ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Utgångspunkten för mig var att motorn har ca 30 % verkningsgrad, dvs. ger 2 hk värmeJösse skrev:2648982Ja om motors kylvatten blir betydligt värmare iom turbo.
Fråga är hur bra kapacitet där är i en originalkylare tex Hayabusa.
Hur ofta ligger man på motorväg och kör ur tex 300bhp under längre sträckor.
Vi säger att du har 450hp i din GSXR1300 motor i bromsbänk.
Du kör teoretiskt på 100hp, 200hp, 300hp, 400hp , 5 minuter vid varje effektnivå och mäter kylvattentemperaturen under respektive belastning.
Undrar vad som hade hänt med vattnet..
för varje hk effekt. Hälften av värmen försvinner via avgaserna och resten ska kylas bort.
Tvivlar mao på att en 250 hk turbo-motor ger mer värme vid 20 hk uttag än vad t.ex. en 100 hk
oturbad ger vid 20 hk.
Detta var min undran sas. Varför skulle turbon påverka tempen vid låga effekter ?
Nåt m rördragningen och värme från aggregatet till kylaren ?
Vad som händer i exemplet ovan beror hur kylningen funkar. Räcker den ska tempen inte ändras.
Utom transient just vid effektbytena.
/u