Intercom

RilloCop

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
Gpz 600R
Jag har funderat på det där med Intercom.
Vi är några cyklar som tänkte åka i sommar, men också
en bil.
Tänkte fråga ifall det finns Intercom som räcker mellan olika
motorcyklar, eller en bil till exempel. Dessa Bluetooth Intercoms
funkar de så?
Jag sitter med en lur och mic sedan sitter polarn med samma på cykeln 25 meter framför, kan jag snacka med han då? Eller hur fungerar det?

BT intercom har högst begränsad räckvidd, typ 100 meter i bästa fall. Det betyder att ni KANSKE kan höra varandra om det är mindre än 100 meter mellan första och sista fordonet.

Jag föreslår att ni köper ett intercomset (mic + hörlur) som ni installerar i hjälmarna och till det varsin licensfri PMR-radio. I bilen behöver de bara en PMR-radio.

Det här är en billigare och bättre lösning än BT-lösningen. Räckvidden ligger dessutom på kanske 500 meter i praktiken.

Vi körde med detta system tvärs över hela Asien och vi hade VERKLIGEN nytta av det, inte minst inne i städer där det gällde att hålla ihop gruppen.

Jag föreslår att du kontaktar Anders på Bil&Marintrim (se min signatur) så kan han hjälpa dig. Han är riktigt duktig på allt som har med intercom att göra

en bil.
funkar de så?
Jag sitter med en lur och mic sedan sitter polarn med samma på cykeln 25 meter framför, kan jag snacka med han då? Eller hur fungerar det?

Jag har testat ett blåtands intercom... De säljer sånna på Bikestop...
Funkar grymt bra både ringa o som intercom...

Jag hörde nån som provade i hastigheter runt 100 utan probs...:tummenupp

en bil.
funkar de så?

Kolla www.warmnsafe.eu för Bluetooth headset för mc och andra prylar också för den delen.

Stefan

Radio

Jag har själv kört PMR och det fungerar dock inte i landsvägsfart 90+
Testade med lite olika mikrofonlösningar och hade även hörsnäcka men fortfarande så fungerar det ej. Man måste köpa dom dyrare lösningarna för uppemot 2500kr/hoj och hjälmset så man får elektronisk brusreducering avstämt mot brusnivån. Då fungerar det klockrent i högre farter.

Jag och kompisen som provade kom fram till att vanliga enkla handsignaler fungerar bättre än de enklaste lösningarna. Det blir en djävla massa sladdar och brytare och mikrofonen kan skava mot örat så vinsten måste väga upp detta.
Man får vad man betalar för...

Jag har själv kört PMR och det fungerar dock inte i landsvägsfart 90+
Testade med lite olika mikrofonlösningar och hade även hörsnäcka men fortfarande så fungerar det ej. Man måste köpa dom dyrare lösningarna för uppemot 2500kr/hoj och hjälmset så man får elektronisk brusreducering avstämt mot brusnivån. Då fungerar det klockrent i högre farter.

Jag och kompisen som provade kom fram till att vanliga enkla handsignaler fungerar bättre än de enklaste lösningarna. Det blir en djävla massa sladdar och brytare och mikrofonen kan skava mot örat så vinsten måste väga upp detta.
Man får vad man betalar för...

Om MIKROFONEN skaver mot örat är nog största problemet att grejorna är monterade av en klåpare... :D

Skämt å sido, det finns lösningar för kommunikation i extremt bullriga miljöer, strupmikrofon är en, sen finns det faktiskt en "plugg" som man stoppar i örat som fungerar både som hörlur och mikrofon, den tar upp ljudet inuti örat, vilket gör att ljudet blir lite burkigt (prova själv att proppa igen öronen ordentligt och prata med hög stämma, medhörninen av din egen röst är vad som tas upp), men det problemet delas med strupmikrofonen.

Båda systemen är provade vid fallskärmshoppning/fritt fall och fungerar.

Sen är det ju radiofrågan, Bluetooth har väldigt begränsad effekt/räckvidd. (0.1W på 2.4GHz)
PMR-radio något bättre effekt/räckvidd (0,5W på 446MHz)

Ju högre frekvens desto sämre räckvidd, bluetooth har både högre frekvens och lägre effekt.

Dessutom finns det fina headset till PMR radio där du med en grenkabel kan koppla in din mobiltelefon till samma headset. (och musikspelare)

Dessutom går dom headseten att använda även till annan radio än PMR, och jag råkar ha tillstånd för att sända med 1000W (praktiskt omöjligt från en MC) på en massa bra band...

Last edited:
Nja

Montering av en mikrofon inuti hjälmen med en hjälm som sitter som den skall är ett visst problem. Men visst om man kör med en hjälminredning som är för stor och inte sitter som den skall så är det inga problem. Nåja...

Hörsnäcka med strupmick är den lösning som fungerar med PMR om man inte vill köpa ett bättre och dyrare system. Fick löda ihop en kontakt med strupmick med hopplockade delar från USA bl.a. Det fungerade för mig men kamraten klagade på dålig ljudbild. Sen är ju för övrig skånska genom en strupmick en upplevelse att minnas. Killen kunde lika gärna pratat mongoliska, jag förstod bara fragment av det svenska pråket...

Men som sagt efersom jag själv är intresserad av radioutrustning så skulle jag kunna tänka mig en lösning med PMR+hörsnäcka+strupmick. Men ingen av mina kompisar delade min glädje över hoplödda kontakter av exotiskt ursprung.

ps. kör du 1000w i uteffekt från hojen så riskerar du ju nästan att slå ut styrboxen på tändningen. PMR är väl begränsade till 2,5w i förstärkardelen men den spärren går oftast att löda förbi om man har schema:D

Last edited:
Men som sagt efersom jag själv är intresserad av radioutrustning så skulle jag kunna tänka mig en lösning med PMR+hörsnäcka+strupmick. Men ingen av mina kompisar delade min glädje över hoplödda kontakter av exotiskt ursprung.

ps. kör du 1000w i uteffekt från hojen så riskerar du ju nästan att slå ut styrboxen på tändningen. PMR är väl begränsade till 2,5w i förstärkardelen men den spärren går oftast att löda förbi om man har schema:D

Min kommentar var närmast att det är hörluren som skaver mot örat, inte mikrofonen, om inte mikrofonen har halkat runt ett kvarts var v i hjälmen.

Jag tänker inte köra någr 1KW ut på en gummipinne i närheten av min kropp, det kan du lita på, radion ger 5W ut som den är, och det räcker gott och väl.
Att montera fast antenn och slutsteg på en MC är bara meckigt.

PMR får bara vara på 0,5W ut, och även om det finns moddar på internet så har dom sällan slut-trissor som klarar mer än 3W när alla spärrar är borta.

Last edited:
Montering av en mikrofon inuti hjälmen med en hjälm som sitter som den skall är ett visst problem. Men visst om man kör med en hjälminredning som är för stor och inte sitter som den skall så är det inga problem. Nåja...

Hörsnäcka med strupmick är den lösning som fungerar med PMR om man inte vill köpa ett bättre och dyrare system. Fick löda ihop en kontakt med strupmick med hopplockade delar från USA bl.a. Det fungerade för mig men kamraten klagade på dålig ljudbild. Sen är ju för övrig skånska genom en strupmick en upplevelse att minnas. Killen kunde lika gärna pratat mongoliska, jag förstod bara fragment av det svenska pråket.

hahahahahahahaha...... så jävla rätt:D :D :D :D :D

egentligen

Jag har ofta funderat på varför det finns förhållandevis lite bra lösningar på kommunikation mellan motorcyklar. Allt billigt jag provat har varit crap.
Dyrare lösningar fungerar bättre men det finns litet utbud mot potentiell efterfrågan.
någon som testat denna:http://www.pmc-bike.se/ ?

Om MIKROFONEN skaver mot örat är nog största problemet att grejorna är monterade av en klåpare... :D

Skämt å sido, det finns lösningar för kommunikation i extremt bullriga miljöer, strupmikrofon är en, sen finns det faktiskt en "plugg" som man stoppar i örat som fungerar både som hörlur och mikrofon, den tar upp ljudet inuti örat, vilket gör att ljudet blir lite burkigt (prova själv att proppa igen öronen ordentligt och prata med hög stämma, medhörninen av din egen röst är vad som tas upp), men det problemet delas med strupmikrofonen.

Båda systemen är provade vid fallskärmshoppning/fritt fall och fungerar.

Sen är det ju radiofrågan, Bluetooth har väldigt begränsad effekt/räckvidd. (0.1W på 2.4GHz)
PMR-radio något bättre effekt/räckvidd (0,5W på 446MHz)

Ju högre frekvens desto sämre räckvidd, bluetooth har både högre frekvens och lägre effekt.

Dessutom finns det fina headset till PMR radio där du med en grenkabel kan koppla in din mobiltelefon till samma headset. (och musikspelare)

Dessutom går dom headseten att använda även till annan radio än PMR, och jag råkar ha tillstånd för att sända med 1000W (praktiskt omöjligt från en MC) på en massa bra band...

Word! :tummenupp

Det har sina fördelar ibland att vara HAM :D

Men brusproblemet med mic är enkelt att åtgärda om man har rätt sorts hjälm, tex Shoei, med en whisperstrip under hakan.

Har provat och med en mic, fritt monterad på en Jethjälm, i ca 100 km/h så brusar det på gränsen till för mycket (med headset från Clas Ohlson), däremot så funkar det upp till ca 130-140 med mic i integralhjälm (Raid II utan whisperstrip).

"Avancerad brusreduktion" är ibland bara att det är hål på var sin sida om mikrofonmembranet så att den omgivande miljön påverkar membranet lika mycket men när man talar så är vibrationerna starkare på ena sidan. Typiskt vanligt bland flygmicar.

Jag tänker inte köra någr 1KW ut på en gummipinne i närheten av min kropp, det kan du lita på, radion ger 5W ut som den är, och det räcker gott och väl.
Att montera fast antenn och slutsteg på en MC är bara meckigt.

PMR får bara vara på 0,5W ut, och även om det finns moddar på internet så har dom sällan slut-trissor som klarar mer än 3W när alla spärrar är borta.

No shit, 1 gallon så nära. Varmt... Men antenn, funkar asbra med en tejpad dipol på insidan av någon kåpa, givetvis inte för nära ngn metall då. HF kortis ger ju bara massa ståendevåg.

På en av hojarna hade jag PMR:en liggandes under sadeln, funkade kalas, sällan vi var mer än 100m ifrån varandra iofs. Själva sändarbiten är inte problemet i storstäder utan storsignaltåligheten på mottagarna på billig komm-utrustning. Med billiga synteser och skrala filter är den oftast obefintlig vilket gör att man oftast måste ligga rätt nära varandra ändå för att kunna höras.

Essingeleden i Stockholm är ett typiskt sånt ställe med en extremt komplex signalmiljö.

Last edited:
Måste bara få blanda mig i. Använder själv Peltors intercomsystem. Har tre olika hjälmar med olika användningsområden inkl en ritkigt tight Z-one. Inga problem att få plats med både mic och högtalare.

Vill ni ha hjälp med motering etc så kontakta min kompis Anders på Bil & Marintrim, se min signatur.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti