IoM TT Mad Sunday - Gjort det?

Tord_Lj

Don't swank
Gick med
7 May 2003
Ort
Ullared
Hoj
Det växlar...
Planen är att göra Mad Sunday på IoM TT 2018.
Det är det jag har kvar av mina måsten att beta av.

Det blir en VFR typ Joey Dunlop som skall byggas i vinter (VFR RC24 -87).
Har kollat boende typ B&B Farmstay en bit ut från städerna och verkar gå att få plats till 2018.

Frågor:
Finns det några som har gjort detta? Erfarenheter tas gärna emot. Har aldrig varit på ön men mycket i UK.

Boendetips?

Resrutt med skåp el bil+racesläp?

Däck,så nära slicks som möjligt pga att the police kollar faktiskt... 16" fram begränsar urvalet... F110/90 16" R130/80 18" Att de håller många mil inte viktigt men att de håller greppet är livsviktigt. Både regn & torrdäck skall med.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag skulle lista det så här:

IoM: Ett måste. En vecka utanför tävlingskalendern är fantastiskt rofull med vacker natur och fina vägar. Kör tävlingsslingan med respekt. Ingen öbo blir imponerad av turister som slänger sig av vägen.

IoM TT: En hysterisk cirkus men värd att uppleva. Folk och hojar överallt. Undvik kökörningen på Mad Sunday och kör slingan en vanlig dag istället. Kör med respekt så du inte får 30.000 arga turister på dig för att du stängde slingan.

IoM GP: Betydligt lugnare än TT. Kan vara väl så trevligt. Som en blandning mellan vanlig vecka och TT. Kör gärna slingan, men även här med respekt så du inte stänger den.



Jag var på IoM under TT-veckan 2015. En fantastisk upplevelse som jag inte vill vara utan. Kommer jag att åka dit igen? Ja. Men sannolikt en lugn vecka då det inte är tävling så jag bara kan puttra runt och njuta på hojen. (Det blir säkert en tävlingsvecka i framtiden också...)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tänkte du köra så fort att det är behov av klistriga däck? Trött på livet och skaffat en för bra livförsäkring?


Det tar många varvs träning innan man bör köra så pass fort att något snabbare än en 125a är det du behöver. Slickslika däck är ingen bra tanke, supersportdäck gjorda för att greppa satan varma blir småhala kalla och det brukar snarare vara problem att hålla temperatur i däcken så satsa på ett däck som greppar bra utan att vara varmt.
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Resrutten över till Isle of Man kan vara lite bökig, du måste nog ner till Holland eller Frankrike om du inte kan få plats på en transportfärja till England. Färjan från England till Isle of Man måste bokas ganska lång tid innan du ska resa dit.

Eller så åker du med BG:s supporterresa med direktflyg till Ön och får då ett boende centralt i Douglas samt att din hoj fraktas i en lastbil till IoM. Det finns fortfarande platser kvar till TT:t 18. Men du får nog inte vänta för länge med att bestämma dig, för platserna brukar att ta slut ganska fort på grund av et stora intresset för supporterresorna.

Vill du veta mera så kontakta Peter på petersevenemang@gmail.com
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som Boris JR skriver, vad ska du med klibbiga däck till? Kommer vara kallt och det är allmänt väg du kör på så nåt annat än sportiga gatdäck finns ingen anledning att köra. Är du så snabb runt TT-banan har du ändå inget på Mad Sunday att göra, där kör bara turister och alla är inte ens nyktra eller har lämplig klädsel. Tidig morgon gäller, gärna mellan 6-7 om du vill undvika polis, köer och fransmän som kör in i stenmurar. Vid den tiden har du dimma och en temperatur på max 10 grader i luften, så klibbiga däck göra sig ej besvär. Det blir bara halt.

Se Semper Idems inlägg angående resan.

Boende: Där du kan få tag på det. Brukar vara svårt som själv utan att boka via researrangör eftersom det är så oifantligt populärt. Ute ett år i förväg? Knappt så det räcker. Har du skåpbil med släp kan camping eller några nätter i det fria vara ett alternativ, kan vara lättare att hittas boende utanför de större byarna Ramsey och Douglas som oftast är fullbokade.

Du är medveten om att "banan" går att köra vilken dag som helst? Skillnaden Mad Sunday är bara att Mountain Course är enkelriktad. Hastighetsgränser gäller fortfarande där såna finns...
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Minst besvär är det att boka en resa med SMC!
Bra centralt boende, frukost brukar ingå.
Banan är mycket farlig så knäskrapen är bäst att göra hemma:död
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Sedan ett antal år tillbaks så är det Mad Sunday varje dag i 2 veckor eftersom hela bansträckningen över berget är enkelriktad konstant.
Ingen större risk att du behöver race gummi på hojen.

Jag skulle rekommendera att du åker dit för att insupa atmosfären och kolla på när proffsen kör fort. Väldigt många olyckor varje år när vanliga knuttar tror att dom ska köra rekordvarv där tyvärr.
Har haft det ganska spännande när man åkt med tävlingsförare i vanliga bilar över berget. Man behöver kunna alla kurvor, gupp osv för att åka fort på allvar.
 

MEHall

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2016
Ort
Kumla
Hoj
2 Honda, den som jag kör nu är en cb 650
Har kört bansträckningen ibland vanlig trafik och rekommenderar inte att köra med typ superhoj om du inte är rutinerad raceförare av mc!!
Mountain course är ju för tusan en av de svåraste banor man kan köra om det går fortare än 150 kmh, det är 37,5 miles, dvs lite över 60 km banlängd, mycket kurvor och inga avåkninszoner. :skrämd
Men visst ingen kan hindra dig att ta en dust men döden. :död
Visserligen så var det inte TT jag var på utan Manx GP 2013.
Det räcker med ett varv runt bland trafik så förstår man vad som krävs för att köra banan under the ton, dvs med snittfart på 160 på ett varv.




:hjälm
 

Tord_Lj

Don't swank
Gick med
7 May 2003
Ort
Ullared
Hoj
Det växlar...
Tack för all input.
Ber om ursäkt för det där med "slicks", det var mer bildligt än bokstavligt talat.
Däck är så svårt med däcksval för banan & vädret ställer till det dessutom har jag en något omodern storlek så det blir en utmaning. Å andra sidan går maskinen fint i morgondimma, mycket syre!

Medveten om trafik och begränsningar, till saken hör att jag tänkte nog inte så mycket på varvtid som på att få den rätta feelingen på ett varv. Min VFR är inte en supersport maskin så passar bra för mig, dessutom älskar jag den. Jag är inte där för turistande eller ha skoj bland folket utan för att uppleva the mountain course, bara hojen & jag. Tyvärr går det nog aningen fortare än en "vanlig" dag annars hade jag valt det & The TT vill jag ändå uppleva.

Jag är medveten om riskerna men det är det värt & har inga åtaganden efter juni 2018.

Antagligen skulle jag gjort detta för ca 3 år sedan då man kunde mer fritt njuta av det.
Kanske blir det till slut en veckas träningsläger på Ringen, igen...
Fast sen finns det kurser för Rookies man kan ta på Ulster men att ta sig dit och Irländarna kör som... nej, där går gränsen.

The TT from the saddle.
Bjuder på denna länk: https://drive.google.com/open?id=0B9LqO84v5r76dUNhMG9uRk1UMHM
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Heidenau RSW däck är för classic racing och går att åka riktigt fort på. Suddgummimjuka så det greppar ordentligt även kallt. Körde de själv på Sviestad i helgen med +4 i asfalten och snöflingor på visiret, greppade utmärkt och släpper lugnt och kontrollerat. Tyvärr finns de inte i 16" utan bara bak till dig. Avon Am22 finns i racekonfiguration 120/70-16 har dock aldrig kört det själv.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tord Lj:
Jag tror inte att du får "den rätta feelingen" för the Mountain Course på Mad Sunday. Det är mer som Mälaren Runt, fast med bakfulla förare och några allvarliga olyckor. Banan är markerad och öppen för allmänheten vissa tider varje dag under tävlingsveckorna och då är det inte kökörning på samma sätt som på Mad Sunday.

Du skriver: "Jag är inte där för turistande eller ha skoj bland folket utan för att uppleva the mountain course, bara hojen & jag." Det blir aldrig bara hojen och du under tävlingsveckorna. Du är helt fel ute om du åker dit och inte vill ha skoj med folket och alla besökare. Om du vill uppleva the Mountain Course så ensam med hojen som möjligt så skall du åka dit en "vanlig" vecka. Det är fri fart utanför samhällena hela året.

Men, återigen, varken öborna eller de 30.000 turisterna blir imponerade eller glada när någon kör över sin förmåga och stänger banan.

Din villighet att ta risker lämnar jag utan kommentar.
 

Tord_Lj

Don't swank
Gick med
7 May 2003
Ort
Ullared
Hoj
Det växlar...
PeteR1:
Tack, du har helt rätt tyvärr. Har börjat luta åt att det får bli två resor.
En för TT't (då blir det Manx GP) och en för att mer åka.
Hade helst kombinerat men det är som det är.
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej Tord
Jag har en maskin för Classic racing, honda VFR 1986-87. Jag har två framfälgar som är 17 tum, så jag kan montera modernare däck fram. Fälgen passar bolt on, och är en fälg från en nyare maskin, cbr1000F?, och anläggningen för skivorna är nedfräst för att skivorna ska passa oken på VFR gaffeln.
Är du intresserad av en fälg, kan jag sälja den?
Jag rekommenderar följande däck, 18 tum bak, 130 bredd:
http://www.continental-tires.com/mo...res/classic-classic-racing/contiroadattack2cr
och något passande framdäck, i 110 eller 120 bredd.
det finns givetvis andra däck som passar, men jag skulle montera ett däck som går att åka både i fuktigt och torrt underlag.
det kan regna på IOM, och vädret kan verkligen spela ett spratt, med sol i Douglas och duggregn uppe på berget. Lycka till med din resa, hoppas du får njuta av din vistelse!
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
På TT-veckan gäller det att antingen vara uppe före tuppen om man vill köra Mountain Course eller samsas med bilar och andra MC på kvällarna när berget inte är avstängt pga övermodiga turister (tror det strök med ett tiotal turister den veckan vi var där).

Jag har kört ett varv 2015 då vi var på plats. Jag fick låna evenemangspeters Kawa (vi skall inte nämna skit i förgasarna... :() alldeles efter rundtur med BG och hade färskt i minnet vad han hade sagt om olika partier. Jag minns speciellt ett ställe där han sagt "här håller man stumt" där jag reflekterade "så F-N heller...". Men jag fick iaf bocka av ett varv på Mountain Course från listan, tack igen Peter! :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
På TT-veckan gäller det att antingen vara uppe före tuppen om man vill köra Mountain Course eller samsas med bilar och andra MC på kvällarna när berget inte är avstängt pga övermodiga turister (tror det strök med ett tiotal turister den veckan vi var där).

Jag har kört ett varv 2015 då vi var på plats. Jag fick låna evenemangspeters Kawa (vi skall inte nämna skit i förgasarna... ) alldeles efter rundtur med BG och hade färskt i minnet vad han hade sagt om olika partier. Jag minns speciellt ett ställe där han sagt "här håller man stumt" där jag reflekterade "så F-N heller...". Men jag fick iaf bocka av ett varv på Mountain Course från listan, tack igen Peter!

Vi var där på samma gång på samma hoj. :hej

Jag håller med om känslan för varvet på hojen. (Bortsett från förgasarproblemen och det faktum att bergsdelen var avstängd efter att en turist hade kastat sig över kanten...) När jag tyckte att det gick fort så kunde jag ligga och pressa i 110-120 km/h på de kurviga småvägarna. Bra mycket lägre än snittfarten för proffsen...
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Vi var där på samma gång på samma hoj. :hej

Jag håller med om känslan för varvet på hojen. (Bortsett från förgasarproblemen och det faktum att bergsdelen var avstängd efter att en turist hade kastat sig över kanten...) När jag tyckte att det gick fort så kunde jag ligga och pressa i 110

Jag fick köra berget med! Gör om, gör rätt... :7peta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag fick köra berget med! Gör om, gör rätt... :7peta

Det var ju inte mitt fel att jag blev stoppad av polisen i Ramsey tillsammans med ett 40-tal andra på hoj för att någon (ryktet sade att det var en tysk) hade provat om gravitationen funkar vid sidan om berget också... :(

Nästa gång åker jag dit en lugn vecka på min egen hoj. Det finns så otroligt många fina vägar och så fantastiskt mycket vackert att se på IoM.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top