Intryckt fälgkant - R1:a

someone

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
KTM 1190R
Var o kikade på en R1:a häromdagen, såg rätt hyfsad ut tills jag upptäckte att bakfälgen var ganska intryckt i ena kanten. Även framfälgen hade en del märken varav det ena var ca 5-6 cm långt där det helt sonika fattades någon millimeter av godset i ytterkanten. Påpekade givetvis detta men det hade killen inte ens sett själv.. ?! :va Om det är sant eller inte vet jag inte men med tanke på att han har ägt hojen i ett par år har jag för mig så kan man ju tvivla..

Hur mycket behövs det för att bula en fälg till exempelvis en R1:a? Är det möjligt att göra det utan att det är någon större vurpa inblandad? Typ köra ner i ett stort hål med hjulet eller liknande? Trottoarkant? Är det möjligt att göra det utan att ens MÄRKA det??

märka lär man göra!

han måste la bytt framdäck på den nån gång, då lär ju däcksbytaren märkt nåt iaf!

someone skrev:
Var o kikade på en R1:a häromdagen, såg rätt hyfsad ut tills jag upptäckte att bakfälgen var ganska intryckt i ena kanten. Även framfälgen hade en del märken varav det ena var ca 5-6 cm långt där det helt sonika fattades någon millimeter av godset i ytterkanten. Påpekade givetvis detta men det hade killen inte ens sett själv.. ?! :va Om det är sant eller inte vet jag inte men med tanke på att han har ägt hojen i ett par år har jag för mig så kan man ju tvivla..

Hur mycket behövs det för att bula en fälg till exempelvis en R1:a? Är det möjligt att göra det utan att det är någon större vurpa inblandad? Typ köra ner i ett stort hål med hjulet eller liknande? Trottoarkant? Är det möjligt att göra det utan att ens MÄRKA det??

Köp en annan om du inte får den för ett vrakpris. Kan han inte redogöra för vad hojen varit med om skulle jag aldrig köpa den. Finns hur mycket rettor som helst till salu, så ha lite is i magen och köp inte på dig ett stort problem, ser den ut som du beskriver kan man fundera hur den mår på insidan.

Om han inte har upptäckt felen som du påpekar så lär han ju inte varit så uppmärksam överhuvudtaget på hur rettan har mått vilket troligen inte gör det den till en bra affär.

Hur som helst så måste han ha märkt när det hände vilket gör att troligen ljuger för dig. Köpte han den som den är och och inte märkte det så är ju det märkligt och då kan man ju funder på hur tidigare ägare har skött den.

Abloy skrev:
Hur som helst så måste han ha märkt när det hände vilket gör att troligen ljuger för dig. Köpte han den som den är och och inte märkte det så är ju det märkligt och då kan man ju funder på hur tidigare ägare har skött den.

Mm det är ju det som får det att verka aningen mystiskt.. tidigare ägaren var tydligen en kompis till honom oxo så han kände till hojen från början. Och nog fan vet man om man har en så vind fälg så det syns tydligt. Visserligen upplevde jag inte någon direkt obalans när jag testade den, men då är jag van med en "gammal" zx6r oxo.. :D

Åter till frågan, hur mycket kraft går det åt att bula fälgen? Är det en rejäl smäll eller kan det ske utan att hojen varit omkull? Någon här lär ju ha egna erfarenheter... ?

Edit: stavfel

Last edited:
Frågan är om inte materialet i fälgen blir/är försvagat på grund av bulan och eventuell riktning av den.

Hur mycket kraft som går åt att få en bula. Tja, tänk att du måste komma igenom ett däck med 2.5 bars tryck för att nå fälgen. Sen buckla till fälgen.

Ps. Köp min Retta istället.

Det går utmärkt att buckla fälgar utan att vurpa. Men vurpa är det enklaste sättet, såklart.

Jag fick en liten utbuktning i framfälgen efter att ha missat att vägverket fräst av en rejäl bit av asfalten, så det behövs inget supervåld för att buckla en fälg.

Wiseguy skrev:
Frågan är om inte materialet i fälgen blir/är försvagat på grund av bulan och eventuell riktning av den.

Det blir självklart försvagat, förutsatt att man inte härdar om fälgen men det är knappast realistiskt att dom gör det vid en riktning. Aluminium gillar inte att böjas, det tappar mkt av sin styrka då. Som dom flesta säkert vet så går gärna en alu bit av om man böjer den åt ett håll och sen försöker böja den åt andra hållet.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2