Internetfråga... Bredband utan fiber?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med. Jag bor vad dom flesta skulle kalla mitt ute i skogen, och har med andra ord inte tillgång till bredband eller adsl.
Just nu testar jag att surfa via 3G med ett mobile connect card som det så fint heter men teckningen där jag bor är kass och 384 kbit/sek lämnar mycket att önska (likaså priset-499/månad).

Jag vill ha en fast surfkostnad och snabb uppkoppling. Vad ska jag göra om jag inte vill flytta eller snällt vänta?

Mekus skrev:
Jag vill ha en fast surfkostnad och snabb uppkoppling. Vad ska jag göra om jag inte vill flytta eller snällt vänta?
Jag antar att du redan har kollat med Telia och konstaterat att ADSL till din telestation inte är aktuellt? ADSL brukar ju annars vara det enda rimliga alternativet för folk som bor lite otillgängligt till, tyvärr.

De alternativ som jag känner till är internet via satellit (antingen dubbelriktat eller envägs vilket innebär att uppströmmen går via modem) eller radiolan, vilket (antagligen) kräver att du går ihop med grannar eftersom utrustningen är dyr om det inte finns något företag på din ort som redan har sändare uppsatta.

Länkar:
http://www.viasat.se/index.phtml?nav=&page_type=document&document=31895
http://www.swepet.com/canaldigital/
http://www.blits.nu/html/radio_lan.shtml (radiolan i Skellefteå, bara som ett exempel)

Problemet är att min "ORT" består av max 20 villor varav hälften är sommarboenden och dessutom spridda på ett par kilometer (jag ser inte min närmsta granne från min trädgård) i närmsta "BY" (flera hus och en kyrka) så lade dom ner skolan för att dom inte ville dra dit bredband, det finns visst nån policy som säger att alla kommunala inrättningar ska ha brdeband... :kocko

Mekus skrev:
Problemet är att min "ORT" består av max 20 villor varav hälften är sommarboenden och dessutom spridda på ett par kilometer (jag ser inte min närmsta granne från min trädgård) i närmsta "BY" (flera hus och en kyrka) så lade dom ner skolan för att dom inte ville dra dit bredband, det finns visst nån policy som säger att alla kommunala inrättningar ska ha brdeband... :kocko
Då är kanske internet via satellit ditt enda alternativ, även om det är ett ganska kasst alternativ.

Men det finns ju fördelar med att bo som du gör också, du kan ju kuta runt naken på tomten och joddla, om jag gör det hemma hos mig så åker jag fast för förargelseväckande beteende, tänk på det när du förbannar din långsamma uppkoppling ;) :).

Av ren nyfikenhet; ungefär vart bor du? Du har ju 3G-täckning så du borde ju bo hyffsat nära någon centralort eller motorväg eller liknande åtminstone?

Mekus skrev:
Jag har ett litet problem som jag hoppas få hjälp med. Jag bor vad dom flesta skulle kalla mitt ute i skogen, och har med andra ord inte tillgång till bredband eller adsl.
Just nu testar jag att surfa via 3G med ett mobile connect card som det så fint heter men teckningen där jag bor är kass och 384 kbit/sek lämnar mycket att önska (likaså priset-499/månad).

PM:a ditt hemnr till mig så ska jag se vad jag kan göra....jobbar på Telia Bredband. :tomten

Fast lina bör du väl kunna ha, eller vad det kallas nu. Men det lär ju vara dyrt som attan. Det riktar sig väl mot företag som jag förstår, en kompis med eget företag mitt i skogen undersöker det alternativet nu.

Jag bor i den småländska glesbygden, man man ska gå efter RT 90 systemet så bor jag 1445999 Öst och 6370466 Norr.

Att säga att jag har 3G teckning är nog att ta i, om jag står vid ett fönster i husets södra ände så har jag mottagning, likaså om jag sitter i ett speciellt hörn i min säng så har jag också lite teckning. men i resten av huset så är det kört. Jag ska testa en extern antenn och om inte det fungerar så får kortet en enkel resa tillbaka till butiken.

Telia ADSL är inte planerat inom överskådlig tid om man får tro dom på telias kundtjänst, likaså 3G utbyggnad vad gäller Vodafone så är inte heller det planerat i mitt område.

satellit handlar väl om att ta emot data via satellit(skitsnabbt) och sända data via modem (skickar du fel så kan du springa ifatt och ändra utan att försena) och detta dessutom till minutpris.

Fast lina får gärna någon förklara om det inte handlar om att gräva ner fiberkabel fram till mitt hus, för kostnaden för det skulle överskrida de flesta afrikanska länders BNP

Att springa runt naken på tomten och joddla är tyvärr inte ett av mina största intressen, vilket kanske är synd för så sant som det var sagt så finns det gott om fina tillfällen (och tyska turister på sommaren)

Lion skrev:
PM:a ditt hemnr till mig så ska jag se vad jag kan göra....jobbar på Telia Bredband. :tomten
Kan han hooka upp mig lite bättre så kanske du har nån du kan övningsköra med ;)

Jag har samma problem... och det är nog rätt kört.

Telia ville inte ens ordna ADSL även om jag (eller jobbet dvs) skulle betala massa pengar. Om det skulle behövas grävas ner kablar och sånt skulle jag även kunna ordna det.

Dubbelriktad satellit är det enda jag hittat och det är svindyrt (>1000 kr/mån), har begränsningar och är inte speciellt snabbt.

Vad du kan göra är att hålla utkik efter företag som pysslar med trådlösa alternativ.
Själv hittade jag ett i närheten, men de använder sig av master för utrustningen och någon sådan har jag inte i närheten. http://www.addtech.se/

Kryptonit skrev:
Jag har samma problem... och det är nog rätt kört.

Telia ville inte ens ordna ADSL även om jag (eller jobbet dvs) skulle betala massa pengar. Om det skulle behövas grävas ner kablar och sånt skulle jag även kunna ordna det.

[/url]

Samma för mig Hata snål telia som inte bygger ut staionerna själv bor man 5 mil utanför stockholm :brinnerup

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt