Iran

Borsiin JR skrev:
Den eventuella(troliga) exporten av material/kunnande från irak kan mycket väl gått till iran fast troligtvis då till en privat aktör då Irans atomprogram mot slutet var mer framstående än Iraks (och länderna är ju inte direkt poolare).
Vad det gäller bio/kem vapen är jag mer osäker vem som kan vad, det som är oroväckande i detta fall är ju kunnandet då mycket av kemikalier/biomaterial är relativt lättilgängliga men besvärliga att handskas med.
Som kvällslektyr kan du ersätta handboken till rs125 med FN rapporter den del av Unscom materialet som är offentligt är klart läsvärt...

Jag har läst en hel del av det, här är lite mer intressant läsning om anläggningen i Natanz.

http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2003/gov2003-63.pdf
http://www.isis-online.org/publications/iran/natanz03_02.html

För mig (och förmodligen för de flesta andra) är det solklart att Iran är ute efter att skaffa kärnvapen. Vad ska de annars ha sina Shahab 3 och 4 robotar till? Ballistiska robotar med en räckvidd på kanske så mycket som 1500km(Shahab 4 2000km). Det vill säga tillräckligt för att nå vilka mål som helst i Israel.....

Man ska också ha i åtanke att USA mycket väl kan nöja sig med att flygbomba anläggningarna utan att invadera landet. Dessutom är inte Israelerna så pigga på att Iran skaffar kärnvapen. Så agerar inte USA/NATO/FN så gör Israel det, och de laddar inte med lösplugg......

Man ska också ha klart för sig att Iran kommer att få många chanser att avbryta innan något händer, de har inte fått i närheten av lika många chanser som ärkefienden Saddam fick.

Coola Ola skrev:
Helt oavsett det folkrättsligt totalt vansinniga i att attackera länder till höger och vänster så är Iran nog det landet som i långa loppet utgör det minsta hotet mot västvärlden, av länder i Mellanöstern. Den grogrund för religiös fanatism och därpå följande terrorism saknas nästan helt i Iran, mycket pga vad som skedde under Iran-Irak-kriget. Finns mycket som tyder på att Iran faktiskt kan bli en fungerande demokrati inom en inte helt oöverskådlig framtid.

Inte för att det på nåt sätt är bra om USA invaderar något annat land som anses vara ett hot mot världsordningen.

Du har dina poänger, "demokratiserings-argumentet" fungerar inte lika bra i Iran som Irak eftersom det finns mycket västvänliga och demokrativänliga krafter i landet som har ett spelrum på ett annat sätt än vad de skulle haft i Saddams Irak. Dessutom kan det mycket väl bli så att folket sluter upp bakom sina ledare vid ett krig oavsett vad de egentligen tyckte innan.

Edit: Däremot kan jag inte hålla med om att Iran "saknar grogrund för religiös fanatism och terrorism" , det är ett hårresande uttalande.....

Last edited:
Nu har avtalet skrivits på mellan ryssland och iran.

Ryssarna ska förse uran med iran. Eller var det tvärtom :va

mb skrev:
Nu har avtalet skrivits på mellan ryssland och iran.

Ryssarna ska förse uran med iran. Eller var det tvärtom :va

Där ser man, och allt använt bränsle ska skickas tillbaka....

Vi får väl se hur det blir med det. Själv tror jag bara det är en tidsfråga innan det dimper ner lite bomber på deras anläggningar.

Hoppas de inte börjar innan OS är slut, jag hinner bara följa ett evenemang åt gången.

Boris JR skrev:
Man VET att iran förfogar över den teknologi som krävs för att framställa vapnen. Om de har producerat bomber eller inte är inte fastställt men de har alla delarna och tillgång till klyvningsbart material i tillräcklig mängd så det är långt ifrån otoligt.

Med samma logik skulle vi kunna slänga dig i fängelse för våldtäkt, inte för att du har gjort det, men du har delarna och tillgång till tjejer..

Vi kan inte låta USA bestämma vilka som får och inte får inneha teknologi, inte så länge som USA själva innehar kärnvapen i stor mängd och gärn skramlar med vapen på lösa grunder.

USA har spenderat långt mer arbete och pengar på att i efterhand motivera det senaste kriget än vad dom spenderade innan på att ta reda på fakta för att basera ett eventuellt angrepp.

Skjut först och fabricera motiv sen funkar inte i längden, jag ser andra potentiella kärnvapen nationer som större hot, men dom har ingen olja så där ids inte USA lägga sig i.

Ja det vore ju himla tråkigt :rolleyes:om iran skulle börja producera lite el med kärnkraft för att driva sina industrier.
Usa vill väl inte ha ett land till som är på uppgång och tar marknad från dom.
Det är nog den stora sanningen.

GuW skrev:
Med samma logik skulle vi kunna slänga dig i fängelse för våldtäkt, inte för att du har gjort det, men du har delarna och tillgång till tjejer..

Man kan se det på ett annat sätt, om du får reda på att någon tänker försöka mörda dig, väntar du till han har försökt innan du vidtar motåtgärder? Nu har det förmodligen inte gått så långt än men jag skulle varit genuint oroad för ett Iran med kärnvapen om jag vore Israel.

lee skrev:
Låter högst tvivelaktigt. Källa?

Ingen källa direkt. Iran är dock det land i mellanöstern som har störst chans att bli en demokrati. Bl.a. finns mycket högutbildade iranier som bor i andra (demokratiska) länder som har indirekt påverkan på vad som sker i Iran. Dessutom pågår det ett långsamt reformarbete i landet även om det tog ett par steg tillbaka i och med förra årets presidentval.

Den muslimska fanatismen på gräsrotsnivå fick dock ett enormt avbräck efter Iran-Irak-kriget då tiotusentals unga pojkar offrades som mer eller mindre självmordssoldater. Finns nog mycket få familjer i Iran som inte upplevt det meningslösa i det "martyrskapet". En bok som delvis belyser situationen i Iran är Christopher Reuters "Med livet som vapen".

Men visst, mitt gamla inlägg är väl överdrivet vad gäller muslimsk fanatism i Iran.

Ansåg Usa göra helt fel i Irak.
Efter Muhammed spektaklet börjar men lite smått undra om det han gör inte är rätt,den gode George.

stordrulen skrev:
Efter Muhammed spektaklet börjar men lite smått undra om det han gör inte är rätt,den gode George.

3e världskriget nästa?

GuW skrev:

Vi kan inte låta USA bestämma vilka som får och inte får inneha teknologi, inte så länge som USA själva innehar kärnvapen i stor mängd och gärn skramlar med vapen på lösa grunder.

USA har spenderat långt mer arbete och pengar på att i efterhand motivera det senaste kriget än vad dom spenderade innan på att ta reda på fakta för att basera ett eventuellt angrepp.

Skjut först och fabricera motiv sen funkar inte i längden, jag ser andra potentiella kärnvapen nationer som större hot, men dom har ingen olja så där ids inte USA lägga sig i.
Jag ser helre att usa har kärnvapen än att arabvärlden har en sten att kasta. Var hur antiamerikanska ni vill för det är jääävligt coolt att vara anti usa nu för tiden men usa är inte psykopater iallafall.

stordrulen skrev:

Tänker likadant... Var helt emot allt den där cowboyen stod för, men dom bilder vi ser från "långtbortistan" ger ju inga sympati- poäng...

kanske fastnar det där sista hurra i halsen :gnissla

The Bush Administration is looking at this as a huge war zone,” the former high-level intelligence official told me. “Next, we’re going to have the Iranian campaign. We’ve declared war and the bad guys, wherever they are, are the enemy. This is the last hurrah—we’ve got four years, and want to come out of this saying we won the war on terrorism.”

Back