Intercoolerfråga

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
En undran från en som inte har läst så mycket fysik och dylikt.
Kan en intercooler kyla luften till under omgivningstemperaturen?
I fart då givetvis.
Ex: du åker i 100km/h det är 20grader i skuggan, kan du kyla nånting i fartvinden till under 20grader?
Vi bråkade lite om det jag och en kompis, han påstod att det gick att kyla till under omgivninstemperaturen och jag tyckte det lät helt orimligt.
Vem har rätt?
 
sEiKo skrev:
En undran från en som inte har läst så mycket fysik och dylikt.
Kan en intercooler kyla luften till under omgivningstemperaturen?
I fart då givetvis.
Ex: du åker i 100km/h det är 20grader i skuggan, kan du kyla nånting i fartvinden till under 20grader?
Vi bråkade lite om det jag och en kompis, han påstod att det gick att kyla till under omgivninstemperaturen och jag tyckte det lät helt orimligt.
Vem har rätt?




Japp tryckfallet över kylaren kan få luften kallare än omgivningen

Men det förutsätter att man kör oladdat för stunden ( alltså ingen tryckökning)


Denna princip kan ses på turbosar med restriktor på inloppssidan
där isbildning inte är ovanligt
 
bra fråga :va ....
men den e ju till för att kyla eftersom kall luft tar mindre plats än varm !
turbo e ju ett skojigt varvande vilddjur som pressar in luft å har man en intercooler kan de ju få plats lite till luft .. men tempen på luften ,,
om de e 20 grader å du kör i 100 så blåser de ju endel på laddluftkylaren
iome de bör ´ju tempen sjunka men motorn alstrar ju en massa värma som värmer insugs luften en liten skvätt ...
men nått exakt svar .... :va vet icke?!
MVH gotland
 
Njae. Det går inte att KYLA ner under omgivningstempen. (Möjligen med vattensprut utanpå kylaren då.)

Så Seiko har mer rätt än polaren; det går inte att kyla till lägre temp än kylmediet.

Men (som Andersson skrev) sjunker tempen pga tryckfallet. Samma fenomen som
när man får högre tryck vid komp.prov än vad komp.förhållandet är. Men det
har inte ett dugg med 'att kyla' att göra. För den temp,sänkningen beror inte på
något värmeutbyte med omgivningen, utan skulle uppkomma även i en termos.

Fast å andra sidan vill man väl inte ha tryckfall över llk:n. Så i mina öron låter det konstigt med stor tempsänkning pga det. Men t.ex. .2 bar i tryckförlust är
vid 1 bar laddtryck 10 % tapp i tryck. O 10 % av abs. tempen är ju runt 30 grader. (Leker lite m siffror, vet inte om dom är realistiska.)
/u
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top