investeringar?

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Någon som vet något bra att investera i? (inget riskfyllt nu, utan något tryggt och långsiktigt)
Just nu har jag bara pengarna liggandes på ett konto med 3,65% ränta. känns som att man borde kunna få pengarna att växa lite fortare :)

mvh

"Dreggels fond för seriöst liggande". PMa för kontonummer.

Lyssna bara på vad mina nöjda sparare säger:

"Jag satte in alla mina pengar, och jag är jättenöjd! Men hans kontantkort fungerar inte längre?" -Bosse,53, Arvidsjaur

"Jag tyckte han var jättecharmig så jag beslöt att belåna huset och ta mina barns studiepengar och satsa dem i hans fond. Han var ju så trevlig som bjöd ut min dotter oxå!" Gunnel, 48, Bredäng

"En fond man kan lita på! Det bästa jag gjort! Jag lovar!" Leggerd, 35, Midsommarkransen

"Jag är övertygad om att få ut maximal avkastning. Jag satte in alla mina besparingar och pantsatte mitt företag. Nu har jag inte pratat med honom på länge men han är väl på semester kan jag tro. Det förtjänar han!" Sören Wallenberg, 45, Saltjöbaden

:tummenupp

Köp en lägenhet i Stockholm

Så mycket pengar är det inte :) Bra idè annars!

"Dreggels fond för seriöst liggande". PMa för kontonummer.

Lyssna bara på vad mina nöjda sparare säger:

"Jag satte in alla mina pengar, och jag är jättenöjd! Men hans kontantkort fungerar inte längre?" -Bosse,53, Arvidsjaur

"Jag tyckte han var jättecharmig så jag beslöt att belåna huset och ta mina barns studiepengar och satsa dem i hans fond. Han var ju så trevlig som bjöd ut min dotter oxå!" Gunnel, 48, Bredäng

"En fond man kan lita på! Det bästa jag gjort! Jag lovar!" Leggerd, 35, Midsommarkransen

"Jag är övertygad om att få ut maximal avkastning. Jag satte in alla mina besparingar och pantsatte mitt företag. Nu har jag inte pratat med honom på länge men han är väl på semester kan jag tro. Det förtjänar han!" Sören Wallenberg, 45, Saltjöbaden

:tummenupp

Låter grymt, jag väntar på ditt PM :gnissla

Last edited:
Investera i fastigheter eller ädelmetall.

För sent för guld enligt "experterna", sitter lite i samma sits.

Fick iaf över 5% på banken, det ska dock vara en förlustaffär med tanke på den ökande inflationen hörde jag på radion idag.:confused:

Last edited:
Tja, du måste räkna på realräntan du får.

För att göra ett enkelt exempel: om din bank ger dig 4% ränta och inflationen är 4% så kommer ju realräntan, dvs given ränta - inflation, att vara 0%. När du tar med i beräkningen att staten vill ha 30% av den nominella vinst den givna räntan ger, så ser du att du går med förlust, även om jag anser att det är lite missvisande. Alternativet som en del människor kör på är att bara ha pengarna hemma, men då får du ju bara den negativa inflationen som påverkar dina besparingar. En liten förlust är bättre än en stor förlust, det är lite "no shit, Sherlock" liksom.

Avkastningskrav på aktier bör ligga klart högre, åtminstone över 10% på investerat kapital. Ser man till övriga investeringar så är råvaror ett ganska säkert kort, apelsiner, olja och kött t.ex. Bl.a. den kinesiska marknadens ökade efterfrågan bör ju påverka världsmarknaden positivt för den som sitter med investeringar.

Fastighetsmarknaden skulle jag undvika för stunden. Lägenheterna i Sthlms innerstad är påväg ner och vi är på väg in i en allt svagare ekonomi. För en långsiktig investering, kanske, för en kortsiktig, nej tack.

Investera och ha kul!

Varför inte köpa en tidig 70-tals eller 60-tals jänkare med rejält vässad 8:a. Bör vara en rejäl investering som man dessutom kan nyttja och ha kul med. Priserna för dessa verkar ganska säkert stiga i takt med att bilen blir äldre...

Man kan även köpa sig en triumph eller BSA eller liknande från slutet av 60-talet i halvdant skick som poleras upp lite och sedan är pengarna säkrade mot inflationen...

Svårigheten är kanske att säkra dessa investeringar mot klåfingriga tjuvar och i fallet med bilen se till att utgiftskontot för bakdäck och soppa inte blir för stort om man vill tjäna en liten kosing! :yoparty

Bör i alla fall vara roliga än att titta på datorn hur ekonomin går upp och ner på börsen eller äga två lägenheter i stockholms innerstad som bara kostar pengar och som man dessutom kanske måste betala förmögenhetsskatt på...

Last edited:
Är inte det på väg ner jag mennar ute i förorten vaxholm har det svalnat duktigt

Ehum. Är det inte det som är poängen? Köp när det är billigt och sälj när det är dyrt? Folk har svårt att sälja, så man kan lägga skambud. Förr eller senare ror man hem nåt.

Hade jag 2-3 millar över skulle jag köpa en till lya nu.

Köp en lägenhet i Stockholm

Att köpa en lägenhet idag och sedan sälja om kanske 2 år är troligen ingen bra affär. Som det ser ut nu på marknanden och att folk försöker ta hem sina vinster skapar en hal backe nedåt. Troligen så har vi framför oss en nedgång på kanske 15-20%, vilket är sunt ur en lång tidsperiod. Bankerna är idag mycket mer restiktiva vid utlåning av kapital och kräver även att kunden har ett större eget kapital vilket förstås leder till att kunderna minskar.

Har man tänkt att behålla sin bostad i kanske 10år eller mer så har man troligen hämtat in det värdeminskning som står runt hörnet och kan sälja
med vinst igen.

Själv så köpte jag för 2 år sedan och har inga planer på att sälja de närmsta åren i alla fall.

Hur som helst, att köpa något nu kan leda till kapitalet minskar med 20% tills den dagen det är dags att sälja.

Skulle jag investera idag så skulle jag satsa kanske 30% i aktier och kanske 70% som vanligt sparande på FSB(dom erbjuder idag ca 5.9% i ränta).

Att jag inte skulle investera mer i aktier beror helt enkelt på att nedgången är långt ifrån över. Ned 10-15% under det närmsta året är troligt.

Glöm att ni har hört om att fastigheter/lägenheter är riskfria investeringar, några sådana finns inte. Många hade precis samma inställning 1992 och se hur det gick då.

Last edited:
Menade mest att det är billigt att köpa aktiefonder nu när dom har rasat så mkt i värde. :tummenupp

Rasat har det väl inte gjort, värdet har bara blivit mer anpassat efter kommande vinster, så det är inte så billigt nu heller.

Raset beror till stor del på att vinsterna framöver för bolagen kommer att minska och att många banker har några tuffa år framför sig. Dock så får dom skylla sig själva när dom är med och låter bostadsbubblan växa.

Sedan när blev det ekonomisk försvarbart att låna ut 100% vid bostadsköp som även är helt amorteringsfritt ?

Ganska så långt kvar innan botten är nådd.

Glöm att ni har hört om att fastigheter/lägenheter är riskfria investeringar, några sådana finns inte. Många hade precis samma inställning 1992 och se hur det gick då.

I ett perspektiv på två år är det kanske inte en bra idé, men i långa loppet tror jag att fastigheter/lägenheter MED BRA LÄGEN alltid kommer att ge bra avkastning. Det finns alltid folk med pengar som är villiga att betala för det där lilla extra.

Priserna är på väg ner nu när konjunkturen faller som en sten och Stefan Ingves styr upp räntan. Vill du att han ska förlora pengar?

Priserna har redan gått ner en hel del. Jag är av åsikten att man kan ta hem en vinst om 3-5 år. Men får att det skall vara lönsamt bör han BO i lägenheten under tiden. Att köpa lyor i rent spekulationssyfte är nog inte att rekommendera i nuläget.

Och det frågar du på ett forum där folk inte vet om dom ska ta bort "mustaschen" med tejp eller rakapparat :va
LyCkA TiLl!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...