Intressant hjälmidé

...först och främst att du slipper ha ett stort tomt utrymme riktat neråt som släpper in turbulent luft och massor av ljud.
Skillnaden med en konventionell hjälm verkar inte var signifikant. Se de två bilderna och jämför en Voztec- med en Schuberth-hjälm.

Ett annat problem den löser är att det är extremt svårt att på en olycksplats avlägsna en hårt sittande (väl inpassad) integralhjälm utan att påverka en eventuellt skadad halskotpelare.
Det där är en myt som saknar kliniskt stöd. Gå till 23:00 i klippet nedan, som övrigt är en mycket intressant föreläsning av en läkare med gedigen erfarenhet av akut sjukvård på Isle of Man TT (tyvärr förolyckades han själv i en mc-olycka i somras), där han berättar att det är fullkomligt ofarligt att avlägsna hjälmen på en skadad förare. Han har sannerligen erfarenhet för att uttala sig i frågan.

https://www.youtube.com/watch?v=MsZBXlTHPCg

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    6.6 KB · Visningar: 681
  • voztec0001.jpg
    voztec0001.jpg
    97.1 KB · Visningar: 51
Det där är en myt som saknar kliniskt stöd.

Inte riktigt sant... En snabb sökning på PubMed visar på studier som pekar på raka motsatsen.
http://link.springer.com/article/10.1007/s00113-002-0451-2

Jag har själv avlägsnat hjälmar flera gånger på olycksplats och vet hur svårt det är att hålla helt stabilt i vissa fall.

Det är dessutom en korvätar-Schuberth på bilden som går att göra med trängre hål. En integral Schuberth S2 är betydligt mer öppen.

http://www.motogen.pl/Schuberth-S2-prezentacja-2,11950/schuberth_s2_7,54318.html

Last edited:
Inte riktigt sant... En snabb sökning på PubMed visar på studier som pekar på raka motsatsen.
http://link.springer.com/article/10.1007/s00113-002-0451-2
Jag har själv avlägsnat hjälmar flera gånger på olycksplats och vet hur svårt det är att hålla helt stabilt i vissa fall.
Det där var ett experiment utfört på kadaver. Men vilka är dina skäl till att tro att läkaren på Isle of Man har helt fel alltså? Dina personliga erfarenheter?

:)

Last edited:
Om syrebrist i hjälmen vore en reell risk, skulle det väl vara mycket trögt att andas i den (tänk dig att du försöker suga ut luft ur en glasflaska). Eftersom hjälmen mest troligt är designad så att det går att ta andetag i den utan hjälp av kompressor, så är den ju så öppen att luft strömmar ut obehindrat då du andas ut. Visst är det en viss volym i hjälmen där koldioxid kan stanna (så att det "döda rummet" i halsen blir lite större ungefär som när man snorklar), men den är ganska liten, och om hjälmen är tillräckligt öppen för att man ska kunna andas utan motstånd kommer denna luft snabbt ventileras med fräsch luft utifrån.

Syretillförsel är knappast anledningen till att crossåkare har sådana hjälmar de har (snarare för att man svettas satan när man kör gegga och man vill ha glasögon med tearoffs), och att öppna hjälmen vid rödljus för att slippa syrebrist är jämförbart i effektivitet med att fälla in passagerarpinnarna för att öka topphastigheten.

Syretillförsel är knappast anledningen till att crossåkare har sådana hjälmar de har (snarare för att man svettas satan när man kör gegga och man vill ha glasögon med tearoffs), och att öppna hjälmen vid rödljus för att slippa syrebrist är jämförbart i effektivitet med att fälla in passagerarpinnarna för att öka topphastigheten.

Högre temperatur och luftfuktighet kan ju ge känslan av att det blir svårt att andas i hjälmen speciellt om den immar igen också. Men att man skulle kvävas i hjälmen låter absurt

Högre temperatur och luftfuktighet kan ju ge känslan av att det blir svårt att andas i hjälmen speciellt om den immar igen också. Men att man skulle kvävas i hjälmen låter absurt

Det är väl ingen som påstått att man skulle "Dö Direckt" bara för att man tar på sig en dylik tingest?
Däremot så skulle den kunna vara seriöst obehaglig att ha på sig.
Om den inte ventileras ordentligt så kan CO2 i hjälmen (döda rummet) bli ett reellt problem...inte så att man dör...men obehagligt.

Kan inte direkt påstå att jag stört mig nämnvärt på hakbandet, men kul med nya idéer och vill gärna prova en :)

Jag tycker det verkar som hakbandet skulle kunna få hjälmen att sitta ännu mer stabilt på huvudet. Tror man skulle kunna vänja sig vid det.

sorry men jag föredrar en vanlig hjälm framför den dära. ska va ett enda stycke å vill man att det ska täcka undersidan får man la klippa av halsen på en sån dära rånarluva som vissa använder när de kör hoj å sy fast det så det täcker undersidan av hjälmen :P

Det är väl ingen som påstått att man skulle "Dö Direckt" bara för att man tar på sig en dylik tingest?

Dvs så fort du vurpat gäller det att du eller någon annan tar hjälmen av dig. Annars riskerar du få helt tyst kring dig.
Förgiftad till döds av din egen utandningsluft.

Tror du mig inte. Så tänk dig att dra en plastpåse över huvudet. Och håll tätt vid halsen.
Gör det inte ! :dummer
Den X-Lite 802R jag har är så tät runt hakan så tvingas jag stå still i stan vid nått rödljus så öppnar jag gärna visiret.
För att få luft.

Hur tolkar du det?

Det är alltid kul med personer som tänker i nya banor, men... Personligen vill jag ha en hjälm med så få rörliga delar som möjligt (ventiler och visir undantagna). En hjälm tillverkad i ett stycke har färre känsliga punkter än en hjälm som är delad och har dessutom färre mekaniska delar som kan slitas och/eller krångla.

Om fästena krånglar/kärvar så man inte får av hjälmen när man vill skulle kunna vara obehagligt. Framförallt om man har lite klaustrofobi så skulle det kunna ge panikkänslor.

Jag citerar zopilote

Dvs så fort du vurpat gäller det att du eller någon annan tar hjälmen av dig. Annars riskerar du få helt tyst kring dig.
Förgiftad till döds av din egen utandningsluft.

Tror du mig inte. Så tänk dig att dra en plastpåse över huvudet. Och håll tätt vid halsen.
Gör det inte ! :dummer
Den X-Lite 802R jag har är så tät runt hakan så tvingas jag stå still i stan vid nått rödljus så öppnar jag gärna visiret.
För att få luft.

Den hade fortfarande vanligt visir, så det kan man öppna lika snabbt och enkelt som på en vanlig hjälm. Däremot om den är så tät att man inte får tillräckligt med luft vid stillastående/liggande med stängt visir så kan de bli ett reellt problem om man kör omkull och tuppar av och inte får hjälp tillräckligt snabbt.
Å andra sidan om man kör själv på någon ödslig väg, går omkull och tuppar av så kan man ligga illa till oavsett vad man har för hjälm.

De flesta integralhjälmar brukar förutom att ha visiret helt öppet eller helt stängt ha ett hack/läge där visiret bara är lite öppet. Eventuellt kanske ytterligare något läge mellan det och helt öppet.
Är det bara jag som brukar föredra att ha visiret i det läget där det är lite öppet vid stillastående och körning i låga hastigheter?

Sen kan man ju undra vad vikten blir på denna tingest?
För nog borde den bli lite tyngre än en konventionell hjälm?

Ang. löstagning så har ju Airoh m.fl. länge kört med "nöd"löstagbara kindkuddar. Du kan alltså dra lös kindkuddarna och på så vis minska hur tungt det är att dra av hjälmen avsevärt.

Sen kan man ju undra vad vikten blir på denna tingest?
För nog borde den bli lite tyngre än en konventionell hjälm?

Ang. löstagning så har ju Airoh m.fl. länge kört med "nöd"löstagbara kindkuddar. Du kan alltså dra lös kindkuddarna och på så vis minska hur tungt det är att dra av hjälmen avsevärt.

Skulle nog tyvärr tro att den viktmässigt hamnar som en korvätarhjälm, tyvärr... Det är ju samma mekanik fast "bakochfram".
Löstagbara kindkuddar är ju en jättebra idé, precis som luftkudden som länkades till i ett tidigare inlägg. Problemet är väl mest att den som skall ta av dig hjälmen efter en olycka troligtvis inte vet om att de finesserna finns.
En riktigt bra feature med Vozz-hjälmen är att du genom att lossa två skruvar kan lyfta av hela frontdelen medan bakhuvudet fortfarande vilar stabilt på bakdelen av hjälmen och på så sätt få fri tillgång till luftvägar och att sätta krage (men det förutsätter ju också att hjälparen vet om det...)

Jo men nog utbildas väl räddningskåren i de produkter som finns?

Löstagbara kindkuddar är ju t.ex. skandal om inte info gått ut till alla att det finns.

Precis som jag förväntas ha koll på det senaste inom min branch måste man ju förvänta sig att räddningstjänsten har koll på det senaste dom också. Sen är det väl som med allt annat, inviduellt.
Men i regel kan jag inte tänka mig att dom inte har hyffsad koll på vad för hjälpmedel det finns. Hoppas jag...

Jo men nog utbildas väl räddningskåren i de produkter som finns?

Löstagbara kindkuddar är ju t.ex. skandal om inte info gått ut till alla att det finns.

Precis som jag förväntas ha koll på det senaste inom min branch måste man ju förvänta sig att räddningstjänsten har koll på det senaste dom också. Sen är det väl som med allt annat, inviduellt.
Men i regel kan jag inte tänka mig att dom inte har hyffsad koll på vad för hjälpmedel det finns. Hoppas jag...
Löstagbar inredning, ja... Däremot att det hänger ut en slang på undersidan som är kopplad till en luftkudde tror jag inte många skulle kunna identifiera, varken inom rtj eller ambulans. Inom motorsport däremot kan jag tänka mig att det skulle kuna vara en grymt bra lösning!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025