Intercooler......vara eller inte vara..?

Jösse skrev:
2648982 Ja om motors kylvatten blir betydligt värmare iom turbo.
Fråga är hur bra kapacitet där är i en originalkylare tex Hayabusa.
Hur ofta ligger man på motorväg och kör ur tex 300bhp under längre sträckor.

Vi säger att du har 450hp i din GSXR1300 motor i bromsbänk.
Du kör teoretiskt på 100hp, 200hp, 300hp, 400hp , 5 minuter vid varje effektnivå och mäter kylvattentemperaturen under respektive belastning.

Undrar vad som hade hänt med vattnet..
Utgångspunkten för mig var att motorn har ca 30 % verkningsgrad, dvs. ger 2 hk värme
för varje hk effekt. Hälften av värmen försvinner via avgaserna och resten ska kylas bort.
Tvivlar mao på att en 250 hk turbo-motor ger mer värme vid 20 hk uttag än vad t.ex. en 100 hk
oturbad ger vid 20 hk.
Detta var min undran sas. Varför skulle turbon påverka tempen vid låga effekter ?
Nåt m rördragningen och värme från aggregatet till kylaren ?

Vad som händer i exemplet ovan beror hur kylningen funkar. Räcker den ska tempen inte ändras.
Utom transient just vid effektbytena.
/u

ulf_lundin skrev:
2650263Detta var min undran sas. Varför skulle turbon påverka tempen vid låga effekter ?
Nåt m rördragningen och värme från aggregatet till kylaren?/u

Min motor är iofs inte vattenkyld, men turbinhuset sitter ju pga. utrymmesskäl väldigt nära både (olje)kyl, IC, topp, och cylle/motor.

Vid t.ex. ett par högfarts/höglast repor så utvecklar ju turbinhuset massor med värme, när man sedan kommer in till stan med lugnare hastigheter så utövar ju det mycket varma turbinhuset mycket strrålningsvärme på övriga komponenter.

När man kör "normal" körning i normala hasigheter kyler ju fartvinden ner turbon tillräckligt.

Strålningen tror jag inte påverkar så mycket, men värmeledning från turbon via grenröret in i topplocket kanske gör att motorn går varmare.

Bearing skrev:
2650565 Strålningen tror jag inte påverkar så mycket,

TROR gör dom flesta i kyrkan... Jag VET att värmestrålningen vid stillastående/lågfart påverkar... :tummenupp

Bearing skrev:
2650565 Strålningen tror jag inte påverkar så mycket, men värmeledning från turbon via grenröret in i topplocket kanske gör att motorn går varmare.

Det blir ju alltid ett större kylbehov med turbo. Hela arrangemanget med grenrör, turbo, plenum, rör mm, bildar ju ett kluster ihop med motorn varigenom strålning och konvektion plus försämrad luftcirkulation gör att man får sämre kylning och även risk för hot spots av stillastående het luft mellan komponenterna lågfart. Förutom den avgasenergi som via kompressorn värmer inloppsluften så förs även en del avgasvärme in i smörjoljesystemet eftersom oljan tar med sig en del värme från den heta turbon till oljesystemet. På en sugmotor hade den värmen hamnat på avgassidan.

Värmeledning från turbon till toppen via grenröret låter försumbart eftersom temperaturen på grenröret mest följer avgasvärmen, precis som i sugmotorfallet, och inte så mycket temperaturen på godset i turbinhuset.

/J

Last edited:
Mitt troende hade kanske inte någon större verklighetförankring då.

Men jag vill ändå kommentera det här med värmeledningen. Turbogrenrör brukar ha ganska grovt gods och en del snäva böjar vilket borde göra att de både leder värme bättre och tar upp mer värme från avgaserna än vanliga grenrör. Fast hur mycket det påverkar motortempen vet jag ju inte.

Bearing skrev:
2650650 Mitt troende hade kanske inte någon större verklighetförankring då.

Men jag vill ändå kommentera det här med värmeledningen. Turbogrenrör brukar ha ganska grovt gods och en del snäva böjar vilket borde göra att de både leder värme bättre och tar upp mer värme från avgaserna än vanliga grenrör. Fast hur mycket det påverkar motortempen vet jag ju inte.

Det är nog tämligen försumbart. Inte så stort energiutbyte i den lilla anläggningsytan mellan fläns/topp, därtill ska ju värmen gå genom den isolerande packningen. De heta avgaserna har ju ett många gånger större energiutbyte mot blocket när de exponeras mot förbränningsrum, cylindervägg kolvtopp och avgaskanal tex. När man isolerar avgasrör genom att linda dem så påverkas inte motortempen alls, och då går ändå väggtemperaturen upp åtskilligt i avgasröret. Det enda som händer är däremot att avgastemperaturen ökar nedströms det lindade röret jämför med ett olindat.

Det blir däremot stor skillnad i absorberad värmemängd hos kylvattnet om man på en vattenkyld motor använder sig av vattenkylt turbohus. Men det förekommer ju vanligen inte på hojar.

Hilsen
J

Last edited:
Silverryggen skrev:
2650529 Vid t.ex. ett par högfarts/höglast repor så utvecklar ju turbinhuset massor med värme, när man sedan kommer in till stan med lugnare hastigheter så utövar ju det mycket varma turbinhuset mycket strrålningsvärme på övriga komponenter.
Det kan jag köpa. (Tänker inte argumentera om det är strålning el. konvektion
som 'gör jobbet'. ;) )
Jörgen Karlsson skrev:
2650611 Det blir ju alltid ett större kylbehov med turbo. Hela arrangemanget med grenrör, turbo, plenum, rör mm, bildar ju ett kluster ihop med motorn varigenom strålning och konvektion plus försämrad luftcirkulation gör att man får sämre kylning och även risk för hot spots av stillastående het luft mellan komponenterna lågfart. ...även en del avgasvärme in i smörjoljesystemet eftersom oljan tar med sig en del värme från den heta turbon till oljesystemet.
Dito.
Lite klokare nu mao. :)
/u

Last edited:
Jag kan bekräfta det som sades avseende godstemperaturer i avgassamlare vs godstemp i cylinderhuvud; avgassamlaren på våra motorer strålar ut tiotals kW vid maxeffekt, och yttempen på dem är i regionen 800 grader, men trots det får vi ingen stor tempgradient över cylinderhuvudet från insug till avgas.

För att återkomma till frågan IC eller inte så är det alltid intressant att öka densiteten på inloppsluften, det är vad överladdning handlar om -inte tryck i sig, utan just densitet. Kyler man gasen får man högre densitet, man får även högre densitet med E85 pga av att E85 kräver ca 2,5 ggr mer energi för att förångas, vilket tas direkt från insugsluften (fullgod preparering förutsätts då iof).

Anders har med all önskvärd tydlighet visat att det funkar med att "ersätta" IC med E85, men från mitt perspektiv är IC ett riktigt sunt val oavsett bränsle då man alltid tillför nytta med den (såvida man inte klantar till det). Jag ser IC som en grundpuck i all form av överladdning. YMMV som vanligt, och det är inte alltid man får allt man vill här i världen, men har du plats så in med eländet.

/J

halls skrev:
2649818 Någon som har kunskap nog att kunna beräkna kyl effekten på insugsluften om man sprutar in etanol antingen före eller efter turbinen. Alltså någon som har koll på förågningen av etanol etc. Ska på hög last använda etanolen istället för vatten kylning och ic.

Jag läste ett vetenskapligt paper om det nydligen som kvällslektyr, skall se om där finns en webvariant av den när jag kommer hem.

Bearing skrev:
2650565 Strålningen tror jag inte påverkar så mycket, men värmeledning från turbon via grenröret in i topplocket kanske gör att motorn går varmare.

DET är ett problem jag har. Det blir så varmt att toppen fräser rejält efter två 402 meters repor tätt inpå varandra. Löses medelst extern vattenkylning! :)

wannagofast skrev:

Shit.....

Om man isolerar grenröret , turbon och avgasröret riktigt ordentligt , vad händer då ?
Klarar turbon / rören det ?

Man vill ju ha så lite strålning mot motorn och övriga delar som möjligt.
Hur varm blir oljan i turbon på en vanlig turbohoj tex 250hp GSXR1000 ?
Hur mycket ökar motoroljans temperatur iom turbo ?

Back