Intercom, typ bike2bike

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Hej! Skulle behöva Intercom, typ Bike2Bike mellan två eller fler Mc. :tummenupp

Är det någon som har erfarenhet av Peltors intercom system och kan ge bra referenser eller ge andra tips? :)

Har provat neckmike men inte fått den att fungera bra. :huvet

Vet att det säkert finns fler trådar ang. detta men tekniken går ju framåt, därav en ny tråd! :shrules

Tacksam för utförliga tips! :yoparty
Mvh /j
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Hej,

Jag har inget svar åt dig men är intresserad av samma fråga.

Ska ut och övningsköra lite med tjejen och då skulle det vara bra att ha.

Clasohlson säljer ju lite sånt här, är det nått att ha eller??
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
själva radioapparaterna från clas i sjön funkar väl bra men man måste nästan ha strupmic. de vanliga headseten á la mobilvariant funkar inte så bra i fartvindar över 50 blås
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har sagt det förut och kommer nog att säga det igen: Peltor är inte billiga, men de är bra.

Vad det gäller Peltors strupmick så är den annorlunda utformad än Neckmike. Peltor använder sig av ett slags halsband med två små puckar på. Neckmike har jag hört från ett par olika håll att det inte ska fungera allt för bra, medan andra tycker ungefär att det är guds gåva till motorcyklisterna.

Jag anser att Peltor erbjuder de system som är driftsäkrast och klarar daglig professionell användning medan Neckmike och system från Clas Ohlson eller Teknikmagasinet och liknande på sin höjd duger till någon semesterresa för en amatör.


Ganska ny tråd här på Sporthoj där bland annat Peltor diskuteras:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3383544
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi körde med Peltor tvärs över hela Asien utan problem. Kör med Peltor än idag och jag är riktigt nöjd. Man får vad man betalar för.

Känner en kille som säljer/installerar sånt där, så har du mer tekniska frågor rekommenderar jag att du snackar med Anders på bilmarintrim.se. Hälsar du från mig så kanske du rent av får lite rabatt.

/Kristian
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Bike-to-bike

Ett enkelt, och mycket prisvärt, alternativ är scala-rider Q2:

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Vill man gå ett steg längre är StarCom, som också säljs av Warm & Safe, ett suveränt alternativ. Enkelt att montera och med massor av funktioner som t ex Peltor har svårt att matcha.

Warm & Safe har 9 olika interkomtillverkare i sitt sortiment, men allt finns inte på webben.

Stefan
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Ett enkelt, och mycket prisvärt, alternativ är scala-rider Q2:

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Vill man gå ett steg längre är StarCom, som också säljs av Warm & Safe, ett suveränt alternativ. Enkelt att montera och med massor av funktioner som t ex Peltor har svårt att matcha.

Warm & Safe har 9 olika interkomtillverkare i sitt sortiment, men allt finns inte på webben.

Stefan

En lite fråga är de ett komplett kit (allt man behöver för två) lr är de bara för en person. i vilket fall så är de ju ett ricktigt bra pris.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ett enkelt, och mycket prisvärt, alternativ är scala-rider Q2:

http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1

Vill man gå ett steg längre är StarCom, som också säljs av Warm & Safe, ett suveränt alternativ. Enkelt att montera och med massor av funktioner som t ex Peltor har svårt att matcha.

Warm & Safe har 9 olika interkomtillverkare i sitt sortiment, men allt finns inte på webben.

Stefan


Var det dig jag pratade med i tel nyss ? Sa upp min beställning från Usa o tog 3 st Q2 via dig istället..:)
Patrik
 

soscar

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR600
Var det dig jag pratade med i tel nyss ? Sa upp min beställning från Usa o tog 3 st Q2 via dig istället..:)
Patrik

Jo, det var det. Vi skickar dem till dig på måndag:tummenupp , så de bör vara framme på tisdag om inte postgången strular.

Stefan

En lite fråga är de ett komplett kit (allt man behöver för två) lr är de bara för en person. i vilket fall så är de ju ett ricktigt bra pris.

Q2 är en (1 st) enhet. Däremot innehåller scala-rider TeamSet två enheter.

Man kan även "blanda" scala enheterna t ex föraren har en Q2, passageraren en scala-rider eller en scala-rider FM (så de får lite musik), osv.

Vet man vad man är ute efter när man beställer, så kan man fixa till det på ett bra sätt.

Stefan
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag och polaren köpte twintalker MC-kit på Jula som funkar riktigt bra.
enligt spec har dom 6 km räckvidd men i praktiken så får man kanske 1 med bra ljudkvalitet. Det funkar utmärkt i farter upp till ca 90 men sen blir det så mycket oljud från fartvinden att det blir svårt att höra vad man säger.
det varierar väl naturligtvis beroende på vilken hoj du har. Lägger jag mig ner bakom kåpan så hör jag bättre.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=954058
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top