Intressant lösning på jobbigt problem

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nedanstående text är saxad från http://www.mototuneusa.com/sweden.htm#17

Jan Greven was real fast on the track, taking an impressive 3rd in the Superbike Race. He was also kind enough to let me take some photos of his very trick 163 horsepower Kawasaki Superbike.

The bike is loaded with externally visible speed tricks, but the most interesting thing was a feature that Jan added, which links the rear brake to the front. It was invented by a man from Switzerland.

Unlike the simple linked braking systems used on some streetbikes, this one features 2 rear brake calipers, one above the disc and a much smaller one below it. The main purpose is to transfer force through a system of levers to provide an ingenious advantage ...

The Advantage:
The upper caliper functions as a normal rear brake, that is to stop the wheel. But, the lower caliper isn't actually used for stopping force, (although it does do that too.) Instead, a system of linkage "torque" arms transfers the braking torque from the lower caliper to the swingarm and frame.

When the lower caliper grips the disc it naturally "wants" to rotate towards the rear of the bike. This torque force is transferred via the linkage rods, so it actually "pulls" down on the swingarm. This makes it harder for the rear tire to lift off the ground under hard braking ("stoppies" are cool to watch, but you don't want them while racing !) The result is increased braking stability as well as allowing much harder braking ! Since the rear brake is linked to the front, it works automatically. Wow !!!

JanGrevensBikeRearBrake.jpg



Mycket häftigt må jag säga, någon som använder samma lösning här?
 
Jag tror att Greven är ensam om det i Sverige. Häftig hemmalösning på problemet dock.
 
Fast om det funkar eller inte vet han inte riktigt själv har jag för mig :) Nackdelen är ofjädrad vikt.. å vikt överhuvudtaget.. Kawan är lite tung som den är..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Fast om det funkar eller inte vet han inte riktigt själv har jag för mig :) Nackdelen är ofjädrad vikt.. å vikt överhuvudtaget.. Kawan är lite tung som den är..

/B

Ja, och behövs det egentligen bromsas mer bak än man redan gör :confused:
 
chrille-r1000 skrev:
Ja, och behövs det egentligen bromsas mer bak än man redan gör :confused:

Läs artikeln en gång till, så förstår du att det inte är bromseffekt som är det viktigaste med den här modden. Snarare att få bort bieffekterna av hårda inbromsningar med frambromsen.
 
McB skrev:
Läs artikeln en gång till, så förstår du att det inte är bromseffekt som är det viktigaste med den här modden. Snarare att få bort bieffekterna av hårda inbromsningar med frambromsen.

Precis samma effekt får man om man "bara" bromsar lite med bakbromsen oxå. Grevens lösning är bara ett sätt att slippa använda foten också. Månne har han problem med simultanförmågan! :D

Gör ett test själva så får ni se. Broms hårt inför en kurva ett par ggr utan bakbroms, å sen gör ni likadant ett par ggr med skillnaden att ni bara lägger på foten på bakbromsen utan att trycka nämnvärt hårt.

Tror faktiskt att det var Peter Williams på Norton som kom på varför det funkar som det gör någon gång på 60-talet och förordade bakbroms för stabilare inbromsningar. Sen förordade han mjuka ramar också, något som det tog ytterliggare 30 år för japsen att inse i o m att man på 90-talet kom på att för styva ramar gav dålig feedback till föraren.

/Micke
 
Last edited:
Klart stabilare bromsning om man använder bakbromsen lite lätt, rörde aldrig bakbromsen på banan innan, men det berodde mest på att den var kass och låste upp bakhjulet bara man petade på den, men numer används bakbromsen flitigt, även om den inte används särskilt hårt.
 
Sen kan man ju använda fotbromsen för att minska hjulspinnet ut ur kurvorna - som Watz etx. Har jag hört.
 
Goodstuff skrev:
Sen kan man ju använda fotbromsen för att minska hjulspinnet ut ur kurvorna - som Watz etx. Har jag hört.

Hehe, tror han glömde montera bakbromsen, för det spinner hela tiden ändå :rolleyes: :D
 
EazyLiving skrev:
Precis samma effekt får man om man "bara" bromsar lite med bakbromsen oxå. Grevens lösning är bara ett sätt att slippa använda foten också. Månne har han problem med simultanförmågan! :D

Gör ett test själva så får ni se. Broms hårt inför en kurva ett par ggr utan bakbroms, å sen gör ni likadant ett par ggr med skillnaden att ni bara lägger på foten på bakbromsen utan att trycka nämnvärt hårt.

Tror faktiskt att det var Peter Williams på Norton som kom på varför det funkar som det gör någon gång på 60-talet och förordade bakbroms för stabilare inbromsningar. Sen förordade han mjuka ramar också, något som det tog ytterliggare 30 år för japsen att inse i o m att man på 90-talet kom på att för styva ramar gav dålig feedback till föraren.

/Micke

Köp en twin så räcker motorbromsen. ;)
 
EazyLiving skrev:
Precis samma effekt får man om man "bara" bromsar lite med bakbromsen oxå. Grevens lösning är bara ett sätt att slippa använda foten också. Månne har han problem med simultanförmågan! :D

Gör ett test själva så får ni se. Broms hårt inför en kurva ett par ggr utan bakbroms, å sen gör ni likadant ett par ggr med skillnaden att ni bara lägger på foten på bakbromsen utan att trycka nämnvärt hårt.

Tror faktiskt att det var Peter Williams på Norton som kom på varför det funkar som det gör någon gång på 60-talet och förordade bakbroms för stabilare inbromsningar. Sen förordade han mjuka ramar också, något som det tog ytterliggare 30 år för japsen att inse i o m att man på 90-talet kom på att för styva ramar gav dålig feedback till föraren.

/Micke
Nu tror jag att ni missuppfattar lite. Vitsen är inte att bromsen åstadkommer sättningen bak, utan att man utnyttjar vridmomentet hos bakhjulet för att sänka bakändan under inbromsning via länkarmar till fjädringen
 
Nr:18 skrev:
Nu tror jag att ni missuppfattar lite. Vitsen är inte att bromsen åstadkommer sättningen bak, utan att man utnyttjar vridmomentet hos bakhjulet för att sänka bakändan under inbromsning via länkarmar till fjädringen

Nää.. Det har vi inte. Momentet hos en "vanlig" bakbroms gör att bakhjulet sätter sig oxå. Kan variera lite beroende på hur ok m.m. är placerat. Grevens variant är bara lite mer sofistikerad och ger lite bättre effekt. Men om det hela är märkbart bättre vete f-n. Kanske mest bara är en gimmick för att psyka motståndarna? :D

Norton var ju ett föredömligt märke med många orginella ideer innan pengarna och ideerna tog slut. T ex var de först med att utnyttja en lågt placerad bränsletank. För att få upp soppan till förgasarna behövdes en pump. Pumpen monterades så att svingens rörelse upp och ner aktiverade pumpen. Det hela var jättehemligt och för att vara säkra på att man hade soppa i förgasarna innan start, så gungade Nortonförarna upp och ner i sadeln. Ingen visste riktigt vad de höll på med och eftersom de vann så var det säkert något lurt. Några smarta förare kom på att det säkert var så att de "varmkörde" bakfjädringen innan start, och till nästa tävling så satt alla förare och gungade i sadlarna innan start. Norton vann naturligtvis igen då "varmkörningen" av fjädringen inte hade samma effekt på de andra märkena! :D

/Micke
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top