Intressant artikel om MotoGP och däck

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Intressant artikel som argumenterar för ett standardiserat däck i MotoGP.

"The truth is this: Nobody cares about tires except tire manufacturers. Sorry, but Rossi is right."

En intressant formulering är:

"...it's in the best interest of...bike manufacturers to eliminate non-relevant factors..."

Frågan är vad som är "non-relevant factors" och vem som ska avgöra det. Vad är icke-relevant när man tävlar i roadracing? Om däck är en sådan faktor kan man med samma argument hävda att all elektronik som idag gör förarens jobb lättare är en icke-relevant faktor. Frågan är vad man tävlar om och vilka som deltar. Deltar Nissin i VM? Är bromsar en icke-relevant faktor? Man skulle kunna hävda det. Ingen ser ju på racing för att se vem som har de bästa bromsarna. Så varför inte standardisera dessa? Samma sak med fjädring. När man har slutat sortera är allt utom föraren icke-relevant.

:va

http://www.superbikeplanet.com/2007/Oct/071012y20p.htm
 
Man får ju för sig att Motogp och F1 ska handla om att utveckla produkter som vi som pendlar till jobbet med kommer ha nytta av, samtidigt som Motogp och F1 är de klasser som rankar världens bästa förare.

He kom allti' va bråk. De var därför en viss annan sport kom till *suicide* :näsblod
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top