Intercom? Vilken ska man ha?

Steiner

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
97, Ducati, Monster
Verkar ju ligga i samma prisklass som ett Cardo-system och då kan det definitivt vara värt det. Saken är den att jag måste överlägga med kompiskretsen också vad för system som ska användas :rolleyes: Och jag vet vem du pratar om, är en god vän till familjen sedan lååång tid tillbaka.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Säg såhär då: vilken funktion kommer du ha mest glädje av? Ratten eller räckvidden? När du vet svare vet du vilket system du ska klippa till på.

True, bra fråga. Och det vet jag inte, men jag är väl tveksam till att jag behöver 1600m-räckvidd. Dels är det tjejen bakpå som ska ha den ena intercomen och vid några tillfällen kan jag tänka mig att polarn som ska med kommer få ha den och vi lär väl inte åka med mer än 50-100m mellan oss.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
True, bra fråga. Och det vet jag inte, men jag är väl tveksam till att jag behöver 1600m-räckvidd. Dels är det tjejen bakpå som ska ha den ena intercomen och vid några tillfällen kan jag tänka mig att polarn som ska med kommer få ha den och vi lär väl inte åka med mer än 50-100m mellan oss.

Det är i storstäder det blir problem. Hus och lastbilar emellan och vips blir det svårt att höra oavsett avstånd. Sen är det där med 1600 meter inte helt realistiskt. Kanske möjligtvis i medvind och idealiska förhållanden. Helt plan öppen yta och ingenting som skymmer. Om ens då. Har nog aldrig kommit i närheten av 1600 meters räckvidd själv med ett G4-system. Realistisk räckvidd skulle jag nog säga ligger runt 600 - 800 meter om ens det. Och kommer det någonting i vägen så blir det lätt problem. Så ta specarna med en nypa salt för att inte bli besviken. Men till det du ska använda den till i stort kommer båda systemen funka klockrent.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Läste runt lite, och det verkar som om folk faktiskt uppgraderar från SENA till Scala.
Nu var den saken löst.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Jag och sambon skaffade ett Scala dubbel-set. Fungerar bra men vid högre hastigheter hör vi inte varandra. Lite krångel ibland att få enheterna att hooka upp med varandra, man måste ofta ge ett knapptryck extra nånstans trots att de säger att de är hopkopplade. Knapparna är lite fippliga och man måste komma ihåg ganska många olika knappkombinationer för att få allt att fungera när man sitter där på hojen med handskarna på. Borde finnas någon bättre lösning på det.

Sammanfattning: Scala är bra men kan behöva lite produktutveckling för att bli utan anmärkning.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Om det kommer skit emellan enheterna så bryts mottagningen.
<klipp>
Volymen räcker inte till och det är svårt att höra vad den andra säger allt som ofta. Det problemet hade vi inte med Q2:an trots att räckvidden är kortare.
Det där är litet intressant, för de symptomen har vi inte upplevt alls med våra G4. Varken att kommunikationen är känslig för exempelvis lastbilar mellan enheterna - har faktiskt aldrig noterat något sådant alls - eller bristande volym. Tvärtom är mitt intryck att volymen räcker mer än väl, med lurarna på rätt ställen i hjälmen är det inga problem att få närmast skallspräckande volym på ljudet. Som vanligt är det förstås viktigt att få lurarna på exakt rätt ställen i hjälmen, en halv cm hit eller dit gör stor skillnad imho men det vet du ju säkert. Däremot kanske mikarrangemanget skiljer; vi har integralhjälmar med fast monterade mikar rakt framför munnen och i princip i kontakt med läpparna. Har ni kanske bommikar som gärna vill flytta på sig?
Den nya firmwaren var inte så dum, flera bra funktioner inklusive valbar känslighet för vox:en.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Finns en bra mod för G4 så att man kan ansluta ett par inear-lurar:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=628028

Cool mod! Händig snubbe. Det där är faktiskt någonting som Scala borde titta lite på. Kanske erbjuda två olika versioner av systemen. En standard och en som man kan köra med ljuddämpade proppar. Inte alls fel. Vi har inte mickbom på våra G4-system utan micken sitter på en sladd som man sätter inne i hjälmen (intergral) framför truten. Ett problem som vi haft med våra hjälmar är att micksladden är LITE för kort så det går inte att sätta micken precis framför munnen utan den hamnar i mungipan. Systemet verkar vara väldigt känsligt för var man placerar micken och någon centimeter hit eller dit kan göra att man får problem. Vi märkte av detta med våra tidigare Q2-system också. Dom hade mickbom och ibland lyckades man inte få micken precis framför munnen utan någon centimeter eller två fel och då hörde inte den andra vad man sa. Nu kör vi med Arai Tour-X3-hjälmar och det kan vara att dom har något större skal än många andra. Hur som så når micksladden inte riktigt fram till exakt framför munnen och jag TROR att detta kan vara ett av problemen som vi haft med G4-systemen. Dynamisk mick som är otroligt känslig för var man placerar den.....
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det där är litet intressant, för de symptomen har vi inte upplevt alls med våra G4. Varken att kommunikationen är känslig för exempelvis lastbilar mellan enheterna - har faktiskt aldrig noterat något sådant alls - eller bristande volym. Tvärtom är mitt intryck att volymen räcker mer än väl, med lurarna på rätt ställen i hjälmen är det inga problem att få närmast skallspräckande volym på ljudet. Som vanligt är det förstås viktigt att få lurarna på exakt rätt ställen i hjälmen, en halv cm hit eller dit gör stor skillnad imho men det vet du ju säkert. Däremot kanske mikarrangemanget skiljer; vi har integralhjälmar med fast monterade mikar rakt framför munnen och i princip i kontakt med läpparna. Har ni kanske bommikar som gärna vill flytta på sig?
Den nya firmwaren var inte så dum, flera bra funktioner inklusive valbar känslighet för vox:en.

Vi har mick på sladd. Skrev lite om det i inlägget ovanför detta. Jag är på gång i dagarna med att kolla firmware-version på enheterna. En uppdatering kan mycket väl göra att systemet uppför sig bättre. Det känns lite som att volymen far upp och ner i styrka allt som ofta. Inte så mycket upp utan mest ner. :D Och det kan mycket väl vara firmware-relaterat. Har inte uppdaterat firmware´n tidigare. Det är nog dags. Har haft G4-systemen i ett år nu och det kan ju faktiskt vara så att vi hade lite otur med den firmware-verison som installerades från fabrik.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag brukar köra med öronproppar, funkar det med en scala som man hör genom öronproppen eller hur gör man?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag brukar köra med öronproppar, funkar det med en scala som man hör genom öronproppen eller hur gör man?

Samma svar här som ovan fast 80 knyck och utan proppar..... :D Även jag ska som sagt firmware-uppdatera och hoppas på bättring. Jag kan nog säga att om vi kört med proppar hade vi inte hört ett knäpp. Våra Arai-hjälmar är bra dämpade så kanske inte livsviktigt med proppar även i högre hastigheter. Men proppar hade inte funkat.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Det finns ingen örsnäcka att sätta in i ena örat och så kan man ha propp i det andra örat? Det kanske finns en 3,5 mm uttag på Scalan?
Jag kör mest med Crosshjälm, de låter väldigt mycket..
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
De absolut viktigaste, som påpekats ovan är placering av högtalarna, vi snackar alltså millimetrar.

Sätt på en lagom ljudlig mp3 på telefonen (kopplad till scalan) på med hjälmen, av med hjälmen, flytta lite, starta om mp3an, på med hjälmen, bättre? flytta lite till i samma riktning.

jobba så tills bästa platsen hittats, sen kan ni snacka utan problem i 100-140. De gör iaf jag o min fru på varsin motorcykel.

De enda jag kan klaga på är FM-mottagningen, den är ju inte den bästa.
 

jakrog

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
Vespa Rally 180 -71, Kawasaki ER-6f -07
Jag brukar köra med öronproppar, funkar det med en scala som man hör genom öronproppen eller hur gör man?

Jag använder Sena SMH10:n tillsammans med öronproppar, och det fungerar bra även i motorvägsfart. Brusreduceringen fungerar också bättre än jag hade förväntat, det går bra att prata i telefon i de hastigheterna och motparten hör vad man säger. :tummenupp

Ljud- och handhavandemässigt är jag väldigt nöjd med Senan. Det som eventuellt kunde varit bättre är räckvidden, samt att monterings"flärpen" känns lite tunn. Än har den hållit, men jag undviker att plocka loss sändaren i onödan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Samma svar här som ovan fast 80 knyck och utan proppar..... :D Även jag ska som sagt firmware-uppdatera och hoppas på bättring. Jag kan nog säga att om vi kört med proppar hade vi inte hört ett knäpp. Våra Arai-hjälmar är bra dämpade så kanske inte livsviktigt med proppar även i högre hastigheter. Men proppar hade inte funkat.

Det är löjligt hög volym i mina högtalare, tom smärtsamt att ha max utan proppar, så proppar skulle säkert funka. I min hjälm iaf.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De enda jag kan klaga på är FM-mottagningen, den är ju inte den bästa.

Sladden till den bortre högtalaren fungerar som antenn. Den skall gå ÖVER huvudet. Inte bakom.
Har du det inte redan så fixa, det hjälper lite.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Sladden till den bortre högtalaren fungerar som antenn. Den skall gå ÖVER huvudet. Inte bakom.
Har du det inte redan så fixa, det hjälper lite.

AAA de visste jag inte. Men helt klart låter de logiskt. Ska genast montera om den. TACK!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top