Intercom

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Tänkte införskaffa en Intercom anläggning till denna säsong (2011) Nån som har nåt tips - uppfattning om vad/vilket märke -typ man skall köpa! För övrigt tycker jag att årets MC-mässa var dålig...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Beror lite på vad du vill ha. De flesta köper Bluetooth-intercom idag. Man får många funktioner och ok ljud för en hyfsat peng. Kostar Ca 3k för 2x set. Vill du ha ett sånt här så kika på Scalas senaste variant. Köp via Ebay etc, så sparar du rätt mycket pengar.

Sen finns trådade varianter också där man använder en kommradio mellan hojarna. Mycket mycket bättre räckvidd, om man nu behöver det.

Skall du bara snacka med passagerare så köp ett Scala.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Tänkte mig ett Bluetooth. Nöjer mig med att prata med spättan.... Henne kan man stänga av då....:) Har förstått att om man skall tala med annan "båge" så måste denne ha samma fabrikat mm.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänkte mig ett Bluetooth. Nöjer mig med att prata med spättan.... Henne kan man stänga av då....:) Har förstått att om man skall tala med annan "båge" så måste denne ha samma fabrikat mm.

Kör på ett Scala Rider. Det är erkänt bra. Finns säkert andra också, utvecklingen går fort. Scalan har iaf fått bra omdömen i tester etc.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Som jag sade tidigare så köp via ebay.
Såg att Scala Q2 kostar ca 180USD+ frakt. Säg att frakten+moms+tull går på 150US då så har vi tagit i ordentligt. Totalt 330USD.

Med en dollarkurs på 6.50 så betalar du max 2145 mot ca 3500 hemma i Sverige. Ett fynd med andra ord.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Tack för alla tips. Lär bli Ebay....
Hörs
 

krille dill

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Årsta
Hoj
ER6F -10
Någon som provat SENA SMH10..?? omdömen??



Jag hade ett Scala G4, men tyckte att man fick skrika första ordet för att få igång kommunikationen mellan förare & passagerare om man inte hade pratat på ett par minuter ... så ja lämnade tillbaka det..
sen klippte den i MP3 musiken från min iphone oxå..

använde bom mic i integralhjälm..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Någon som provat SENA SMH10..?? omdömen??



Jag hade ett Scala G4, men tyckte att man fick skrika första ordet för att få igång kommunikationen mellan förare & passagerare om man inte hade pratat på ett par minuter ... så ja lämnade tillbaka det..
sen klippte den i MP3 musiken från min iphone oxå..

använde bom mic i integralhjälm..

Borde gå att ställa känsligheten?
 

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
Ingen som har provat Sena??

Fick ett av sambon när jag fyllde. Har tyvärr inte provat det på hojen pga rådande årstid. Men det funkar iaf bra genom hela lägenheten. Enkelt att para ihop dem med varandra/telefon/gps. Volymen räcker nog till för hörselskador, upplevde det iallafall så hemma i ett tyst vardagsrum. Enda problemet så här långt är att det blev lite trångt med micken i min shoei. Det finns en annan mick som är mindre att köpa till, men den finns inte att köpa i sverige än. Enligt en representant på mässan så dyker den upp nu under februari. Kommer dessutom möjlighet att köra egna lurar istället för de medföljande högtalarna.
Jag är helnöjd så här långt.
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Jag kör Scala Rider G4 twinset, sååå bra.
Kopplar till frugan (eller kompisen - enligt utsago 1,6 km räckvidd, jag har jag dock inte testat detta), navigator och mobil för telefonsamtal eller MP3 uppspelning - bara tjöp!
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Jag kör Scala Rider G4 twinset, sååå bra.
Kopplar till frugan (eller kompisen - enligt utsago 1,6 km räckvidd, jag har jag dock inte testat detta), navigator och mobil för telefonsamtal eller MP3 uppspelning - bara tjöp!

Kör den oxå mellan frugan och mig.
1,6km klarar den inte, snarare 5-700m friskikt och 2-300 skog emellan.

Men den är grym när de gäller att koppla upp dem mot telefon och GPS. Ljudkvaliten är så bra att när jag svarar på ett samtal samtidigt som jag kryssar mellan långtradarna på motorvägen så frågar folk om jag fortfarande är kvar på kontoret. Dom hör inte de minsta brus och jag hör även dem klart och tydligt.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top