Invändig motortvätt

Volvo mdfl har 3000 mils intervall på oljan , dvs första bytet är vid 3000 mil !
Kan inte vara så bra med tanke på mkt av körningen är korta sträckor.

Det är ju det jag säger: I Sverige med vårt klimat samt typiskt korta körcykler funkar inte detta.
Man kan ha hur bra olja som helst. Det spelar ingen roll.
Kallslam har inte med oljekvalisorten att göra utan är en helt annan process.
Men kör man långkörningar med få kallstarter i ett klimat som inte ligger runt nollan eller under stora delar av året, så funkar det.

Jorå, alla med för långa serviceintervall...Volvo trycker sönder packboxar, Alfa tappar toppsmörjning etc...3000milservice funkar kanske i labbet och de som sträck-körs i 15000mil, men en motor skall palla lite mer än så. De långa intervallen är ett bittert nederlag för teknikerna i striden mot marknadsavdelningarna. I usa har man ofta rek oljebyten var 3000mile! Tuffare med garantier där...

Bifogar ett par foton av Volvo B5254, B6254...inte vackert

Ojk, ser nu att du svarade innan mig, så skönt att vi sa samma sak då! :D
(jag började min vana trogen att läsa senaste inlägget först och svara i den ordningen!)
Ja 3000 miles, och 3000 mil är en jävla skillnad!
Jag tror att nån outbildad analfabet gjort en felaktig direktöversättning, på vissa marknadsavdelningar, för som sagt, vissa märken har ju 3000 MIL numera.
(vilket KAN funka i teorin ja, och som både du och jag skriver: Under optimala förhållanden)

Last edited:
F'låt, syftar du på mitt inlägg med oiljesludge?

Eeeh, näe...
De mc motrer jag själv har öppnat genom åren.
Har blivit ett gäng nu! :)

Sen så gör jag följande med min Cheva Van att jag fyller på ett par liter med 500 mlis fin fin beggad hojolja efter ett par tre hundra mil.
Den mumsar i sig lite och då blir det omsättning på oljan och den torde vara sopren innuti. :tummenupp
Man slipper återvinna den och de måste ju vara bra för naturen om den sprids ut på en längre sträcka istället för i dagvattenbrunnen 100 meter söder om Statoil i Bålsta.:tummenupp

Last edited:
Däremot kan jag berätta om en bil jag köpte för ca 1 år sedan.
Modellen, en Saab 900 (den nyare) med 14 år på nacken var i, till synses, bra skick men annat visade sig ett par månader längre fram.

Bra historia!

Jag har sett bilder och fått mig berättat en historia om en i inlandet inbytt Saab99'a, damen som bytte in den hade kört den själv sedan maken hade avlidit (10-15-20 år sedan?)

Bilhandlaren som bytte in den hade även sålt bilen ny, och när han tittade i serviceboken var inget stämplat sedan 5000mil, då maken dog.
Han frågade vart damen hade servat bilen, det hade hon inte gjort, hon hade fyllt olja vid behov och kört bilen!!!!

En nogrann service påbörjades, luftfiltret hade ett stort hål som saknade papper.
När dom lyfte ventilkåpan såg det ut som en svart sockerkaka, man såg inte ens kammen eller kamkedjan.
Bränslefiltret släppte igenom vad dom trodde var allt för lite men en stadig rännil.
Oljefiltret rymde några droppar olja i returen från överströmmningen, resten var solid skit.

Bilen gavs bort till en kille på verkstaden, han tvättade ur motorn invändigt med diesel!!! och startmotorkörning.

Sedan fyllde han den med olja, monterade en oljetrycksmätare, och bytte filter tätt några gånger.
Han körde den till 25 tusen mil innan han gav bort den som folkraceobjekt där den slutligen dödades.

Min sista Saab bytte jag aldrig olja/filter/bränslefilter på 7 år i och den gick som en klocka när jag gav bort den vid 30tusen mil.
(dock utan luftfilter sista året då slangen till burken hade gått av)

Jag hade bestämt mig för att skrota den när den inte längre gick igenom besiktningen, och jag visste att det fanns rost i bärarmsinfästningen, så jag slutade serva den.
När jag hade kört i 5 år utan anmärkningar på besiktningen trots att båda dom undre bärarmarna var helt lösa i framkant fick jag en rostlagning av framvagnen gratis (jag betalade ekonomiplåten) men då var det så dags att ta upp servandet igen...

Han som fick bilen av mig skulle serva den och använda den.

Intressant det här...

Jag har två Saabar (fan vet varför...). En 9000 Griffin -93 (Vejron) och en 9-5 Aero -01 (Amy). Köpte båda ungefär samtidigt för drygt ett år sedan.
Vejron hade gått 32000 mil och här en skrothög som jag tänkte köra tills den rasar. Har gått 37000 nu och jag har fyllt två liter olja, thats it. Inga prob.

Amy hade gått 10500 mil och den stora 11000-milaservicen stundade när jag köpte bilen. Boken var fullstämplad på Saabverkstad så jag tänkte fortsätta trenden och lämnade, för första gången någonsin för mig, bilen till märkesverkstad. Får tillbaks den, kör 8 mil innan den börjar knacka. Oilsludge (bilen hade senaste vevhusventuppdateringen). Ny motor behövs... Inga prob eftersom Saab vet om sitt problem och har förlängd motorgaranti av den anledningen! Fel... Första servicen i den fullstämplade boken visade sig vara 15 mil (!) utanför intervallen och den förlängda motorgarantin var inte giltig. Inga prob, man har ju drivlina i försäkringen, den täcker motorn. Nej... Gäller bara till 10000 mil och min hade gått 11000. Mao dubbelfuckad...

Inga sympatier fanns att hämta hos Saab, verkstaden eller säljaren.
Dock vägrade jag ge upp eftersom 40000 kr för en ny snurra inte var aktuellt på en bil jag köpt för 87000 och servad för 9000 (ger mig fan på att om jag inte hade "servat" den hade den varit hel för övrigt). Nåväl, efter en herrans massa samtal till div. Saabanställda hamnade jag hos VDn för Saab Nordic som tyckte det hela lät skumt och bollade mig vidare till en eftermarknadschef. Denna person var oerhört hjälpsam och numera sitter en ny snurra i damen!

Oljesludgeproblematiken tror jag
Googla på oil sludge (eller liknande) och vevhusventilation.

Se t ex http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm

Gjort allt det där, har även hyfsad koll varför det inträffar.
Även bytt vevhusventilation till bästa version, nästa steg är turbon, nästa steg ?

Tillsvidare bytes även olja o filter riktigt ofta.

Bilen kan du nog gissa till vilket märke, eftersom det är välbekant bekymmer hos detta märke

Problemmet med den 14 år gamla Saab 900, är inte oilsludge utan dålig service från tidigare ägare, för att oljan ska bli som tjära så krävs det långtids användande utan byte.

Vet inte hur du menar med att din olja byts riktigt ofta, men om du byter din olja mellan 800-1200 mil så är krångel med oilsludge löst skulle jag vilja påstå.

hur kommer det sig då att SAABs förlängda motorgaranti ej täcker turbohaveri som är det vanligaste problemet relaterat till oilsludge?

jag vet att VAG gruppen också har problem med detta. dock har, vad jag vet, inga andra tillverkare problem med detta.

Jodå, alla bilmärken har problem med långa bytesintervall på oljan på bilar med med korta körningar i kall väderlek. Ett av SAAB's specifika problem med detta var att svensk motorpress alltid gillat att skriva negativt om SAAB. I verkligheten är problemet ganska jämnt fördelade över bilflottan.
Någon biltillverkare börjar med 2000 mils serviceintervall och alla måste följa efter. Tittar man i instruktionsböckerna står det att man skall byta olja oftare när man i huvudsak kör korta sträckor, vilket de flesta gör. Dock byts nog oljan sällan mellan de 2000 milen, speciellt i tjänstebilarna. Jag vet också folk som skiter i att serva sin "tjänstebil" (i det egna småföretaget) över huvud taget eftersom den ändå byts innan det blir problem:huvet.

En enusiast har sammanfattat just SAAB's vedermödor här: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

/Ingvar

Vet inte hur du menar med att din olja byts riktigt ofta, men om du byter din olja mellan 800-1200 mil så är krångel med oilsludge löst skulle jag vilja påstå.

Tillsvidare (har inte haft kärran så länge, inköpt begagnad) så kommer jag byta efter var 400 mil, och se om det blir förbättringar samt hoppas innerligt att dit påstående stämmer.:)

(har fri tillgång till olja o verkstad så värsta ompysslandet av raringen kommer att ske:D )

Tillsvidare (har inte haft kärran så länge, inköpt begagnad) så kommer jag byta efter var 400 mil, och se om det blir förbättringar samt hoppas innerligt att dit påstående stämmer.:)

(har fri tillgång till olja o verkstad så värsta ompysslandet av raringen kommer att ske:D )

Höll på mkt med SAAB förut "og 9-3". Jag eller någon jag känner hade aldrig några problem med oilsludge, trots att alla klagade på just og 9-3:an. Däremot så drack den en massa olja, vilket jag personligen tror gjorde att många fick byta kamkedja. En del bytte ju redan efter 6000mil. Många SAABar är ju tjänstebilar, och när såg man en slipsnisse stå och kolla oljan sist? Eftersom att og 9-3 kunde surpla i sig 1L på 100mil, så kan man ju tänka sig hur mkt olja det var kvar när den väl kom till service:gnissla

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back