internetgirot.se, säkert?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Hejsan sporthoj!

Har en lägenhet på gång verkar det som och uthyraren vill att vi skall använda oss av www.internetgirot.se . Uthyraren bor just nu på annan ort på grund utav arbete och vill att jag skall betala in en månadshyra på internetgirot.se som en säkerthet på att det är en seriös person som skall komma och kolla på lägenheten och att uthyraren ifråga inte behöver åka ner i onödan för att visa lägenheten. Jag får kolla på lägenheten, kommer vi överens och jag vill ha lägenheten skriver vi kontrakt och sedan skall denna betalning jag gjort till internetgirot.se gå vidare till uthyraren.

Det låter bra, men är det bra? Någon som har någon erfarenhet av internetgirot?

Jo, jag har använt det många gånger. Man kan få intrycket av att dom inte har hållt på så länge. Men som tar iaf inte pengarna från dig.

Hejsan sporthoj!

Har en lägenhet på gång verkar det som och uthyraren vill att vi skall använda oss av www.internetgirot.se . Uthyraren bor just nu på annan ort på grund utav arbete och vill att jag skall betala in en månadshyra på internetgirot.se som en säkerthet på att det är en seriös person som skall komma och kolla på lägenheten och att uthyraren ifråga inte behöver åka ner i onödan för att visa lägenheten. Jag får kolla på lägenheten, kommer vi överens och jag vill ha lägenheten skriver vi kontrakt och sedan skall denna betalning jag gjort till internetgirot.se gå vidare till uthyraren.

Det låter bra, men är det bra? Någon som har någon erfarenhet av internetgirot?

Han vill att du ska betala in en månadshyra innan du kommer och tittar på lägenheten? Låter lite sådär ur bedragar synpunkt måste jag säga.

Vi har fått in några anmälningar på banken från folk som har trott att dom betalat till internetgirot men visat sig vara bedragare. Mail och allt har sett ut att komma från internetgirots adresser men visat sig fake.

Det finns väl egentligen inget bra sätt att skydda sig men just förskottbetalningar på hyror är ju ett kännt sätt att lura till sig pengar på.

Blocket rekommenderar ju internetgirot.se så det ska nog inte vara några problem.

Blocket rekommenderar ju internetgirot.se så det ska nog inte vara några problem.

Det är ju en tjänst så man hinner godkänna varan som skickats innan säljaren får pengarna, samma som paypal, frågan är hur lång tid man har på sig att godkänna?

Har anv. mig av Internetgiro ett par ggr för ett tag sen gällande blocket transaktioner och de har funkat klockrent. Varit mer köpare som velat vara mer säkra på att dom får vad dom betalar för...

Han vill att du ska betala in en månadshyra innan du kommer och tittar på lägenheten? Låter lite sådär ur bedragar synpunkt måste jag säga.

Så länge pengarna är i "limbo" (internetgiro/paypal eller liknande tjänster) så har han som hyr ut lägenheten inte fått några pengar... Så om inte han kontrollerar Internetgiro.se så ser jag inte problemet ? :va

Drysen som den betalande kan ju sköta allt själv och göra transaktionen till uthyraren så då kontrollerar han allt på den sidan med...

Last edited:
Fan det här känns jätte jobbigt verkligen. Jag vill verkligen ha en lägenhet men vill inte bli blåst och det hela känns lite halv suspekt... Vad skulle ni göra?

Hade inte betalat något för att bevisa att jag är en intresserad seriös person för att få kolla på en lägenhet.
Om han inte orkar förflytta sig till lägenheten för att visa den, då får han räkna med att inte få den uthyrd.

Har han ingen bekant i närheten av lägenheten som kan visa den åt honom?

gisses va e de här för sida egentligen?

Internetgiro är ett smidigt sätt att visa att pengarna finns, vilket ägaren vill veta innan han tar sig tid/råd att åka och visa lägenheten för en av dem 75 000 som har hört av sig på annonsen, va e de fishy med det?

Hur många här har inte råkat ut för drömmare/däckssparkare osv? same same

Vad skulle ni göra?
Hitta en annan lägenhet.

Jag vill verkligen ha en lägenhet men vill
inte bli blåst och det hela känns lite halv suspekt.
Inte halvsuspekt, snarare 99% suspekt.

Bara för att man desperat behöver pengar så blir
inte ett Nigeriabrev mer inkomstbringande för det.

Din och andras desperation drar
till sig utsugare och lurendrejare.

Varför är just den så bostaden så himla bra då?

Finns det bara den ute marknaden eller?

Låg hyra och bra läge dock?

Kan du länka till eventuell annons?

/e

Hitta en annan lägenhet.

Inte halvsuspekt, snarare 99% suspekt.

Bara för att man desperat behöver pengar så blir
inte ett Nigeriabrev mer inkomstbringande för det.

Din och andras desperation drar
till sig utsugare och lurendrejare.

Varför är just den så bostaden så himla bra då?

Finns det bara den ute marknaden eller?

Låg hyra och bra läge dock?

Kan du länka till eventuell annons?

/e

Jag gjorde ingenting tillslut. Bestämde mig för att innan det blir tal om några pengar så måste jag möta människan face-to-face, kolla på eventuell lägenhet samt skriva på kontrakt. Annars blir det inget av det.

Bra val tror jag! :tummenupp

Sedan måste jag bara kommentera trådrubriken! :hihi

Lite som att fråga om Trapper gör bra kanoter och sedan i
en bisats berätta att man tänkt åka utför Niagarafallet i en. :)

Och ja, helt ok kanot, men tveksammare ruttplanering. :crash

:D

/e

Last edited:
Ursäkta men e de jag som e dum i huvudet men handla inte hela allt om att drysen skulle sätta pengarna hos en opartisk mellanhand för att visa att dem fanns och EFTER att ha kollat på lägenheten bestämma sig för om han skulle skicka dem vidare eller ta tillbaka dem.

Vart är risken jag missar?

Ursäkta men e de jag som e dum i huvudet men handla inte hela allt om att drysen skulle sätta pengarna hos en opartisk mellanhand för att visa att dem fanns och EFTER att ha kollat på lägenheten bestämma sig för om han skulle skicka dem vidare eller ta tillbaka dem.

Vart är risken jag missar?

Risken är väl att jag hade kommit och kollat på något och skrivit på något papper och sedan skickat över pengarna men så hade det inte blivit något av det ändå... Eller att personen ifråga hade skjutit upp visningsdatumet och pengarna automatiskt gått över till personen ifråga?

alternativ ett kan du aldrig komma undan och alternativ två är du ju bra dum om du inte drar tillbaka dom innan

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet