Intresserad av Racinghojar reggad!

jag håller på att ta tung hoj eftersom jag redan är 21 och har B-körkort :)

men jag tänkte mer på street dvs och sen lite bankörning :)

Ett tips kan vara att köpa en gammal 750cc eller dyl från 90-talet.
Då får du en hyffsat billig hoj med prestanda så det räcker till och bli över.
Denna kan du köra i ett eller två år och sen när du börjar bli lite varm i kläderna hoppar du upp på en lite nyare hoj!

Det är ganska vanligt att du på något sätt kommer lägga hojen första året du kör!

Lite exempel på modeller som du inte behöver vara livrädd för att skrapa.

http://www.blocket.se/vi/17132258.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17120258.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17117146.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/16987397.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/17055554.htm?ca=20_s&last=1
 
Jag har redan kört 125:a men dock mer på bana.

Men jag vill ha något som är kul + något som fungerar att ha till jobbet.
 
Påverkad!

ä du full eller? :D

man börjar med en moped, "aka 50cc - 70cc där nånstans.. "

sedan så går man till en 400-600cc typ.

efter det så är det en smaksak om man vill ha större eller ej.:)

givetvis beror det lite på om du kör en sporthoj i 400-600 klassen för den delen med skulle jag villja påstå, och inte en sådan där homosexuel - touringhoj, som många 40 - 50 taggare åker runt på. :gnissla

värt att tillägga kanske, 400cc sporthojjar får man inte tag på i första taget här i sverige.. tråkigt men sant.:näsblod


Lite fel måste det nog varit! Klart att en moppe skulle vara med:tummenupp
Tar jag allt i rätt ordning har jag alltid något att se fram emot. En 1000 kubikare direkt..... vad ska det bli efter det, en 5000 kubiks V8a!
En långsam, en snabb och en snabbare är helt ok!
Det är som att inleda ett förhållande.... man behöver träning, eller?
Tränade i morse, bekantade mig med min SP2a, 14 mil i varsamt tempo på fuktiga vägar i norra Halland. Hojen har större kapacitet än jag klarar utav, måste lära känna varandra och lita på varandra. Jag tror att det krävs några 100 mil tillsamans, innan det går lika bra som det går med en annan sporthoj som jag nu åkt ca 600 mil med.Toyman.
 
Jag har redan kört 125:a men dock mer på bana.

Men jag vill ha något som är kul + något som fungerar att ha till jobbet.

Då finns facit i min Avatar! Tog hojkort ifjol och köpte en Speed Triple -03 innan jag hade kortet. Klart motivationshöjande!:D Grymt rolig hoj!

Lycka till med kortet!:)
 
Då finns facit i min Avatar! Tog hojkort ifjol och köpte en Speed Triple -03 innan jag hade kortet. Klart motivationshöjande!:D Grymt rolig hoj!

Lycka till med kortet!:)
Blir nog en R6 var och testade en väns idag. Var grymt kul! Dock är motarden skönare att bara ta sig till jobbet med eftersom man sitter mer rakt.

Men det blir en R6-07 blå metalic av en vän som har skaffat sig en R1 :)
 
En enkel fråga för att ta reda på vad du borde köpa är: Hur körde du kompisens R6 när du testade den?
Gav du fullt och tog reda på hur bra den gick borde du tänka om, men körde du ett lungt varv runt kvarteret och tog reda på hur den kändes (tyngd, balans mm) så köp. Är du osäker kan du ju alltid fråga en kompis hur dom tror du skulle köra.

Jag tror inte det handlar om vilka kubik det är på hojen du köper utan va du har innanför pannbenet. :tummenupp
Själv gjorde jag dödssynden för 2 månader sen och köpte en R1 som första hoj. Vilket många idiotförklarar på detta stället. Men jag tror jag kör försiktigare med denna än jag hade gjort med en CBR-600 som ja va inne på att köpa först. Denna har jag mer respekt för. Kan tex nämna att det tog 2 veckor innan jag haft gasen i bottenläge på 6an ens. Och för övrigt har jag alltid velat ha en R1 så varför köpa en 600 och sen få byta för man vill ha nått annat. För kläderna är ju inte så billiga att man vill byta efter ett år heller. För man vill ju ha matchande färg:tungan
Det farligast är väl när man kommit så långt så man anser sig "kunna" köra.
Men personligen tror jag det beror på föraren och yttre omständigheter(tex blinda bilförare) och inte på cc:antal om en olycka sker.
 
Last edited:
jag prövade det mesta Turbo :) gå från höger till vänster, accelleraa samt snabb inbromsning. den kändes otroligt skönt. Jag gillar tyngdpunkten på den men det jag stör mig på är hur skönt kommer det vara att ha den till jobbet?

Men annars så va det riktigt grymt :tummenupp

Jag är rädd för att R1 blir för MYCKET.
Det jag vill ha är just en R6 som slut hoj eller Suzuki Gsxr 750. :)

Just de finns det några blinker som är inbyggda i R6 att köpa?
gillar inte att dom sticker ut. Då menar jag dom som sticker ut där fram inte på tailen.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top