IQ vs. Hojåka

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Svart ZX-10R -04
Varför alla dessa nedvärderande kommentarer angående folks intelligens hela tiden?

Omdöme, mognad och respekt är inte samma sak som hög IQ!

Börjar tröttna på kommentarer likt; "Vad har föraren i IQ? Samma som i skostorlek?"

Menar du att de som brister i omdöme har hög IQ rent av? Skämt å sido men nog borde en normalt begåvad människa ha förståelse att visa den hänsyn och respekt omgivningen förtjänar. Begreppet IQ missbrukas friskt i många sammanhang. Kanske är EQ ett bättre sätt att mäta det du är inne på?

Harmon Rabb skrev:
Menar du att de som brister i omdöme har hög IQ rent av? Skämt å sido men nog borde en normalt begåvad människa ha förståelse att visa den hänsyn och respekt omgivningen förtjänar. Begreppet IQ missbrukas friskt i många sammanhang. Kanske är EQ ett bättre sätt att mäta det du är inne på?

EQ?
Tror att det är det som brukar kallas "non-technical skills" på utrikiska. Det har jag också mycket av. Är oteknisk som få.

Skulle nog mer vilja översätta det som social anpassningsförmåga,eller det som man kallar för god uppfostran,hövlighet och respekt för andra människor.

KarateKid skrev:
Varför alla dessa nedvärderande kommentarer angående folks intelligens hela tiden?

Omdöme, mognad och respekt är inte samma sak som hög IQ!

Börjar tröttna på kommentarer likt; "Vad har föraren i IQ? Samma som i skostorlek?"

Är det mer korrekt att fälla nedvärderande kommentarer angående folks omdöme, mognad etc?

flugan skrev:
Är det mer korrekt att fälla nedvärderande kommentarer angående folks omdöme, mognad etc?

Ja.
Skall man tvunget fälla en nedvärderande kommentar om personen som kör livsfarligt, så passar ju det faktiskt mycket bättre. :)

McFille skrev:
Ja.
Skall man tvunget fälla en nedvärderande kommentar om personen som kör livsfarligt, så passar ju det faktiskt mycket bättre. :)

Men är det inte endast ifall det sker i direkt uppsåt eller åtminstone i ren oaktsammhet eller försummlighet som moralen kan hävdas vara låg.

Ifall framförandet av det motorburna fordonet sker med fara för sitt eget och andras liv, fast den som är ytterst ansvarig för framförandet inte inser eller besitter kapaciten att inse faran som denne själv eller andra utsätts för, så kan väl ändå inte moralen anses vara låg utan snarare intelligensen.

McFille skrev:
Ja.

Precis vad jag menar. :tummenupp

flugan skrev:
Ifall framförandet av det motorburna fordonet sker med fara för sitt eget och andras liv, fast den som är ytterst ansvarig för framförandet inte inser eller besitter kapaciten att inse faran som denne själv eller andra utsätts för, så kan väl ändå inte moralen anses vara låg utan snarare intelligensen.

Jag har en uppmätt IQ på 135+.
Tror inte moralkärringarna på forumet skulle hålla tyst, om de såg hur jag kör... :)

Men jag kanske är ett undantag.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...