Internetradio istället för fm-radio?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har "stulit" köksradion ut till sommarstugan och tänkte passa på att skaffa en ny till köket istället för att hämta den gamla.
Satt då och surfade runt och ramlade över något som var nytt för mig, nämligen internetradio!
Det låter ju för bra för att vara sant, en liten radio som man ansluter till det trådlösa nätverket och kan lyssna på annat är de förbannade skitkanalerna som finns att tillgå i Sverige.

Men då till frågan, vad ska man ha? Jag hade bara tänkt köpa något billigt för runt en 500-ing men dessa betingar ju ett högre värde än så. Dock hittade jag till slut DENNA för runt 800:-.

Dock är det några oklarheter för mig gällande denna;
Det står något om Dongle etc, behöver jag något extra för att kunna använda den mot mitt trådlösa nätverk? Nätverkskabel är inte ett alternativ då jag har väldigt stor lägenhet vilket innebär stort avstånd till modemet för min del :(
Iofs så har jag nog en "wireless network adapter" av märket Belkin, en sån där liten grej man bara stoppar in i usb-porten, är det en sån man måste ha extra till denna radio?

Kan man köra FM-radio också på denna?

Någon här som har en internetradio och kan hjälpa mig en bit på vägen?

Jag har haft en maskin som spelar "internetradio", fy fan vilken smörja.

Utveckla gärna;
¤ Vad var det som var så dåligt?
¤ Körde du trådlöst?
¤ Kunde din även spela fm-radio?
¤ Lyssnade du på Country?

Om du svarade "ja" på sistnämnda så förstår jag din frustration.

Det du ska ha är ju såklart en Squeezebox..
Ja lite över den budgeten du satt men spela roll.

Har funderat på det med, men; Måste jag då inte ha den kopplad till datorn? Jag vill alltså ha en enhet som bara är att slå på när man står i köket, utan att datorn behöver vara igång.

Har funderat på det med, men; Måste jag då inte ha den kopplad till datorn? Jag vill alltså ha en enhet som bara är att slå på när man står i köket, utan att datorn behöver vara igång.

Har för mig att man kan spela internetradio direkt utan datorn, bara mp3or man kör från datorn.
En squeezebox o ett par schyssta datorhögtalare e nog grejjen.
Jag hade haft de om ja inte bodde så jävla litet :D

Listen even when your computer is off
Access millions of songs, thousands of Internet radio stations, and music service providers such as Pandora, Rhapsody and Slacker, without ever turning on your computer using SqueezeNetwork™, our unique Internet service. Even your personal music collection can be stored online in an MP3tunes music locker and played through your Squeezebox.

Last edited:
Det känns iofs lite overkill till köket :( I vardagsrummet har jag laptop och ps3= Streaming av prylar när jag får arslet ur vagnen och anlitar nån hacker som kan fixa det åt mig.
Näe, det räcker nog med en liten internetradio, om jag bara får klart för mig om de är så bra som jag tror. Jag ska nämligen bara ha den för att lyssna på radio när jag står och lagar mat och dylikt. Har bra musikanläggning i matrummet bredvid redan men där har jag ingen radio å andra sidan, och jag behöver inte pumpa hög volym heller.

Det känns iofs lite overkill till köket :( I vardagsrummet har jag laptop och ps3= Streaming av prylar när jag får arslet ur vagnen och anlitar nån hacker som kan fixa det åt mig.
Näe, det räcker nog med en liten internetradio, om jag bara får klart för mig om de är så bra som jag tror. Jag ska nämligen bara ha den för att lyssna på radio när jag står och lagar mat och dylikt. Har bra musikanläggning i matrummet bredvid redan men där har jag ingen radio å andra sidan, och jag behöver inte pumpa hög volym heller.

Overkill e bra :D

Rent spontant så känns det iaf som att den du länkade kommer förpassas till längst in i garderoben hemma hos dig om man lärt känna dig rätt.

En ful pryl med burkigt kasst ljud känns de lite som utan att ha provlyssnat.

Skulle själv vilja ha någon aparat som man kan koppla till bilstereon! Fast det lär inte dyka upp på ett bra tag!

Overkill e bra :D

Rent spontant så känns det iaf som att den du länkade kommer förpassas till längst in i garderoben hemma hos dig om man lärt känna dig rätt.

En ful pryl med burkigt kasst ljud känns de lite som utan att ha provlyssnat.

Ähh, i köket spelar inte så jävla stor roll faktiskt. Den gamla jag hade där köpte jag för att den var snygg, sen att den hade skitkass mottagning och kasst ljud är ju en annan femma...
Har en receiver liggandes med 2-zonsfunktion men likförbannat måste jag dra kablar till köket OCH jag får inte internetradio :( Det är det enda jag vill åt egentligen, möjligheten att kunna lyssna på bra radio från andra sidan atlanten. Slår man på svensk radio så är det antingen en torr kärring ihop med en tråkig bög och en gubbe som tror han skitrolig i rosa overall, eller så är det PK-radio där det går 10 bögar på varje skånsk invandrare de har i etern. Bara mellan klockan 14-16 det är bra där varje dag, nämligen "Krister". Eller MNK såklart!

MACAMI, även om jag gillar att slösa pengar på elektronik och annat onödigt här i livet så känns den summan allt för hög på en så liten grej som bara ska stå i köket :( fast den var ruskigt läcker.

Crossniklas, undrar om det inte finns? Sök litegrann på Ebay, det finns lite olika prylar där som jag inte har listat ut vad de är till för än, kan vara till bilen. Sök på internet radio

Utveckla gärna;
¤ Vad var det som var så dåligt?
¤ Körde du trådlöst?
¤ Kunde din även spela fm-radio?
¤ Lyssnade du på Country?

Om du svarade "ja" på sistnämnda så förstår jag din frustration.

1. Det dåliga var kanalerna, tänk bara på hur många idioter det finns i världen och hur många av dom som har tillgång till internet.
2. Jag körde trådlöst men det var inga problem
3. Den kunde inte spela fm-radio
4. Nej, ingen bra country i alla fall.

Nämen jag vet inte riktigt vad jag hade, det kanske finns någon slags standard som är bra för itnernetradio. Hade bara en jävla massa kanaler som alla var skitdåliga.

1. Det dåliga var kanalerna, tänk bara på hur många idioter det finns i världen och hur många av dom som har tillgång till internet.
2. Jag körde trådlöst men det var inga problem
3. Den kunde inte spela fm-radio
4. Nej, ingen bra country i alla fall.

Nämen jag vet inte riktigt vad jag hade, det kanske finns någon slags standard som är bra för internetradio. Hade bara en jävla massa kanaler som alla var skitdåliga.

Hmm, knappade du inte in egna kanaler eller sökte dem? Det trodde jag att man gjorde, men då har jag missförstått det hela :(
Var det länge sen du hade den?
Kravet är att den även ska kunna lira FM-radio, så man inte missar MNK på onsdagar när man står och lagar maten så den är klar när tjejen kommer hem :hemmafru

Edit/ det finns bara två sorters country; EXTREMT dålig country samt JÄVLIGT dålig country.

Hmm, knappade du inte in egna kanaler eller sökte dem? Det trodde jag att man gjorde, men då har jag missförstått det hela :(
Var det länge sen du hade den?
Kravet är att den även ska kunna lira FM-radio, så man inte missar MNK på onsdagar när man står och lagar maten så den är klar när tjejen kommer hem :hemmafru

Edit/ det finns bara två sorters country; EXTREMT dålig country samt JÄVLIGT dålig country.

När jag orkade meka in internetradio på min Ps3a så mekade jag in de kanaler jag ville ha .. inkl p3 o p4...
Våra svenska kanaler sänder ju faktiskt också över nätet =)

Hmm, är det klurigt att köra via ps3:an? Kör du bara via webläsaren då eller har du något annat knep? Kan man lägga det som "snabb-val" på ps3:an, att då tex bara trycka på en ikon så hoppar skiten igång, utan att dra igång webläsaren?
Då skulle det ju vara en idé, kom på att jag kan dra högtalarkabel från biodelen vidare in till vardagsrummet, om jag kryper in i väggen :D
Men då bara om man kan styra det hela med bluetooth-fjärren, så man slipper gå till olika websidor.

Allt du kan höra med en FM-radio sänds ju även på internet, jag brukar lyssna på Bandit stockholm på min laptop i sovrummet när jag ligger och läser.

Börja med att leta reda på alla nätradiokanaler och lyssna igenom dom med datorn, bestäm sedan om det utbudet skulle göra en investering värd pengarna.

Hmm, är det klurigt att köra via ps3:an? Kör du bara via webläsaren då eller har du något annat knep? Kan man lägga det som "snabb-val" på ps3:an, att då tex bara trycka på en ikon så hoppar skiten igång, utan att dra igång webläsaren?
Då skulle det ju vara en idé, kom på att jag kan dra högtalarkabel från biodelen vidare in till vardagsrummet, om jag kryper in i väggen :D
Men då bara om man kan styra det hela med bluetooth-fjärren, så man slipper gå till olika websidor.

Mje de som va de sugiga me de hela var att ja va tvungen att köra via datorn :/..
Sen la det sig under Musikikonen där på "skrivbordet"..
problemet va väl inte direkt att man va tvungen att streama från datorn då den ändå alltid är igång, problemet är att man inte sätter på tvn, letar upp en kanal man vill lyssna på o donar innan man ställer sig o diskar..

Det ska va typ en knapptryckning o sen ska de va igång..
De blir en squeezebox för mig såfort ja har större...

Allt du kan höra med en FM-radio sänds ju även på internet, jag brukar lyssna på Bandit stockholm på min laptop i sovrummet när jag ligger och läser.

Börja med att leta reda på alla nätradiokanaler och lyssna igenom dom med datorn, bestäm sedan om det utbudet skulle göra en investering värd pengarna.

Fyfan, för att vara norrlänning så är du jävligt smart :gnissla
Tänkte faktiskt inte på att det man hör på fm även akn höras via internet, då kvittar det ju om den kan köra fm.
DOCK är ju kravet att man kan knappa in adresser eller dylikt manuellt på maskinen, och att det inte är förvalt som jag förstod det när Honkiiiiiiiiiiiäe förklarade.

Mje de som va de sugiga me de hela var att ja va tvungen att köra via datorn :/..
Sen la det sig under Musikikonen där på "skrivbordet"..
problemet va väl inte direkt att man va tvungen att streama från datorn då den ändå alltid är igång, problemet är att man inte sätter på tvn, letar upp en kanal man vill lyssna på o donar innan man ställer sig o diskar..

Det ska va typ en knapptryckning o sen ska de va igång..
De blir en squeezebox för mig såfort ja har större...

Ok, då går det fetbort som de säger i förorten :(

Last edited:
Fyfan, för att vara norrlänning så är du jävligt smart :gnissla
Tänkte faktiskt inte på att det man hör på fm även akn höras via internet, då kvittar det ju om den kan köra fm.
DOCK är ju kravet att man kan knappa in adresser eller dylikt manuellt på maskinen, och att det inte är förvalt som jag förstod det när Honkiiiiiiiiiiiäe förklarade.

Ok, då går det fetbort som de säger i förorten :(

Hallå?!?!
"När jag orkade meka in internetradio på min Ps3a så mekade jag in de kanaler jag ville ha .. inkl p3 o p4...
Våra svenska kanaler sänder ju faktiskt också över nätet =)"
Hur svårt är det för en norrlänning att vara smart om man bara behöver läsa det som står ett par inlägg upp o skriva samma sak :D

Köp en squeezebox, ställ den i vardagsrummet, koppla in den i din stärkare, dra kablar in te köket o sen har du din framtida musiklyssning löst.

Hallå?!?!
"När jag orkade meka in internetradio på min Ps3a så mekade jag in de kanaler jag ville ha .. inkl p3 o p4...
Våra svenska kanaler sänder ju faktiskt också över nätet =)"
Hur svårt är det för en norrlänning att vara smart om man bara behöver läsa det som står ett par inlägg upp o skriva samma sak :D

Köp en squeezebox, ställ den i vardagsrummet, koppla in den i din stärkare, dra kablar in te köket o sen har du din framtida musiklyssning löst.

Haha, jag borde ha anat att det var något lurt med det hela!
Får fundera lite över en skvisbox, men då kanske man skulle ha den i matrummet i stället så slipper jag dra kablar alls.
Suck, ibland skulle man behöva någon som tar sådana här viktiga beslut åt mig! Nu förstår jag varför statsministern delegerar ut poster hit och dit till ministrar. Man kan omöjligt hantera så många viktiga beslut på en och samma gång.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra