Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
FZ1 skrev:Har för mig att vi på maskinkonstruktionen i skolan kom fram till att Boxer6, Rak6 och V8 är de konstruktioner med minst antal cylindrar som är helt balanserade. Kan minnas fel här men det kanske finns någon motorguru som kan lägga fakta på bordet så här i vinter mörkret.
Se där, ytterligare några faktorer som spelar in...Vippande moment och vikttolleranser.ulf_lundin skrev:Boxertwinnen är inte vibrationsfri ens i teorin. Cyllarna sitter inte mittemot varandra, så det blir ett vippande moment.
Sen har bmw 10 gr vikttolerans på kolvarna.....
Vibbar när man kör kommer oxå ifrån kraftpulserna/kolvslagen. Glesa o kraftiga
ger mer vibbar än täta o klena. (Ibland kallas det felaktigt för högt vrid..... Rys !!)/u
Gäller inte de problemet V6? Har för mig att det blir utbalanserat i V8Pebl skrev:Amerikanske V8r anses väl normalt sett som svårare att ballansera än exempelvis radfyror då vevslängarna är orienterade i "3 dimensioner" (upp-ner,hö-vä istället för bara upp-ner)
Egensvängningar i motorn som ger vibbar, undrar jag om det kan bli så mycket att det märks i hojen.FZ1 skrev:Kan vi även tänka oss egensvängningar i motorn och/i kombination med ramen?
Radfyran är rejält obalanserad för sekundära vibrationer, alltså med dubblaPoacher skrev:rad4or är inte på nåt sätt bättre balanserade än v8or.
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot De flesta nav... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller
Allt om MC åkte till Malaga... |