IP-Telefoni utan leverantörsrouter?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Vår nuvarande leverantör av IP-Telefoni -Teletek- har fått för sig att "förbättra" sin tjänst genom att införa en sk. samtalspott istf. den tidigare fasta månadskostnaden + samtalskostnad. För oss som mest tagit emot samtal blir det i praktiken en mer än femtioprocentig höjning per månad. Så är det ev. någon som har förslag på eller känner till någon leverantör av ip-telefoni som inte kräver att man använder dess egen router?

Vi har nu Bahnhof för fibern och kör med en Ubiquity EdgeRouter och en Gigaset ip-telefon ansluten till den och vill mycket ogärna byta ut den [routern] mot en annan då Bahnhof tyvärr är en av de isp som kräver användande av deras router för att få ip-telefoni.

Jag ska för sakens skull tillägga att ip-telefonin via Teletek, som sådan fungerat helt klanderfritt så det är inte pga tekniska teknikaliter utan enbart pga. kostnad som jag letar alternativ.

Så om någon som känner till ett bra alternativ helst med fast månadskostnad istf. sk. "samtalspott" skulle jag bli rätt så glad.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Vår nuvarande leverantör av IP-Telefoni -Teletek- har fått för sig att "förbättra" sin tjänst genom att införa en sk. samtalspott istf. den tidigare fasta månadskostnaden + samtalskostnad. För oss som mest tagit emot samtal blir det i praktiken en mer än femtioprocentig höjning per månad. Så är det ev. någon som har förslag på eller känner till någon leverantör av ip-telefoni som inte kräver att man använder dess egen router?

Vi har nu Bahnhof för fibern och kör med en Ubiquity EdgeRouter och en Gigaset ip-telefon ansluten till den och vill mycket ogärna byta ut den [routern] mot en annan då Bahnhof tyvärr är en av de isp som kräver användande av deras router för att få ip-telefoni.

Jag ska för sakens skull tillägga att ip-telefonin via Teletek, som sådan fungerat helt klanderfritt så det är inte pga tekniska teknikaliter utan enbart pga. kostnad som jag letar alternativ.

Så om någon som känner till ett bra alternativ helst med fast månadskostnad istf. sk. "samtalspott" skulle jag bli rätt så glad.
Inte svar på din fråga kanske, men varför inte gå över helt till mobiltelefoni och spara in kostnaden helt? Går ju att koppla det gamla fastnätsnumret till mobilen och har ni dålig mobiltäckning är det bara att slå på wifi-samtal på mobilerna så går mobiltrafiken över fibern istället. Så gör jag och det fungerar utmärkt. IP-telefoni körde jag ett tag, men lade ner för 10 år sedan.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Inte svar på din fråga kanske, men varför inte gå över helt till mobiltelefoni och spara in kostnaden helt? Går ju att koppla det gamla fastnätsnumret till mobilen och har ni dålig mobiltäckning är det bara att slå på wifi-samtal på mobilerna så går mobiltrafiken över fibern istället. Så gör jag och det fungerar utmärkt. IP-telefoni körde jag ett tag, men lade ner för 10 år sedan.
Det var intressant och något som jag var omedveten om att det går att göra.
Några pekare till något läsvärt i ämnet?
[EDIT] Den kostnad som t.ex Telenor/Telia vill ha för "Mobil hemtelefoni" gör att det erbjudande om samtalspott för ip-telefonin känns rätt Ok trots allt. Den mobiloperatör jag har nu har inte det som ett alternativ alls...[\EDIT]
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det var intressant och något som jag var omedveten om att det går att göra.
Några pekare till något läsvärt i ämnet?
Tror i princip alla mobiloperatörer och de flesta modernare mobiltelefoner har stöd för detta. Se exempelvis:

Så länge mobilen är uppkopplad på WiFi är det bara att slå på funktionen i mobilens inställningar. Det man får tänka på är att man har bra WiFi-täckning överallt så att det går att vandra runt i huset och på tomten utan att den behöver växla över till mobilnätet (ifall man har dålig mobiltäckning).
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tror i princip alla mobiloperatörer och de flesta modernare mobiltelefoner har stöd för detta. Se exempelvis:

Så länge mobilen är uppkopplad på WiFi är det bara att slå på funktionen i mobilens inställningar. Det man får tänka på är att man har bra WiFi-täckning överallt så att det går att vandra runt i huset och på tomten utan att den behöver växla över till mobilnätet (ifall man har dålig mobiltäckning).
Det ser ut som detta innebär att mobiltrafiken tar vägen till andra änden via Wifi och sedan via internet och mobilnät/ip till mottagaren men med samma mobilnummer som vanligt. D.v.s säga en lösning som kan göra en nåbar utan mobiltäckning men med wifi istället. Om jag förstått det rätt så är det inte en ersättning för ip-telefoni och det nummer som är kopplat dit. Synd i så fall.
Hur som helst, tack för tipsen. Jag har lärt mig något nytt. (y)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det ser ut som detta innebär att mobiltrafiken tar vägen till andra änden via Wifi och sedan via internet och mobilnät/ip till mottagaren men med samma mobilnummer som vanligt. D.v.s säga en lösning som kan göra en nåbar utan mobiltäckning men med wifi istället. Om jag förstått det rätt så är det inte en ersättning för ip-telefoni och det nummer som är kopplat dit. Synd i så fall.
Hur som helst, tack för tipsen. Jag har lärt mig något nytt. (y)
Ja, du har förstått rätt hur det funkar tekniskt.

Att koppla ett fastnätsnummer till mobilen (om man av någon anledning behöver ha kvar ett sådant nummer) är en separat tilläggstjänst som de flesta operatörer har, men som de inte brukar marknadsföra speciellt mycket, så man kan behöva fråga efter det. Jag har själv detta för mitt företag och betalar 29 kr extra (plus moms) per månad för det.

En del marknadsför detta som "hemtelefoni", men då i ett paket för att koppla in gamla vanliga telefoner och där det då brukar bli dyrare. Egentligen kvalificerat lurendrejeri.

Men funktionen för tilläggstjänsten fastnätsnummer tillsammans med WiFi-samtal blir att när folk ringer på ens gamla fastnästnummer går det till mobilen och är man dessutom hemma går trafiken över fibern (gäller förstås även när man blir uppringd via mobilnumret eller ringer ut).

Privat lade jag ner fastnätsnummer när det till slut bara var telefonförsäljare som ringde på det numret.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har gjort samma sedan tio år. Låter samtal kopplas över wifi när det går, till mobiler. Skippade helt det fasta numret. Barnen har egna mobiler och vi har bytt operatör som har kanontäckning här (inte Telia, de var usla och dyra). Har minskat kostnaderna till kanske en fjärdedel mot tidigare, om inte mer.

Använder för övrigt också Ubiquiti-prylar hemma för nätet. Svårslagen prestanda och stabilitet.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Vår nuvarande leverantör av IP-Telefoni -Teletek- har fått för sig att "förbättra" sin tjänst genom att införa en sk. samtalspott istf. den tidigare fasta månadskostnaden + samtalskostnad. För oss som mest tagit emot samtal blir det i praktiken en mer än femtioprocentig höjning per månad. Så är det ev. någon som har förslag på eller känner till någon leverantör av ip-telefoni som inte kräver att man använder dess egen router?

Vi har nu Bahnhof för fibern och kör med en Ubiquity EdgeRouter och en Gigaset ip-telefon ansluten till den och vill mycket ogärna byta ut den [routern] mot en annan då Bahnhof tyvärr är en av de isp som kräver användande av deras router för att få ip-telefoni.

Jag ska för sakens skull tillägga att ip-telefonin via Teletek, som sådan fungerat helt klanderfritt så det är inte pga tekniska teknikaliter utan enbart pga. kostnad som jag letar alternativ.

Så om någon som känner till ett bra alternativ helst med fast månadskostnad istf. sk. "samtalspott" skulle jag bli rätt så glad.
Jag hade IP-telefoni till för nån månad sen då det helt plötsligt ringde i den och jag blev så jävla förvånad att det enda ringde i den. Kom på att vi inte använt den på över 4 år ??. Nu till saken. Vi har Bahnhof och det var inga problem när jag bytte till de att vi skulle ha deras prylar
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag hade IP-telefoni till för nån månad sen då det helt plötsligt ringde i den och jag blev så jävla förvånad att det enda ringde i den. Kom på att vi inte använt den på över 4 år ??. Nu till saken. Vi har Bahnhof och det var inga problem när jag bytte till de att vi skulle ha deras prylar
Det var intressant. Bland den info om ip-telefoni de har stod sist jag läste iaf. att de kräver att man använder deras router för att få ip-telefoni. Får väl ta och kontakta deras kundtjänst...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det var intressant. Bland den info om ip-telefoni de har stod sist jag läste iaf. att de kräver att man använder deras router för att få ip-telefoni. Får väl ta och kontakta deras kundtjänst...
Att de kräver deras router skulle jag tro beror på att de delat upp trafiken (TV, Telefoni, Internet osv) på olika virtuella nät, s.k. VLAN. Sedan är deras router förkonfigurerad för att isolera varje nät och skicka ut enbart telefoninätet på den nätverksport som är märkt telefoni på deras router. Kan också hända att man behöver konfigurera NAT, port forwarding m.m. på ett visst sätt, beroende på hur nätet är uppsatt.

Allt sånt där brukar ju gå att lösa själv i en egen router om den är tillräckligt bra och man vet hur man skall konfigurera det, men eftersom Medel-Gunnar inte har koll på sånt (och inte heller kundtjänstpersonalen) är det enklare för Bahnhof att säga att man måste ha deras router.
 
Last edited by a moderator:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Att de kräver deras router skulle jag tro beror på att de delat upp trafiken (TV, Telefoni, Internet osv) på olika virtuella nät, s.k. VLAN. Sedan är deras router förkonfigurerad för att isolera varje nät och skicka ut enbart telefoninätet på den nätverksport som är märkt telefoni på deras router. Kan också hända att man behöver konfigurera NAT, port forwarding m.m. på ett visst sätt, beroende på hur nätet är uppsatt.

Allt sånt där brukar ju gå att lösa själv i en egen router om den är tillräckligt bra och man vet hur man skall konfigurera det, men eftersom Medel-Gunnar inte har koll på sånt (och inte heller kundtjänstpersonalen) är det enklare för Bahnhof att säga att man måste ha deras router.
Exakt så. Och kör man med eget så kan de inte ändra konfigurationen med fjärraccess om det sker förändringar. Och de vill inte heller ge support, för man har pillat själv.

Det kan vara svårt att få ut sådan information, men jag vet att folk kör med egen router (bla Ubiquiti) med goda resultat.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Exakt så. Och kör man med eget så kan de inte ändra konfigurationen med fjärraccess om det sker förändringar. Och de vill inte heller ge support, för man har pillat själv.

Det kan vara svårt att få ut sådan information, men jag vet att folk kör med egen router (bla Ubiquiti) med goda resultat.
Det tekniska är inte så svårt egentligen, vi kör ju ip-telefoni mot annan leverantör nu utan problem genom Ubiquiti-routern.
Bahnhof vill inte ge mig ngn ip-telefoni utan att vi använder deras "fina router" och de vill inte ge mig den sip-data som behövs för att koppla upp det själv. Jag pratade efter lång väntan i telefonkö med deras kundtjänst igår och det verkar vara helt kört om man inte faller till föga och byter till deras router.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top