Intressant om olycksfallsförsäkringar för farliga sporter

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
För er som deltar på bandagar med olycksfallsförsäkring hos Trygg-Hansa så fick jag lite intressant information idag.

Olycksfallsförsäkringen gäller på bandagar, men INTE om du deltar på banpass där även förare med tävlingslicens OCKSÅ deltar! Alltså.. Det spelar ingen roll OM dessa förare inte tränar inför tävling eller är licensierade instruktörer.

Har de tävlingslicens så gäller INTE olycksfallsförsäkringen om ni kör i samma grupp!
Jag har begärt skriftligt på detta och de säger att det står uttryckligen i villkoren för "Vuxen olycksfall".

Hur det är i andra försäkringsbolag vet jag inte, men ha det i åtanke och ta upp det med arrangören. Detta borde dock INTE påverka exempelvis SMC´s kurser då dessa kurser inte är undantagna från ditt vanliga skydd genom att trafikförsäkringen gäller.
 
Tog en olycksfallsförsäkring via förenade liv (via facket), betalar 21:- i månaden och den maximal ersättning var 1,6 mille. Täckte allting förutom "Avancerad flygning" :tummenupp
 
Jag har en försäkring på Folksam, och den täcker banåkning så länge det inte är Tävling eller Träning inför misstänker jag.

Dock har jag nu lagt till "Roadracing" på den när jag börjat köra R1000, vilket resulterade i en premiehöjning på ca 70%.
Men det förstår jag, och egentligen är det inte så mycket pengar eftersom att försäkringen inte kostar några jätte summor!

//Niklas
 
Prova Salus-Ansvar.
De tillåter alla risk-sporter, bara man är nykter när man utför det riskfyllda.

Vem fan vill vara full o smiska bana eller hoppa fallskärm?

/Gunsan
 
Prova Salus-Ansvar.
De tillåter alla risk-sporter, bara man är nykter när man utför det riskfyllda.

Min rekommendation är att INTE använda Salus-Ansvar. Jag var helt öppen med att jag körde roadracing och motocross när jag beställde försäkringen (via telefon) och visst gällde försäkringen detta sa försäljaren, inga problem. Väl när det var dags att använda försäkringen efter en skada spelade det ingen roll vad säljaren hade lovat, det var enbart det som stod i det finstilta som gällde sa de på avdelningen man skulle anmäla skador till (sen att försäljningsavdelningen förmedlade något annat var inte Salus-Ansvars problem i deras ögon). Jag fick dock igenom mina skador för att vi var två som hade hört vad försäljaren hade lovat när jag beställde försäkringen. Så se upp med Salus-Ansvar (det är säkert samma med resten också tyvärr, ha vittnen eller få det skrifligt eller via mejl är mitt motto när försäkringar skall beställas).

my 5 cents
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top