Internationellt fenomen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är sossar fega i alla länder på jorden, eller är det främst i Skandinavien?
Tänker närmast på våra egna ynkryggar som inte driver angelägna partifrågor för att behålla makten (som t.ex. kungahusets avskaffande), och nu senast på Norges sossar som inte vågade stöta sig med andra nationer fullt ut:

USA:s utrikesminister Condoleezza Rice hotade Norge med "allvarliga politiska konsekvenser" efter finansminister Kristin Halvorsens uttalade stöd för en varubojkott riktad mot Israel. Utrikesministerns reaktion framfördes till den norska ambassaden i Washington och det gjordes klart att den speglade åsikter på den högsta politiska nivån i amerikanska UD, skriver tidningen Verdens Gang.

VG skriver att det framgår av två hemligstämplade UD-rapporter att om bojkotten av israeliska varor skulle bli den nya rödgröna regeringens linje så väntande ett "tuffare klimat" mellan Norge och USA.

De kraftiga reaktionerna från USA och Israel tvingade Halvorsen till avbön och utrikesminister Jonas Gahr Störe till att i all hast skriva personliga brev till ländernas regeringar för att klara upp saken.

Regeringen har upprepade gånger understrukit att den är emot en varubojkott, men både inom Halvorsens Sosialistisk Venstreparti och inom statsminister Jens Stoltenbergs Arbeiderparti finns starka krafter för en bojkott. SV har detta som officiell politik medan det är socialdemokraternas ungdomsförbund AUF som driver frågan intensivt inom Arbeiderpartiet.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11523763.asp

Markus skrev:
Är sossar fega i alla länder på jorden, eller är det främst i Skandinavien?

Du undrar alltså varför dina främsta politiska motståndare INTE genomför beslut som du själv till 100% motsätter dig? :va

Fast det kanske är det nya... :hihi

- "varför-gör-INTE-mina-politiska-motståndare-saker-som-jag-absolut-INTE-VILL-att-de-ska-göra-trådar"
:hihi

korvgubbe skrev:
Du undrar alltså varför dina främsta politiska motståndare INTE genomför beslut som du själv till 100% motsätter dig? :va

Ja, exakt. Visst vore det väl bättre om alla partier drev sina frågor? Dessutom tycker jag att kungahusets avskaffande vore en ypperlig idé men det kanske vi borde avhandla i en annan tråd.

korvgubbe skrev:
Fast det kanske är det nya... :hihi

Ja, det är en del av 2006 års nya och trendiga Markus. :fakta

Markus skrev:
Ja, exakt. ....

...Ja, det är en del av 2006 års nya och trendiga Markus. :fakta

Fast det är väl inte särskillt ovanligt att olika regeringar viker sig för internationell påtryckning?!

Tufft! :tummenupp
Det kommer alltså bli anti-diskussioner om varför saker och ting som man inte vill inte heller blir till...

- Varför är det ingen som inför den här lagen som jag inte vill ha?!

korvgubbe skrev:
Fast det är väl inte särskillt ovanligt att olika regeringar viker sig för internationell påtryckning?!

Nej, säkert inte. Och det är väl inget bra att en regering inte vågar stå för sin åsikt eller driva sina väljares vilja enligt mandat?

Vilken lag är det du pratar om?

Markus skrev:
Nej, säkert inte. Och det är väl inget bra att en regering inte vågar stå för sin åsikt eller driva sina väljares vilja enligt mandat?

Men du brukar ju tycka att det är bra att vi ger vika för USA:s önskemål?!
:va Särskillt när det gäller att utlämna "misstänkta" terrorister och frysa deras tillgångar o.s.v....

Realpolitik, man kan inte vara kompromisslös och stenhård på sin linje, varken i internationella relationer eller relationer i andra sammanhang. Speciellt inte om man är liten och svag gentemot de man har en relation till. Det är sannerligen inget socialdemokratiskt, om man nu inte vill ha det till det....

Att det är bra ur mitt perspektiv betyder inte att jag tycker det är rätt.
Naturligtvis tycker jag det är tråkigt med en bojkott mot Israel som jag annars gillar men det är ännu tråkigare om man struntar i folkviljan.
Ska vi återgå till ämnet eller ska vi diskutera utlämning av terrorister?

Och Chrissy, du har helt rätt men jag ser inte att det är applicerbart på denna händelse. Där är vi säkert inte överens och det kan jag leva med.

Markus skrev:
Naturligtvis tycker jag det är tråkigt med en bojkott mot Israel som jag annars gillar men det är ännu tråkigare om man struntar i folkviljan.

Folkviljan? Du får väl vara glad att du inte är norrman då.. detsamma gäller ju f.ö. kameltråden. Är du lite sugen på att flytta till norge eftersom du verkar engagera dig så mycket i vad de har för sig? Är det kommunistregeringen som skrämt bort dig och fått dig att överväga att emigrera?

Det är lite ovant att höra dig propagera för att folk ska hålla sig till sakfrågan! Jag blir ju lite förvirrad här av denna nya Markus!

Norge är dessutom ett lite speciellt land i förhållande till USA då Norge är väldigt beroende av deras stöd. Norge är t.ex. inte med i EU och har stora affärer med USA, förutom att de hade en direkt landgräns till Sovjetunionen och ett visst behov av skydd. De har därför "alltid" varit väldigt känsliga i sin relation till USA. Inget nytt överhuvudtaget och var minst lika vanligt under den förra regeringen. Bl.a hade de en intressant debatt om Irakkriget som de inte kunde stötta på grund av att det inte hade mandat av FN, vilket är lite känsligt när man delar ut Fredspriset och dessutom medlar i Mellanöstern. Trots det skickade de trupper dit men menade att de egentligen inte var soldater och inte stöttade kriget. De blev lite enklare för dem när FN så småningom ändå gav sanktion för insatserna.

Förresten: Jo Markus, jag har bott i Norge under fyra år så jag följde debatten på norsk TV och i norsk media. Ingen mytomani. Tänk så mycket man kan uppleva trots att man som akademiker bara sitter på sitt kontor.... :pannkyss

bonny skrev:
Jo Markus, jag har bott i Norge under fyra år...

Ja, inte har du bott i Rosengård i alla fall. :lol
Känner du någon på Migrationsministeriet eller vad de kallar det? Kan du bistå mig med min ansökan? Personlig referens kanske?

Tack förresten för att du fräschade upp mina högstadiekunskaper om Norges internationella status. :tummenupp

Någon mer som vill glida ifrån ämnet? 2 av 3 än så länge.

Markus skrev:
Ja, inte har du bott i Rosengård i alla fall. :lol
Känner du någon på Migrationsministeriet eller vad de kallar det? Kan du bistå mig med min ansökan? Personlig referens kanske?

Tack förresten för att du fräschade upp mina högstadiekunskaper om Norges internationella status. :tummenupp

Någon mer som vill glida ifrån ämnet? 2 av 3 än så länge.
Det är inte att glida ifrån ett ämne att förklara ett fenomen med en annan förklaring än din! Som jag, och andra påpekat, så tror vi att förklaringen inte ligger i partifärg utan realpolitik, vilket ju även gällde för prästen de hade som statsminister tidigare.... Tänk ett land med präststyre, låter suspekt!

Faktum är att jag känner en advokat på UDI (utlenningsdirektoratet!) ! Jag kan ordna kontakt om du vill!

bonny skrev:
..men menade att de egentligen inte var soldater och inte stöttade kriget. ...

Icke-fientligt stridande :va

Jag tycker alla markus inlägg idag har varit ett uttryck för att han vill ha en egen kamel. Nu när han till och med är redo att emigrera till norge så blir det bara mer och mer klar. Jag föreslår att vi startar en insamling, för att förse mrkus med en kamel. Vi gör en lista;

1. t-rex 100 kr

Edit; Om kameler är dyra kan det även vara värt att kolla kilopriset på en sjysst dromedar.

bonny skrev:
...utlenningsdirektoratet!)...

Kommunister i sanning.....

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...