbtåg. Ganska surrealistiskt när det visar sig att han har stenkoll på tåg och järnvägar, skön snubbe! :)

loser skrev:

//D

Ta inte illa upp, men ibland så gör du verkligen själ för ditt nickname... :7peta ;)

Är det något mer som skiljer nyutgåvan från den gamla Live after death?

Har de försökt trolla med ljudet?

Chris Ash skrev:
Jo det var den och på nyutgåvan av CD:n har den kommit tillbaka.

sgtpepper skrev:
Men HELVETE människa!! Gå genast och drick en liter Klorin som straff, hur fan kunde du banga en inbjudan till konsert och efterfest av självaste Bruce Dickinson! :fatta!

Jag ska stå längst fram på Ullevi! :yoparty

Jag är en usel människa ibland, jag vet. :(

blacktriple skrev:
Är det något mer som skiljer nyutgåvan från den gamla Live after death?

Har de försökt trolla med ljudet?

Det är de saknade låtarna från vinylutgåvan och 4 videospår inlagda. Bookleten är lite tillfläskad med nya bilder osv.

Det enda trollandet de gjort med ljudet är en remaster. Ljudet är bra, mycket klarare och mer punch än på första CD-utgåvan.

Hmm, låter som att jag måste köpa.

Fan, man är slav under konsumtionen. Disskuterade inte mb och du fenomenet remastrade plattor med extraspår i en tråd för ett par veckor sedan?

Chris Ash skrev:
Det är de saknade låtarna från vinylutgåvan och 4 videospår inlagda. Bookleten är lite tillfläskad med nya bilder osv.

Det enda trollandet de gjort med ljudet är en remaster. Ljudet är bra, mycket klarare och mer punch än på första CD-utgåvan.

blacktriple skrev:
Hmm, låter som att jag måste köpa.

Fan, man är slav under konsumtionen. Disskuterade inte mb och du fenomenet remastrade plattor med extraspår i en tråd för ett par veckor sedan?

Hehe jo det gjorde vi, fast denna gången har ju "extraspåren" ett existensberättigande då de egentligen inte är några extraspår.

Men den är värd att köpa bara för mördarversionerna av "22 Acacia Avenue","Children of the damned" och "Die with your boots on" :tummenupp

sgtpepper skrev:
Förresten, har ni sett dokumentären om snabbtåg på Discovery, där Bruce Dickinson kommer cyklandes (med cykelhjälm) vid en engelsk lantortsstation och ställer sig och berättar om det engelska järnvägsnätet och om snabbtåg. Ganska surrealistiskt när det visar sig att han har stenkoll på tåg och järnvägar, skön snubbe! :)

Hehe...jo det såg jag, sen har jag sett nåt program där deras trummis var med å snackade om flygplan :D
Han har tydligen det som hobby, verkar vara ganska jordnära killar för att spela i ett så monstruöst stort band!

Men för att följa topic: visst fan ska de satsa på att köra lite andra låtar tycker jag, börjar tröttna på Nr. Of the beast, Fear of the dark etc.....varför inte ta lite gamla godingar; 22 Accacia Avenue, Charlotte eller nåt sånt?
Men visst fan kommer jag stå på Ullevi å skrika, vad de än spelar :tungan

Hur många band spelar 20 år gamla låtar?
Hade jag spelat i band hade jag nog tyckt dom var uttjatade o tråkiga.

CorbenDallas skrev:
Hur många band spelar 20 år gamla låtar?
Hade jag spelat i band hade jag nog tyckt dom var uttjatade o tråkiga.

Glenn Hughes om "Gettin' Tighter" (30 år gammal låt)

"There is no such song as Gettin' tighter, it just smokes. I play it on every single show to this day and i just pour my heart and soul into it every time, it never gets dated, like any other piece of brilliant music".

Sen är ju frågan hur låtar man aldrig spelat kan bli uttjatade...... :rolleyes:

Men visst, har man radio rix-mentaliteten så blir de väl tråkiga på en sommar.

lite ovanligt vågat att spela hela ancient mariner live, vad är låten på skivan..13 min nånting va?
fast det kanske de har gjort förut va vet jag.

håller med om Hallowed och Infinite dreams grymma låtar!
Aces high oxå...äh fan får nog kasta på en gammal LP tror jag :)

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande