Intervall för oljebyte

Intevall mellan era oljebyten (ENDAST SPORTHOJAR) i mil.

• Antal röstningar
    0

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Tänkte det kunde vara kul att veta hur ofta ni byter olja, alltså endast sporthojare, inte motarder, crossar, dragsters, o.s.v.

Jag kör med helsyntet, Shell Advance Ultra.
Edit: Instruktionsboken säger 600mil, och det blir väl intervallet för mig då...

SVARA BARA OM NI KÖR SPORTHOJ!

Last edited:
Wagge skrev:
2163254 Tänkte det kunde vara kul att veta hur ofta ni byter olja, alltså endast sporthojare, inte motarder, crossar, dragsters, o.s.v.

Jag kör med helsyntet, Shell Advance Ultra och byter var 100:de mil (enligt instruktionsboken).

Är de 500kr för 4 liter sån olja, hoppas du inte åker mycket :3freak

ska bli intressant att se hur ofta folk byter......

Snittat 400mil denna månad vilket skulle innebära 3500kr bensin och ca 1500kr för olja :död Men nu har jag ju inte bytt olja än som jag kanske ska ta och göra då.

Jag byter efter varje säsong och det blir i regel inte mer är 500 mil. Käns som ett rätt lagom intervall för mig.

Wagge skrev:
2163254 Tänkte det kunde vara kul att veta hur ofta ni byter olja, alltså endast sporthojare, inte motarder, crossar, dragsters, o.s.v.

Jag kör med helsyntet, Shell Advance Ultra och byter var 100:de mil (enligt instruktionsboken).
100 mil per oljebyte??? Det skulle innebära oljebyte varannan vecka om jag följde det....

Wagge skrev:
...byter var 100:de mil (enligt instruktionsboken).
Om du har en GSXR750-97 så är intervallet enligt instruktionsboken 600mil, 100mil gäller det allra första bytet, och det var väl ett par år sedan?

Wagge skrev:
2163254byter var 100:de mil (enligt instruktionsboken).[/B]
Om det är en GSX-R 750 som du kör kanske du borde läsa instruktionsboken igen. Om det verkligen står att oljebyte ska göras var hundrade mil så ska jag dricka upp min gamla spillolja :)

Edit: Too slow. FZ1 hann före.

Litet påpekande bara, tycker det är lite konstiga intervaller, stor skillnad på om man byter vid 500 eller det dubbla 1000. Ändå inom samma grupp. Eller är jag ensam om detta tyckandet?

FZ1 skrev:
2163377 Om du har en GSXR750-97 så är intervallet enligt instruktionsboken 600mil, 100mil gäller det allra första bytet, och det var väl ett par år sedan?
Hmmm... får nog kika lite nogrannare... tyckte just att det var ofta... Tur att man inte har kört såååå mycket då :gnissla Har hunnit 120 mil i år... bytte i höstas.

Edit: kollade nu.. man får väl skaffa glasögon... nu har man ju lääänge kvar till oljebyte :banana

PGH skrev:
2163407 Litet påpekande bara, tycker det är lite konstiga intervaller, stor skillnad på om man byter vid 500 eller det dubbla 1000. Ändå inom samma grupp. Eller är jag ensam om detta tyckandet?

Du har helt rätt. Jag håller med, och alternativet: En gång per säsong, vare sig det behövs eller ej saknas...

I allmänhet byts det dessutom för ofta. Men det är väl förståss bättre än de som aldrig byter.

Wagge skrev:
2163503 Kan man byta för ofta?

Absolut!

Läs oljestickysarna 1 & 2.

Men kort då: Nej inte ur ett rent teknist perspektiv för självfallet kommer ingen skada uppstå av täta oljebyten. (ja förutom att oljepluggen blir utsliten dårå)

Däremot kan man konstatera att det är HELT onödigt, och ger ingen mätbar positiv effekt.
Oljor håller i allmänhet mer än godtagbar kvalitet även efter 3-6 ggr så lång drift som en del byter här, d.v.s vart 500:e mil.
En typisk helsyntet håller alltså många gånger det.

Dr.Bike skrev:
2163526 Absolut!

Läs oljestickysarna 1 & 2.

Men kort då: Nej inte ur ett rent teknist perspektiv för självfallet kommer ingen skada uppstå av täta oljebyten. (ja förutom att oljepluggen blir utsliten dårå)

Däremot kan man konstatera att det är HELT onödigt, och ger ingen mätbar positiv effekt.
Oljor håller i allmänhet mer än godtagbar kvalitet även efter 3-6 ggr så lång drift som en del byter här, d.v.s vart 500:e mil.
En typisk helsyntet håller alltså många gånger det.

Ja en helsyntet-olja borde ju hålla betydligt längre än 600 mil som ofta anges. Har för mig att serviceintervallet är 1200 mil på min gamla Honda. Det lär nog inte bli mer än kanske 500 mil på den per år till och frpn jobbet, men det blir i alla fall ny olja och filter när den ställs undan för vintern så att man blir av med föroreningar och så är det bekvämt att bara kunna börja köra igen när våren kommer.

På min GSX R1000 är det 600 mil mellan oljebyten och det följer jag slaviskt. När oljan då byts känner man att växlarna går som smör igen, så något har i alla fall hänt med oljan som gör att växlingarna blir lite raspigare efter ett ett tag. Är det fler som har märkt av detta?

Var på något slag seminarium ang oljor på jobbet (biltillverkare håller ju på med att försöka fixa filled for life principen :3freak ). Men där sa en gubbe att på en hoj med dagens oljor så borde man byta någonstan runt 800 mil. Om man räknade gångtiden på motorn så skulle det tydligen innebära att oljan skulle tappa sin bärighet runt den siffran. Han sa också att det kan diffa rätt mycket på olika hojar så ytterligare 200 mil uppåt och neråt var tydligen inte heller fel. Så skall man vara säker så är det tydligen 600 mil som är rätt :)

Serviceintervallen säger var 1000:e mil.
Jag gör ett byte (med Biltema Racing :tungan ) en gång mellan varje service, alltså var 500:e mil.

bebbe skrev:
2164261 Var på något slag seminarium ang oljor på jobbet (biltillverkare håller ju på med att försöka fixa filled for life principen :3freak ). Men där sa en gubbe att på en hoj med dagens oljor så borde man byta någonstan runt 800 mil. Om man räknade gångtiden på motorn så skulle det tydligen innebära att oljan skulle tappa sin bärighet runt den siffran. Han sa också att det kan diffa rätt mycket på olika hojar så ytterligare 200 mil uppåt och neråt var tydligen inte heller fel. Så skall man vara säker så är det tydligen 600 mil som är rätt :)

Det är korrekt att oljan degraderas!
Den processen startar i samma ögonblick oljan tas i bruk, men precis som föreläsaren sa så börjar inte denna degradering nå någon som helst signifikans innan typiskt 7-800 mil.
Att då säga att det är dax för byte är lite att ta i, för ännu har oljan ett långt liv kvar. Iaf för normalknutten som inte ligger på rödlinjen jämt och ständigt.

Själv kör jag på rätt bra då tillfälle ges, och vill även ha de där sista %-en av oljan så i den meningen byter jag oljan oftare än nödvändigt.
Har inte registrerat något exakt miltal utan har tidigare alltid haft en oljetrycksmätare och på en sån märks tydligt den dagen olan inte längre bär.
Då tappas oljetrycket på tomgång vid genomvarm motor, och då byter jag.

Har ibland blivit ett byte per säsong, ibland två. Men nu har jag ingen oljetrycksmätare på denna hoj så då får man snällt titta i ve-handboken, även om des intervaller är anpassade till sämsta tillåtna oljekvalite´.

Många är rätt hysteriska med oljebyten, kör på korden på däcken och lägger pengar på olja i onödan, bra oljor idag håller mycket längre än man tror.

Jag följer instruktionsboken och byter vid årsservice, kör ca 500 mil/år, skulle säkert kunna köra 2 år på samma olja utan att riskera något, hojen står i varmgarage.

I dag har man långa garantier tex. jag har 5år, tror inte tillverkaren hade haft de serviceintervallerna som de har om oljan hade behövts bytas oftare.

/S

Byter enligt boken vid service, annars en gång per år om hojen rullat lite...

StephanD skrev:
2164310 Många är rätt hysteriska med oljebyten, kör på korden på däcken och lägger pengar på olja i onödan, bra oljor idag håller mycket längre än man tror.

Jag följer instruktionsboken och byter vid årsservice, kör ca 500 mil/år, skulle säkert kunna köra 2 år på samma olja utan att riskera något, hojen står i varmgarage.

I dag har man långa garantier tex. jag har 5år, tror inte tillverkaren hade haft de serviceintervallerna som de har om oljan hade behövts bytas oftare.

/S

Helt rätt! :tummenupp

Anderzzon skrev:
2164316 Byter enligt boken vid service, annars en gång per år om hojen rullat lite...

Helt rätt 2 :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back