Intresse/möjlighet för "Öppen depå"

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Jag skulle vilja köra länge länge på Knutstorp.
Är det på något sätt möjligt att ha en sk "Öppen depå" körning?
Man kan ju ana att intresset för att köra lite extra ligger hos dom i grupp snabb+licens och där är ju fartskillnaderna inte så jättestora.
Jag skulle gärna vara med på en sådan körning. Skulle det gå att lösa? Finns det intresse?
Kanske dela upp dagen på 1timme "snabb" (Säg dom som kör under 1:15) och 1timme "lugn" (alla andra). 9-10 snabb 10-11 lugn osv osv?

Bara en tanke :tummenupp

//Henrik
 
Jag tycker att det låter väldigt bra, då har man ju tid på sig att gå in och göra ändringar och justeringar under passet.
Tyvärr så tror jag knappt att det är genomförbart då det inte är många som orkar köra så lång tid i sträck, särskillt som det är väldigt varmt ute.
 
Det är så jäkla gött att köra länge! Sista dagen på gotland i somras blev det en del halvtimmespass. Riktigt skoj, och inte alls så jobbigt som jag trodde. Iofs hinner man vila en del på rakan med en slö motard.
 
Jag tycker att det låter väldigt bra, då har man ju tid på sig att gå in och göra ändringar och justeringar under passet.
Tyvärr så tror jag knappt att det är genomförbart då det inte är många som orkar köra så lång tid i sträck, särskillt som det är väldigt varmt ute.

Det som jag har upplevt vara extra bra med öppen depå är att man inte behöver känna sig stressad att hinna med och komma ut och köra den satta tiden. Sen om man väljer att köra 20 min pass eller kanske sträcka ut lite på tiden är ju en smaksak.
Brukar bli lite färre hojar på banan oxå, och det kan ju vara roligt.

//H
 
Öppen depå, intressant tanke men tänk nu på att vi är en förening med inriktning på gatåkare som vill köra bana. "Justera in hojen" ingår alltså inte i de flestas vokabulär.
Längre pass innebär också större risk för att klota, speciellt i slutet på dagen när orken tryter och det där vill vi undvika så mycket som möjligt.

Ni som är intresserad av långa körpass, varför inte slå er ihop och bildar ett ERF-team?
 
detta var en bra ide.varför inte testa typ dom första 3 pass är en time 9-10 vit 10-11 röd 11-12 gul o sen fortsätta som vanligt med 20 min pass resten av dagen. det ju inte farligt att prova på något nytt. när vi hade öppen depå på anderstorp för några år sen stöp väl inte folk stup i kvarten. ha lite förtroende för att folk faktisk kan tänka själv o kör in om dom blir trötta
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Nya idéer är alltid intressanta men skulle du själv vilja dyka upp och checka in innan klockan 08:00 för att sedan få köra ditt första pass 12:00? Eller sitta och vänta från 10 till 13 för att få köra pass två?

9 - 10 vit
10 - 11 röd 1
11 - 12 röd 2
12 - 13 gul

Inte riktigt så jag vill ha mina bandagar men vi är ju olika.
 
ja det kan jag mycket väl göra. man behöver inte ha 2 röda grupper på denna dag (med mindre det krävs ekonomiskt det vet jag inget om) det finns ju en social sida av det hela oxå man får massor av tid att prata med folk o instruktörer om tips o trix, dricka kaffe o ljuga med varandra. men är det inte ett koncept som passer dej behöver du jo inte komma den dag
 
ja det kan jag mycket väl göra. man behöver inte ha 2 röda grupper på denna dag (med mindre det krävs ekonomiskt det vet jag inget om) det finns ju en social sida av det hela oxå man får massor av tid att prata med folk o instruktörer om tips o trix, dricka kaffe o ljuga med varandra. men är det inte ett koncept som passer dej behöver du jo inte komma den dag

Lite tråkigt om han är depåchef den dagen bara:D

Nä men allvarligt så tror jag också att folk som sa köra första passet kl 12 inte är så sugna att komma kl 7 på morgonen.
Då lär nog nästa diskution komma om att man ska kunna komma "när man vill"

Faktum kvarstår att fyller vi inte grupperna så blir det inget med de. Men.. om alla vill som du så är det något om kan testas
 
ska han vara depåchef kvitter det ju han hur vi kör:D + det blir mindre för mave att hålla koll på :tummenupp

nä det blir aldrig perfekt. jag bara spann vidare på henkes förslag, ibland är det skoj att " tänka utanför boxen" som dom säger. jag vet inte om det gennomförbart men skoj hade det varit. inte för att det något fel som det är nu
 
Så därför tror jag att indelningen snabb (under en viss tid) och lugn (över en viss tid) skulle vara en rätt bra lösning :)

Snabb kl 9-10, Lugn kl 10-11 osv.Då slipper man vänta.

Kanske göra en "poll" och se om hur folk tycker?

/H
 
Så därför tror jag att indelningen snabb (under en viss tid) och lugn (över en viss tid) skulle vara en rätt bra lösning :)

Snabb kl 9-10, Lugn kl 10-11 osv.Då slipper man vänta.

Kanske göra en "poll" och se om hur folk tycker?

/H
Det där får du nog ta o utveckla.
"Då slipper man vänta". Hur då? :va

Det finns en gräns för hur många man får vara på banan och det enda sättet att reglera det är att ha ett tak på grupperna (vi har satt det till 25 deltagare + tre / fyra instruktörer samt någon/några i från styrelsen).
Tror, och jag säger tror, att Knutstorps gräns för träning går vid 32 på banan.

För att få en Knudankörning att gå ihop ekonomiskt (med vettig kostnad för deltagarna) samt att bibehålla hög tillgänglighet på körningar för våra medlemmar så har vi historiskt räknat med 100 deltagare. Det kan vara så att nån i styrelsen vill kommentera detta men jag tror inte vi kan ha färre och ändå få det att gå ihop.

Eller det är klar man kan, det är bara att göra körningen dubbelt eller tre gånger så dyr och ha färre som kör men då tappar vi den höga tillgängligheten för oss medlemmar.
 
Det där får du nog ta o utveckla.
"Då slipper man vänta". Hur då? :va

Jag menade att man inte behöver vänta så länge om man har två grupper som om man har fyra grupper :)

Det finns en gräns för hur många man får vara på banan och det enda sättet att reglera det är att ha ett tak på grupperna (vi har satt det till 25 deltagare + tre / fyra instruktörer samt någon/några i från styrelsen).
Tror, och jag säger tror, att Knutstorps gräns för träning går vid 32 på banan.

För att få en Knudankörning att gå ihop ekonomiskt (med vettig kostnad för deltagarna) samt att bibehålla hög tillgänglighet på körningar för våra medlemmar så har vi historiskt räknat med 100 deltagare. Det kan vara så att nån i styrelsen vill kommentera detta men jag tror inte vi kan ha färre och ändå få det att gå ihop.

Eller det är klar man kan, det är bara att göra körningen dubbelt eller tre gånger så dyr och ha färre som kör men då tappar vi den höga tillgängligheten för oss medlemmar.


Troligtvis blir det för dyrt att anordna en körning som detta. Men kul hade det varit :)

ERF va det någon som sa va? :tummenupp
 
Troligtvis blir det för dyrt att anordna en körning som detta. Men kul hade det varit :)

ERF va det någon som sa va? :tummenupp
Klart som fan att det hade varit kul! Vem vill inte ha mer eller mindre fri tillgång till Knudan och få köra efter eget behag? :yoparty

Det går förmodligen att ordna själv om man brinner för det.
Hitta 50 st som är villiga att betala 2500kr i förskott och hyr sedan Knudan, en ambulans och flaggisar.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera ERF om man vill köra mycket (förutsättningen är dock att man håller sig på hjulen) :D :tummenupp
 
Vill ni vara säkra på att ni når styrelsen så maila era tankar till info mailen på hemsidan!

God jul!
 
Inte billigt att hyra knutstorp precis , inte sturup heller för den delen.
När jag tävlade i Jtcc så hyrde vi sturup 3 timmar tror de kosta 10.000 kr .
Hyra knutstorp har jag för mig kostade runt 40.000kr en vardag och då får du lägga till några slantar för ambulans och liknande.

Vem har sagt att bankörning / racing är billigt? :rolleyes:
 
Öppen depå, intressant tanke men tänk nu på att vi är en förening med inriktning på gatåkare som vill köra bana. "Justera in hojen" ingår alltså inte i de flestas vokabulär.
Längre pass innebär också större risk för att klota, speciellt i slutet på dagen när orken tryter och det där vill vi undvika så mycket som möjligt.

Ni som är intresserad av långa körpass, varför inte slå er ihop och bildar ett ERF-team?

Jag skulle vilja ta o kommentera en sak bara.

Om vi tittar på stadgarna för föreningen så står det:
"Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”. Föreningen avser bedriva verksamheten på någon av Sveriges motorsportanläggningar med tonvikt på södra delarna av Sverige. Alla personer är välkomna som medlemmar."

Jag antar att texten kan tolkas till att vi är en förening för "gatåkare".
Min tolkning är att vi är en förening för alla motorcyklister som vill bli bättre på att köra hoj.

För övrigt tycker jag idén är lysande. Men som mavve mycket riktigt skriver, det ligger kanske inte helt i linje med Sydskanes Emses verksamhet. Men vill någon ta tag i det här och arrangera, så är jag lätt på som deltagare. :tummenupp
 
Last edited:
Jag måste ju tillägga att det kanske verkar kul för vissa att köra jätte fort jätte länge. Men tex jag som kör i röd eller "blå" och inte tar mig runt banan på 1.15 än är inte det minsta intresserad av att hamna i en "lugn" grupp i en hel timme. Finns en hel del som inte är vana att bli omkörda på insidan samt många som inte riktigt kommit in i flytet, tex full gazz på rakor o tar upp hela kurvan när dom bromsar in i den. Inte kul för mig som försöker jobba mig uppåt i mitt tempo.
Men visst hade det varit kul att prova på o gazza en hel timme i sträck, :Dmen det finns inget bra upplägg för det förutom att köra ERF som tidigare talare redan skrivit. :tummenupp

Tycker det e kanon med befintligt upplägg på 4 olika grupper:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top