Intressant vetande om skillnader mellan gatdäck och racedäck

CorbenDallas skrev:
Jag skulle tro att det här till stor del beror på att föraren inte bytt däckmodell i samma takt som denne utvecklats på banan...

Verkar som Corben har en god tanke. Kan mycket väl vara så att folk är för "snåla" för att köpa suddgummi däck.

Själv ser jag bra däck som en livförsäkring. Även om motorn dör, bromsarna kokar upp, växellådan skär och kopplingen vägrar funka så kan man fortfarande styra och klara sig.

Att ha en hoj med Öhlins överallt och en jättemotor och sen köra på touring däck är ju som att köra en ferrari med sommardäck på vinter.. Visst, klart det går, men det finns ju bättre alternativ... Och det är inte lika dyrt när du missar.

Goodstuff skrev:
Kan bero på flera olika saker men en faktor är fjädringsinställningarna. Ofta när man får en rand med kraftigt slitet däck så som du beskriver det har man för mycket returdämpning på bakfjädringen så att fjädern "packar ihop" eftersom den inte hinner fjädra ut ordentligt. Släpp returdämpningen fyra hack nästa gång och se om det är bättre.
Tackar för tipset! :tummenupp

Ska kolla instruktionsboken (är inte så erfaren när det gäller mekandet) och se om detta låter sig göras men jag har svårt att tro att det skulle vara speciellt avancerat.

Kurvmakaren skrev:
Lugnt!

Kommer du ut till SRW påå söndag kväll och kikar?

Om koppling o framdäck är inhandlat o monterat annars siktar jag på att komma o kolla iaf!

EDIT: Tänke alltså köra om ovan är monterat!

Last edited:
amullo skrev:
Michelin....

Av de klotningar som jag sett på bana detta år så har 90% varit Michelin däck som varit av modell MacMadman eller Pilot Sport och oftast på dagar där det varit "småkallt" i luften. Jag skulle gissa att det handlar om att de inte får upp värmen tillräckligt snabbt eller att de överhuvudtaget har en väldigt kort intervall där man känner att däcket börjar släppa.

Summa sumarum. "Sportiga gatdäck" behöver rejäla värmningstider och en ökad medvetenhet om att det inte är "sport/race" däck man åker på.
Problemet är väl snarare att dom blir för varma? Dom som åker med race däck går oftast av i början pga. Att dom inte har rätt temp, behöver egentligen däcks värmare för att få stommen varm. När det gäller sport däck så är det oftast i slutet på ett pass som dom klotar. Stommen blir inte varm utan det är bara ytan på däcket. Vilket gör att det blir såphalt. Sen sitter det litta i högerhanden med, gas kontroll. Såg ett race på Gelleråsen för några år sen. Det börja ös regna strax innan start och samtliga utom en hade bytt till regn däck. Det va kul att se hur alla i fältet skrattade åt killen med slicks. Han kom 3:a :tummenupp

Mmmm... Millen kom med fina Dunlop 208:or - mjuka sportdäck - höll på att glida av ett antal ggr idag! Highsider i långsamma vänstern (1gång + 3 släpp - Canoly såg alltihop :confused:), släpp i lång-högern dessförinnan flertalet ggr... detta hände ALDRIG med TL + RS1/2 = antingen är TL bättre än Mille, eller så suuuuger sportdäck :död
Byter nästa vecka :tummenupp

Robz skrev:
Mmmm... Millen kom med fina Dunlop 208:or - mjuka sportdäck - höll på att glida av ett antal ggr idag! Highsider i långsamma vänstern (1gång + 3 släpp - Canoly såg alltihop :confused:), släpp i lång-högern dessförinnan flertalet ggr... detta hände ALDRIG med TL + RS1/2 = antingen är TL bättre än Mille, eller så suuuuger sportdäck :död
Byter nästa vecka :tummenupp

Du gör nog rätt i att byta däck....
Hur gick den i övrigt?

amullo skrev:
Oftast sär är det också de "mellansnabba" förarna som börjar få upp farten och precis fått ner knät i backen som brukar gå av så de får ont.

CorbenDallas skrev:
Jag skulle tro att det här till stor del beror på att föraren inte bytt däckmodell i samma takt som denne utvecklats på banan...

Eller att de inte börjat burka i samma utsträckning som de ökat kurvhastigheten...

Kurvmakaren skrev:
Du gör nog rätt i att byta däck....
Hur gick den i övrigt?
Lik TL:en, fast mer "skärpa"... eller nå't.
53,9 som lägsta tid :Rockbanan
Alakhais tös var snabbare :Bugar

Kurvmakaren skrev:
Vi har sett en del gå omkull på banan under vår verksamma tid och har dragit slutsatsen att det oftast handlar om gatdäck och framförallt Avon. Varför vet jag ej.

amullo skrev:
Oftast sär är det också de "mellansnabba" förarna som börjar få upp farten och precis fått ner knät i backen som brukar gå av så de får ont.

Jag kan nog skriva under på båda. Jag körde på Avon när jag kraschade på SRW 16/5, precis när jag tyckte att jag fått upp ett fint tempo (höll på att jaga ifatt Alakhais tös.)
Det mest irriterande var att mitt i den långa högern efter start/målrakan bara släppte framhjulet helt utan förvarning. :confused: Pang i backen och en bruten tumme. :tummenner
Med min förra gamla häck så kunde man i alla fall känna att det tuggade lite i däcken, så man visste att man inte skulle pressa mycket mer, och gjorde man det så brukade den snällt och fint bara driva ut där bak om man vred på gasen för tidigt.

Jag var lite tveksam till Avon-framdäcket som satt fram när jag köpte den, men som vanligt är man ju snålare än vad man är klok :kocko och tänkte köra på det ett tag till.

Numera sitter det begagnade racedäck via sydskanesemse på, supercorsa SC1 fram & rennsport SC2 bak. Jag har inte kommit upp riktigt i samma tempo som innan men det verkar vara betydligt bättre grepp (hoppas jag iaf). Spärrarna har inte helt släppt efter kraschen än, så jag vet inte riktigt hur det känns när/om man närmar sig gränsen med dessa däck. Någon som vet?

Så här såg det iaf ut efterkraschen och även numera:

Bifogat

• Tummen_1.jpg
    Tummen_1.jpg
    38 KB · Visningar: 32
  • Tummen_5.jpg
    Tummen_5.jpg
    38.5 KB · Visningar: 33
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden