iPhone headsetknapp slutar att fungera när det blåser...

pro

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
S1000RR -12
Har hittat ett sjukt irriterande fel som verkar gälla alla iPhone?? (iaf 4S & 5) kom på detta fel när jag använde heatset för musiklyssning (via spotify) vid motorcykelkörning, hann åka ca 100 meter då det börjar "spraka" och ibland hoppar volymen upp till 100% några sekunder, därefter slutar knappen på headsetet fungera, det går inte att tex pausa eller byta låt. måste dra ur kontatketen och sätta i den igen för att det ska fungera. sen blir det samma sak efter 100meter igen fungerar inte ens att tejpa för mikrofonhålet

Prövat 3 olika fabrikat på headset samt 4 olika iphones. felet kan provoceras fram genom att blåsa kraftigt en stund i mikrofonen.

Nån som har samma fel, samt kanske en lösning?

Jag har samma problem med min Iphone 4 med Nocs-lurar. Vinglade nästan in i mitträcket när Metallicas Battery plötsligt spelades på 100% volym under en sekund :3freak
Problemet verkar vara kopplat till högre hastigheter/vindbrus. Jag har tyvärr ingen lösningen, men jag ska prova en sak:
Iphonen känner av om man har hörlurar eller förstärkare kopplat till 3,5 mm-uttaget och väljer volyminställning beroende på det. När jag har mobilen kopplad till förstärkare kör jag max volym på mobilen. Jag ska testa att sänka volymen när jag har förstärkare inkopplad och se om det hjälper. Min teori är att bruset vid hojåkning gör att signalen från micen "lurar" telefonen att tro att den är kopplad till en förstärkare och därför växlar till den volyminställningen.

Har du testat med hörlurar utan mic?

Haha, ja det kan ju vara livsfarligt när man får full volym.. Hörlurar utan mic fungerar utmärkt men det är knappen jag vill åt så man kan pausa musiken när man gör korta stopp och vill prata med polarna utan att ta av hjälmen eller fibla upp telefonen ur skinnstället..

Tror mitt problem är löst, verkar som att det fungerar med headset med 3 knappar (2st volym & 1 funktionsknapp)

har inte märkt av problemet på mina lurar med 3 knappar, som du säger. kommer inte ihåg märket på dom nu och jag har bara kört med dom en gång, men det var inga problem. snarare irriterande att sladden låg å slog emot halsen i fartvinden, nästa gång blir med halsduk som håller sladden på plats!

Jag har skullcandy hörlurar, köpte billiga för typ 150-200kr eller något in-ear. Aldrig hänt mig, fungerar utmärkt.

Har samma med mina iphonelurar! Det är att den försöker kompensera med högre volym för allt ljud i omgivningen :P
Superpraktiskt.
Enda lösningen är att gå in i Music settings och sätta en Volume Limit till lagom högt, och sedan bara höjja till din nya max, så får du lagom ljud :yoparty

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back