Intressant hjälmincident

IvarS skrev:
Läste det här imorse, ibland blir man mörkrädd på riktigt. Vart är detta samhälle på väg när man anser sig kunna lägga skattepengar på sånt här? :3freak

http://www.vlt.se/article-article=73395.html

Egentligen är det inte så intressant. Enligt lagen skall han bötfällas, skyldig helt solklart. Enligt det sunda förnuftet (som polisen på plats förväntas och skall ha) så är det inget att bråka om.

Att åklagaren vill driva det vidare beror inte på det som hänt i västerås, utan de vill ha klarhet i vad som gäller. Stackaren i västerås är bara (som vanligt) en liten bricka i ett spel.

Djävla Nazifasoner

IvarS skrev:
Läste det här imorse, ibland blir man mörkrädd på riktigt. Vart är detta samhälle på väg när man anser sig kunna lägga skattepengar på sånt här? :3freak

http://www.vlt.se/article-article=73395.html

:mad: Djävla nazisnutar som bryr sig om sånt. Var säkert samma snut som i Västerås försökte få mig att erkänna en röd-körning fast det bara var gult :död

Amen snälla, kan man inte låta skattepengarna gå till viktigare saker :huvet

Pejo skrev:
Egentligen är det inte så intressant. Enligt lagen skall han bötfällas, skyldig helt solklart. Enligt det sunda förnuftet (som polisen på plats förväntas och skall ha) så är det inget att bråka om.

Att åklagaren vill driva det vidare beror inte på det som hänt i västerås, utan de vill ha klarhet i vad som gäller. Stackaren i västerås är bara (som vanligt) en liten bricka i ett spel.

Klarhet i vad?! är det här en fråga som många har undrat över? Jag kan köpa det i de fallen som är viktiga att ha en tydlig gränsdragning.
Men det spelar väl ingen roll i detta fall, alla vet ju att man måste ha hjälm när man kör moped/mc, det är väl inte så att många svåra olyckor på mc händer för att folk inte drar på sig hjälmen när de ska parkera om cykeln!?
Det är ju inte ens så att många böter kommer in p.g.a. denna regel som borde sanktionera kostnaderna att belysa frågan så att regeln ändras?

stephenj skrev:
Men det spelar väl ingen roll i detta fall, alla vet ju att man måste ha hjälm när man kör moped/mc, det är väl inte så att många svåra olyckor på mc händer för att folk inte drar på sig hjälmen när de ska parkera om cykeln!?
Det är ju inte ens så att många böter kommer in p.g.a. denna regel som borde sanktionera kostnaderna att belysa frågan så att regeln ändras?

Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.

Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.

Nån hemma?

jag tar fast två sketungar som hade stulit min hoj,snuten släpper dom efter ett kortare förhör...han rullár ner sitt hoj med motoravslagen utan hjälm .....åtalas... :va

Pejo skrev:
Just det. Och eftersom tingsrätten frikänt killen, så vill åklagaren dra målet i hovrätten för att få honom fälld, precis som lagen är skriven.

Om hovrätten inte fäller honom, eller inte tar upp fallet - då har vi en ny praxis, nämligen att man får rulla motorcykeln avslagen utan hjälm.

Nån hemma?

Och det är det jag menar, är det viktigt att ta upp den frågan, om man får rulla en motorcykel utan hjälm?

Om det är mig du refererar till när du frågar om det är någon hemma, så är svaret nej, jag sitter på jobbet.

Om man nu får rulla moped utan hjälm så borde väl det gälla för tung mc?

Skillnaderna därimellan borde inte vara så stora..

jens_rock skrev:
:mad: Djävla nazisnutar som bryr sig om sånt. Var säkert samma snut som i Västerås försökte få mig att erkänna en röd-körning fast det bara var gult :död

Men gult ÄR rödkörning om det är så att du absolut inte kan stanna på ett mjukt och säkert sätt.

Sen han med hjälmen..lagtexten säjer som sagt detta och det är ett brott. Men som någon sa ovan så kunde ju polisen kunnat vara lite smidiga. Sen o andra sidan så KUNDE Hans Evert faktiskt startat hojen och kört till sin MC-parkering.

Jag kan hålla med Pejo att det är bra med praxis i detta fall... men det är jävligt tråkigt när enskilda privatpersoner drabbas för att en åklagarassistent vill "pröva" rättsäkerheten... snarare är den kära assistenten ute efter att göra karriär... Nej detta är löjligt, det hade varit skillnad om han blivit dömd då hade det funnits en anledning att reda ut brgreppen... Nu är det bara den enskilde medborgaren som hamnar i kläm, precis som i fallet med den otrimmade mopeden... :fatta!

yonsson skrev:
Jag hävdar bestämt att han bör få fängelse! :hihi
mmm...och helst i ett amerikanskt så att får sig en omgång i ......... :confused:
:hihi och självklart av en riktig best på typ 140kg

Back