Intressekoll ERF Sviestad

Vill du köra ERF på Sviestad?

• Antal röstningar
    0

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Som frågan lyder, hur många skulle vara intresserade av ett ERF på Sviestad i stället för en tisdagsträning? Alltså ett 3 timmars erf bara för att det är kul och prova om det går.

Tanken är då att tankdepån skulle vara i rondellen med infart mellan bergskurvan och sviesdadsböjen. Förarbyten skulle ske i bandepån via den vanliga infarten och behöver man mecka så får man göra det i parkeringsdepån.

Glöm nu inte bort att detta bara är för att det är kul och för att prova, det har körts långlopp på banan förr.

Bifogat

• ERF Sviestad.JPG
    ERF Sviestad.JPG
    99.7 KB · Visningar: 165
Allt över 500 cc är tillåtet enligt reglemetet. Vet dock inte hur vi skulle göra på vår tävling. Det känns kanske onödigt att göra om reglementet?

Klart Peter ska få köra tvåtakt om man vill...

Jag tycker ERF låter som en bra ide.. :tummenupp

Edit: men varför inte använda vanliga depåinfarten även vid tankning? tror det blir onödigt tajt att svänga in mitt mellan berget och sviestad under race.

Last edited:

Tänkte mer på om alla som normalt kan köra träning kan vara med på detta om de vill? Med ERF-reglemente så utgår ju rätt många om de inte kan teama upp med någon som har "rätt" hoj. Vill man bara testa Sviestads lämplighet som ERF-bana med tankningsmöjligheter t ex så spelar det väl ingen roll vilka som kör.

Tvåtakt kan bli vasst i ERF, vi tankar med byte av tanken på 5 sekunder! :) Distansen måste dock vara kortare än kolvbytesintervallen. :D

Last edited:

Jag tycker ERF låter som en bra ide.. :tummenupp

Edit: men varför inte använda vanliga depåinfarten även vid tankning? tror det blir onödigt tajt att svänga in mitt mellan berget och sviestad under race.

Idén med två infarter är för att inte få mötande trafik när vi tankar. Men rita gärna en skiss på hur du har tänkt. Alltid bra med fler förslag.

Kul med Endurance. Lör hårt. Hur många ekipage får tävla samtidigt på Sviestad?

Tror det blir helfel med mekning i parkeringsdepån. Tidtagningsmässigt blir det inte heller helt lysande, slingan för depå ligger väl i vanliga depåinfarten?

Tycker det låter som en toppen idée!
men jag tycker att tankning och förar byte kan ske bandepån vi får ju bara köra cirkus: 30 ekipage och så många kommer det ju inte vara inne sammtidigt och tanka och byta förare.

skruva så tror jag på rondellen, så åker man bara in på vanliga avfarten och tar av höger mekar det som ska meckas ske och kör ett varv och åker igenom bandepån och ut, eller om man ska byta/tanka så fortsätter man rakt fram, alla andvänder samma på och avfart, och man slipper allt problem med tidtagning.

Bifogat

• ERF%20Sviestad.JPG
    ERF%20Sviestad.JPG
    101.2 KB · Visningar: 84
Last edited:
Tycker det låter som en toppen idée!
men jag tycker att tankning och förar byte kan ske bandepån vi får ju bara köra cirkus: 30 ekipage och så många kommer det ju inte vara inne sammtidigt och tanka och byta förare.

skruva så tror jag på rondellen, så åker man bara in på vanliga avfarten och tar av höger mekar det som ska meckas ske och kör ett varv och åker igenom bandepån och ut, eller om man ska byta/tanka så fortsätter man rakt fram, alla andvänder samma på och avfart, och man slipper allt problem med tidtagning.

Har du sett när det blir safetycar på ett ERF? Du kan vara säker på att alla 30 ska in på max 2 varv.....

Tänkte mer på om alla som normalt kan köra träning kan vara med på detta om de vill? Med ERF-reglemente så utgår ju rätt många om de inte kan teama upp med någon som har "rätt" hoj. Vill man bara testa Sviestads lämplighet som ERF-bana med tankningsmöjligheter t ex så spelar det väl ingen roll vilka som kör.

Tvåtakt kan bli vasst i ERF, vi tankar med byte av tanken på 5 sekunder! :) Distansen måste dock vara kortare än kolvbytesintervallen. :D
Jag är på, vi kan finköra din hoj. :D

Tror det blir helfel med mekning i parkeringsdepån. Tidtagningsmässigt blir det inte heller helt lysande, slingan för depå ligger väl i vanliga depåinfarten?

Tror att det här är enda sättet 30 hojar borde få plats. Normal avfart från banan. Lilla rondellen används som tankdepå den stora som depå. Men det största problemet är att ingen kommer över banan på tre timmar!!!

björn

Bifogat

• ERF%20Sviestad.JPG
    ERF%20Sviestad.JPG
    103.5 KB · Visningar: 80
Tror att det här är enda sättet 30 hojar borde få plats. Normal avfart från banan. Lilla rondellen används som tankdepå den stora som depå. Men det största problemet är att ingen kommer över banan på tre timmar!!!

björn

Ser bra ut... Vi får gräva en tunnel!

Vi får köra 38 ekipage på träning och om jag inte har helt fel så är det antalet till träning vi får släppa ut på ERF? Annars är det 30 ekipage till tävling, 32 med dispans.

Tidtagningen hade jag inte en tanke på faktiskt men tidtagningsslingan ligger precis där man kör in i bandepån, framför tidtagningshuset. Så länge man passerar den varje gång man går i depå så spelar det väll ingen roll var på banan den är?

Back