intyg ifrån KGK Suzuki

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
hejsan...
tänkte lägga en fråga här ang intyg om nån har nån koll på de...

e så att jag har fått nys om en GSX-R 750 -97 till ett perverst billigt pris... men kruxet e att den e importerad ifrån tyskland och där är den är ombyggd ifrån en 600 till en 750 dock riktigt gjort och inge garage mek... och den e fullt godkänd där...

det som behövs e ett intyg ifrån KGK Suzuki på motorbytet för att den ska gå att regga / Typa in... och nuvarande ägare "Trodde" att dom inte skulle skriva ut nåt intyg.. därav de shysta priset... dock tycker jag att de borde ju gå på nåt sett då detta inte e nåt hemmabygge utan riktigt gjort och godkänt där.... nån som kan tänka sig veta nåt eller tro nåt ialf... har mailat kgk och frågat men jag tänkte att de kan ju ta ett tag att få svar så jag tänkte om nån här vet nåt....

e det totalt dödsdömt att få in den i registret.... vart så sugen på den för de va ett riktigt bra pris... och då talar vi inte bara tusenlappar...

Vad jag har läst här tidigare är det supersvårt att få några papper från KGK på importerade hojar.
Men maila/ring dem och kolla, det värsta du kan få är ett nej :tummenupp

jo visst e de så... dock e ägaren en tjej som inte har / hade så stor koll verkade de som... hon hade inte hört me kgk själv utan förmodade att dom inte gjorde nå sånt... men va jag tror själv e de nog kört men de skadar ju inte att kolla upp.. för priset för den e under 20k så de e ju ett klipp om de skulle gå att fixa

fick svar ifrån kgk nu och för dom e de kört..

"Hej Andreas!
Vi kan inte hjälpa dig med ett intyg, vi kan bara skriva intyg på cyklar som fabriken byggt och som vi har importerat själva till Sverige.

Vänliga hälsningar
Viveka Pellissier
marknadsassistent
------------------------------
KGK Suzuki AB
191 81 Sollentuna
Tel: 08-92 33 02
Fax: 08-92 33 45
viveka.pellissier@kgk.se
www.kgksuzuki.se
"

så jag struntar i den.. e för mycke jobb tycker jag.. jag tar och letar vidare efter en hoj de bara e att sätta sig på och åka...

NigHtHawK skrev:
och den e fullt godkänd där...
<klipp>
det som behövs e ett intyg ifrån KGK Suzuki på motorbytet för att den ska gå att regga / Typa in... och nuvarande ägare "Trodde" att dom inte skulle skriva
Men vänta nu... vem är det som kräver ett sådant intyg? Om ett fordon har varit registrerat och godkänt i ett EU-land skall det väl per automatik bli/vara det i ett annat också? Allt eventuellt strul med motorbytet skall ju rimligen ha skett i samband med att hojen blivit regbesiktigad redan i Tyskland... eller vad har jag missat? :confused:

69:an skrev:
2224763 Men vänta nu... vem är det som kräver ett sådant intyg? Om ett fordon har varit registrerat och godkänt i ett EU-land skall det väl per automatik bli/vara det i ett annat också? Allt eventuellt strul med motorbytet skall ju rimligen ha skett i samband med att hojen blivit regbesiktigad redan i Tyskland... eller vad har jag missat? :confused:

som jag förstog det är det en firma i tyskland som har bytt motor och den har efter det blivit reggad och godkänd där..

UrbanTiger skrev:
2224854 Det enda som kan bli strul är ju om den är regad som uppbyggt fordon eller ändrat fordon. Då finns ju inget helfortonsgorkännande längre. Är den reggad som 600 i tyskland så återstår i så fall bara att redovisa motornummret (om ddet nu är ett krav).
Ringa bilprovningen och fråga om det är okej med en utbytesmotor (inte ett ord om 750). Allt under förutsättning att den är reggad i Tyskland under helfordonsgodkännande.

Och om det är snodda prylar så är det ingen ide alltså.

nä snodda e det mog inte...

får ta och kolla upp lite mer med ägaren av den hur det ligger till.. e ju en tjej nu som har den och verkar inte veta så mycke.. hon kanske inte har kollat upp så mycke... ska kolla med henne och kanske få kopior på de papper som finns på den få se... om de inte näms nåt om att de igentligen e en 600 utan e typad där som en 750 borde de väl gå att få in den

69:an skrev:
2224763 Men vänta nu... vem är det som kräver ett sådant intyg? Om ett fordon har varit registrerat och godkänt i ett EU-land skall det väl per automatik bli/vara det i ett annat också? Allt eventuellt strul med motorbytet skall ju rimligen ha skett i samband med att hojen blivit regbesiktigad redan i Tyskland... eller vad har jag missat? :confused:

Fast vi bor sverige som skapar sig egna regler trots att det många gånger strider mot EU:s bestämmelser.

heliac skrev:
2224895 Fast vi bor sverige som skapar sig egna regler trots att det många gånger strider mot EU:s bestämmelser.

ja de e då så man blir trött på riktigt ibland... tycker om den e godkänt i tyskland ska de väl inte va nå problem här..

Fått nys om? Hojen finns på blocket och är något ändrat från orginal, om det så bara är ett styre och det är inskrivet i de tyska papprerna så behöver inte Svensk bilprovning godkänna den vid regbes.

Jag hade hålt blykäften om motorbytet, om nu inte det är försent. KAN ju vara så att, eftersom det är en tjej, att hon inte ville prova/ljuga.

Finns oftast en anledning till chockerande låga priser. Hade jag köpt hade jag kört oreggat och sett det som bonus om den gick att besikta.

Chronic skrev:
2225189 Fått nys om? Hojen finns på blocket och är något ändrat från orginal, om det så bara är ett styre och det är inskrivet i de tyska papprerna så behöver inte Svensk bilprovning godkänna den vid regbes.

Jag hade hålt blykäften om motorbytet, om nu inte det är försent. KAN ju vara så att, eftersom det är en tjej, att hon inte ville prova/ljuga.

Finns oftast en anledning till chockerande låga priser. Hade jag köpt hade jag kört oreggat och sett det som bonus om den gick att besikta.

hehe ja man får nys om många hojar på blocket som e till salu.. :hihi
nje köra oreggat e inget för mig... går den inte att få in så e de inget för mig..
men jag tyckte att de va värt att kolla upp ialf...

Ring Bilprovningen och be att få tala med en besiktningsingenjör "om en
teknisk fråga rörande regbesiktning MC". Tjejen i växeln meddelar att det är kö och i bästa fall är väntetiden rimlig.
Där får du klara besked direkt och vet sedan om det är några problem utan att det kostat dig mer än väntetiden i kön.

Jag vet t ex nu att jag inte behöver byta hastighetsmätare på den gixxer 91:a jag importerat från England. Den alternativa km/h-skalan på mätaren duger och de bryr sig inte om att vägmätaren mäter i miles. Enda konverteringen att göra innan besiktnings-dagen blir framstrålkastaren.

Last edited:
gunnar_gt750 skrev:
2226533 Ring Bilprovningen och be att få tala med en besiktningsingenjör "om en
teknisk fråga rörande regbesiktning MC". Tjejen i växeln meddelar att det är kö och i bästa fall är väntetiden rimlig.
Där får du klara besked direkt och vet sedan om det är några problem utan att det kostat dig mer än väntetiden i kön.

Jag vet t ex nu att jag inte behöver byta hastighetsmätare på den gixxer 91:a jag importerat från England. Den alternativa km/h-skalan på mätaren duger och de bryr sig inte om att vägmätaren mäter i miles. Enda konverteringen att göra innan besiktnings-dagen blir framstrålkastaren.

det låter som en konon grej.. får ta och ringa på måndag och kolla...
man får ju hoppas att man har lite tur

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back