Dr.Bike
Guest
Volvo mdfl har 3000 mils intervall på oljan , dvs första bytet är vid 3000 mil !
Kan inte vara så bra med tanke på mkt av körningen är korta sträckor.
Det är ju det jag säger: I Sverige med vårt klimat samt typiskt korta körcykler funkar inte detta.
Man kan ha hur bra olja som helst. Det spelar ingen roll.
Kallslam har inte med oljekvalisorten att göra utan är en helt annan process.
Men kör man långkörningar med få kallstarter i ett klimat som inte ligger runt nollan eller under stora delar av året, så funkar det.
Jorå, alla med för långa serviceintervall...Volvo trycker sönder packboxar, Alfa tappar toppsmörjning etc...3000milservice funkar kanske i labbet och de som sträck-körs i 15000mil, men en motor skall palla lite mer än så. De långa intervallen är ett bittert nederlag för teknikerna i striden mot marknadsavdelningarna. I usa har man ofta rek oljebyten var 3000mile! Tuffare med garantier där...
Bifogar ett par foton av Volvo B5254, B6254...inte vackert
Ojk, ser nu att du svarade innan mig, så skönt att vi sa samma sak då!

(jag började min vana trogen att läsa senaste inlägget först och svara i den ordningen!)
Ja 3000 miles, och 3000 mil är en jävla skillnad!
Jag tror att nån outbildad analfabet gjort en felaktig direktöversättning, på vissa marknadsavdelningar, för som sagt, vissa märken har ju 3000 MIL numera.
(vilket KAN funka i teorin ja, och som både du och jag skriver: Under optimala förhållanden)
Last edited: