Intresse av körning i ERF!?

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
Jag har funderat och skulle vilja köra ERF till nästa sessong (Dvs. 2008).

Jag har som det ser ut idag inte någon bekant med riktigt samma intresse och tänkte därför kolla om någon här eventuellt är intresserad av att gå ihop eller om någon behöver en förare m.m.

Vem är då jag?

Jag har kört mycket bana i år med olika arrangörer, jag missade dock att ta licensen nu i höstas, då jag arbetade och inte kunde ta ledigt, kommer dock ta licensen på första tillgängliga kursen på våren.

Jag har åkt kring 1,06 på sviestad och 1,17 på Gelleråsen på en äldre standrad gathoj.

Någon som är intresserad av att ge sig in i ERF cirkussen? :)

Last edited:
Inte så livat i tråden men jag slänger in en fråga också så kanske någon nappar. Jag undrar hur folk i ett ERF-team brukar lösa pengafrågorna. Är det vanligt att man köper en hoj ihop, delar på alla underhållskostnader, värdeminskning osv? ...eller brukar man göra på något annat sätt, typ köper varsin hoj för träning mm. och sedan väljer den snabbaste för att köra race med? Upplys mig. :)

Inte så livat i tråden men jag slänger in en fråga också så kanske någon nappar. Jag undrar hur folk i ett ERF-team brukar lösa pengafrågorna. Är det vanligt att man köper en hoj ihop, delar på alla underhållskostnader, värdeminskning osv? ...eller brukar man göra på något annat sätt, typ köper varsin hoj för träning mm. och sedan väljer den snabbaste för att köra race med? Upplys mig. :)

Det är helt olika i olika team. I mitt team är det jag som äger hojen, sköter om den och ser till att alla som behövs kommer till banan. Mina kollegor tar sin plånbok med sej och betalar en tredjedel av kostnaden för driften och kraschar vi så delas den kostnaden på alla 3 oavsett vem som kör. Vet om att vissa har delat så att den förare som sitter på hojen betalar hälften av kraschkostnaden och de andra 2 delar på andra hälften. Hur man gör är helt valfritt, men jag rekommenderar att man bestämmer det innan man sätter sej på hojen och kör. Inte kul att diskutera såna saker när man har hojen i tusen delar och förarna på sjukhus:D

Vi delar oxo på klotningarnas kostnad, 1/3 del var om/när Sugo eller Sölis kastar sig, själv är jag för feg för att kasta mig, jag bara betalar :gnissla

Vi delar oxo på klotningarnas kostnad, 1/3 del var om/när Sugo eller Sölis kastar sig, själv är jag för feg för att kasta mig, jag bara betalar :gnissla

Personligen föredrar jag mottot: You crash, you pay!
Har man lyckats o hamna i ett team med en förare som är duktig
på att slänga sig ofta, så känns det inte särskilt motiverande
att betala för det.
Men visst, är det ett mekaniskt fel som gör att man kraschar, typ inga
bromsar efter rakan, så kan jag nog hålla med om att alla delar lika låter
som en vettig lösning.

Det är helt olika i olika team. I mitt team är det jag som äger hojen, sköter om den och ser till att alla som behövs kommer till banan. Mina kollegor tar sin plånbok med sej och betalar en tredjedel av kostnaden för driften och kraschar vi så delas den kostnaden på alla 3 oavsett vem som kör. Vet om att vissa har delat så att den förare som sitter på hojen betalar hälften av kraschkostnaden och de andra 2 delar på andra hälften. Hur man gör är helt valfritt, men jag rekommenderar att man bestämmer det innan man sätter sej på hojen och kör. Inte kul att diskutera såna saker när man har hojen i tusen delar och förarna på sjukhus:D
Att skriva nån typ av kontrakt / överenskommelse med sina teamkamrater innan rejs eller säsong är aldrig fel. Man vet inte vad som kan hända under en halvårs-period.

Råder även alla att skriva avtal med sina sponsorer, allt för att undvika missförstånd/konflikter. :gnissla

Jag tittar också på att ge mig in i ERF-serien. Tog licensen i våras och körde några bandagar i sommar.

Det jag är nyfiken på från er som har kört några säsonger är hur svårt/jobbigt det är att få tag på sponsorer? Konjunkturen är ju bra så pengar kan finnas men hur motiverar man eventuella sponsorer att lägga pengarna på en MC i en serie som jämfört med andra sporter inte syns så mycket. Konkurrensen med innebandy, fotboll och andra "mer vanliga" sporter känns rätt stor.

// Göran

Jag tittar också på att ge mig in i ERF-serien. Tog licensen i våras och körde några bandagar i sommar.

Det jag är nyfiken på från er som har kört några säsonger är hur svårt/jobbigt det är att få tag på sponsorer? Konjunkturen är ju bra så pengar kan finnas men hur motiverar man eventuella sponsorer att lägga pengarna på en MC i en serie som jämfört med andra sporter inte syns så mycket. Konkurrensen med innebandy, fotboll och andra "mer vanliga" sporter känns rätt stor.

// Göran
Räkna inte med att kunna gå ut och ragga ihop sponsorer, de som ställer upp med spons för ett NEC/REC team är folk som man känner och vill hjälpa till lite.
Kanske du har bra tumme med chefen där du jobbar och företaget vill och kan hjälpa till med något. Pengar får man sällan, förbrukningsmaterial eller annat som företaget kan ta på faktura och sedan skänka till dig är vanligare.

Spons från MC-firmor / leverantörer består ofta i att man kan få köpa saker till hojen lite billigare (utan påslag och marginaler) samt viss teknisk hjälp.
Men många bäckar små... alla bidrag är välkomna, varje krona in är en sparad privat krona.

Angående sponsorer så är det faktiskt inte så svårt som många vill göra gällande (inte riktat mot någon i tråden utan i allmänhet). Att hitta någon som bara öser in pengar blir nog svårt men att hitta ett par stycken som kan skjuta till säg 30-40% av budgeten är ingen omöjlighet.

Det viktigaste tror jag är att förklara för den potentiella sponsorn vad de får för sina pengar. Att bara skriva att man ska köra och behöver pengar lockar inte så många. Att däremot berätta vad man kan erbjuda i mottjänst kan få dem intresserade. Jag har tex fått en sponsor till nästa år som sa att de gillade min förfrågan just för att jag berättade vad jag kunde erbjuda för dem.

Att skaffa en firma underlättar också då man kan fakutera sponsorn på ett snyggt sätt bokföringsmässigt.

Det värsta man kan få är ett nej så det är bara att fråga på! :)

Men på Knutstorp i år kände du väl att du fick valuta för dina pengar. :rofl

Jag tackar för svaren! Med nyköpt hus, fru och barn så måste man nog lura ut ett sponsorskoncept som kan hjälpa en med budgeten för racing. Det är mycket grejor som skall till för att man skall få ihop det. Det är precis som du säger Sandstream, sponsorn måste få ut något av att betala, ett värde som syns och det är den presentationen som är viktig.

Jag är på gång att byta arbetsgivare så det kan vara lite klurigt att börja med att fråga den nya arbetsgivaren om dom vill sponsra lite roadracing.:näsblod

Det är kanske tur att man jobbar som säljare, då har man viss vana att prata för varan. Det är dock lite svårare att prata för sin egen vara än att sälja andras grejor... Hmm jag ska nog klura vidare på detta...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT