Intercom / Komradio

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
Hej alla hojåkare!

Tänkte höra lite med er som har intercoms för körning med fler än 2 personer. Själv införskaffade jag förra året 2st Cardo Scala Rider Q2, som jag för övrigt är mycket nöjd med.

Cardo Scala Rider Q2

Men.. Så har vi ju blivit några fler som har tänkt att åka tillsammans. Då Scala Ridern fungerat ypperligt för två personer (full duplex, bra räckvidd och excellent ljudkvalitet) vill jag hitta något som har min. samma funktionallitet.

Dvs, jag vill kunna prata i munnen på de andra personerna och kanske kunna hantera mobiltelefon / gps.

Finns det någon produkt med dessa funktioner? Har ni andra erfarenheter av andra produkter? :confused:

Tacksam för all info jag kan få!

Tack på förhand!
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Finns det nån variant där man slipper trycka in en fet klump mot örat?

Även om det är urgröpt i hjälmen för det så tycker jag det är sjukt obekvämt i alla fall så använder det inte.

Någon som vet en variant där man kan ha in-ear hörselsnäckor och montera en mic i smidigt i hjälmen eller kanske som vi körde i stridsvagnarna med mic runt halsen?

Måste ju va fler än jag som skulle vilja ha det, så vet någon om det finns så kom med förslag
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc

Någon som har någon erfarenhet av G4:an? Vi är ett gäng som ska åka till Isle Of Man i sommar och ett bra intercom-system skulle va nice att ha på resan. Jag har läst och tittat på lite youtube klipp om G4:an och det verkar ju som om alla tycker att det är ett riktigt bra system. Finns det någon här inne som har några tankar vad gäller G4:an tips, bra, dåligt?
 

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R

Problemet med G4:an är att den precis som med Q2:an endast kan paras med 2 andra enheter.

Varav 1 enhet är "Master" och 1 enhet Primary Slave och en Secondary Slave.
Master enheten kan "skifta" mellan Pri Slave och Sec Slave, dvs snacka med båda, men aktivt byta mellan dem. Pri Slave och Sec Slave kan inte prata med varandra.

Angående Sotis problem, så tycker jag inte att jag märker av högtalarna i hjälmen (gröpte ur och har tunn vaddering över mina) men beror kanske en hel del på hjälmmodell och tycke.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
neckmike.com kolla in för mc där verkar riktigt schysst!

men tackar, det där var det mest intressanta jag sett hittills, grejen är att jag vill inte hålla på att modda min hjälm för att få in nån fet lur och min hjälm sitter tight som den ska.

Skall absolut kolla in det där du tipsa om
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Problemet med G4:an är att den precis som med Q2:an endast kan paras med 2 andra enheter.

Varav 1 enhet är "Master" och 1 enhet Primary Slave och en Secondary Slave.
Master enheten kan "skifta" mellan Pri Slave och Sec Slave, dvs snacka med båda, men aktivt byta mellan dem. Pri Slave och Sec Slave kan inte prata med varandra.

Angående Sotis problem, så tycker jag inte att jag märker av högtalarna i hjälmen (gröpte ur och har tunn vaddering över mina) men beror kanske en hel del på hjälmmodell och tycke.

G4:an klarar väl 3st samtidigt tyckte jag mig läsa.
 

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
G4:an klarar väl 3st samtidigt tyckte jag mig läsa.

Jo jag hittade det med, försöker läsa på lite om det.
Kallas något i stil med "conference mode", frågan är bara om det måste vara 4st G4:eek:r och om samtliga fyra kan prata med varandra, eller om det är förare till förarare + sin egna passagerare.
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Med G4 kan 4 personer prata obehindrat med varandra. Man parar dem i "en kvadrat", dvs 1 med 2 och 3, 2 med 1 och 4, 3 med 1 och 4 och 4 med 2 och 3. Alla enheter måste vara G4or, man kan inte para dem med äldre versioner. Med firmware V3 ska det dessutom finnas en funktion för att kommunicera med ytterligare "gäster", har inte provat det ännu.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Kolla Neckmike tex ansluten till en PMR-apparat. Det är första gången jag blir impad av ljudkvalitén från mikrofonen, låter precis lika klart som vanligt.

Ska man ha flera prylar som pratar med varandra bör man ansluta dem med tex en Garmin Zumo (som också är mediaspelare) och som kan köra mot telefonen med A2DP så man får stereoljud och kommer åt telefonbok i GPS:en :)
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Med G4 kan 4 personer prata obehindrat med varandra. Man parar dem i "en kvadrat", dvs 1 med 2 och 3, 2 med 1 och 4, 3 med 1 och 4 och 4 med 2 och 3. Alla enheter måste vara G4or, man kan inte para dem med äldre versioner. Med firmware V3 ska det dessutom finnas en funktion för att kommunicera med ytterligare "gäster", har inte provat det ännu.

Är du säker på det?

Jag har två kompisar som redan har varsin Q2 och är trött på att inte få va me :D Blivit lite sugen på G4an så jag kontaktade Cardo för att fråga om den ens var bakåtkompatibelt med Q2orna och till min förvåning fick jag detta svar:

...

If you need to talk with both buddies at the same time, then at least one of you needs to have our top of the line product, the G4, which is still only able to pair to two intercom devices at one time, but it can open a connection to both of them into a three or four way conference call (you would need to have at least two G4s to go to a 4 way).


Enligt dom är G4an alltså inte bara bakåtkompatibel med Q2 utan man ska alltså även kunna köra conferance call sålänge minst en har en G4.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Lånar tråden lite...

Många har ju nu antingen Iphone eller annan smartphone (android). Finns det appar som funkar för båda parter så man kan prata när man kör?
 

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
Med G4 kan 4 personer prata obehindrat med varandra. Man parar dem i "en kvadrat", dvs 1 med 2 och 3, 2 med 1 och 4, 3 med 1 och 4 och 4 med 2 och 3. Alla enheter måste vara G4or, man kan inte para dem med äldre versioner. Med firmware V3 ska det dessutom finnas en funktion för att kommunicera med ytterligare "gäster", har inte provat det ännu.

Jag lyckades hitta manualen. Ni finner den här:

Cardo Scala Rider G4 (pdf)

Kolla sidan 43, där är det beskrivet hur G4 kan paras med Q2, men om jag förstod det riktigt enligt spreadsheetet på deras hemsida, länk här:

Spreadsheet (html)

Så är det endast ihopkopplade G4:eek:r som kan göra "conference calls", dvs fler än 2 enheter full duplex (med mindre Pri. Hs + Pri Slave + Sec Slave).

Angående iPhone app har jag bara sett denna:
iMoto (iPhone)

Engelsk recension av appen:
Review
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
PMR-radio är det enda rätta om man ska vara en större grupp.

Helst med knapp på styret för sändning, eller en hårt ställd VOX så att det inte tjuvsänder.

Strupmick funkar bra om den är bra injusterad, annars finns det inear lurar som fungerar som mikrofon också.
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
Är du säker på det?

Jag är säker på att det inte funkade när jag provade. Kan hända att det skett någon förändring iom någon programuppdatering... Eller att jag failade. Vi får väl hoppas att Cardo vet vad de pratar om :tummenupp
 

namn

Guest
vet inget om Conference mode eller så det har jag inte behövt, , men helt klart kan man para ihop G4 med Q2 och till och med solo, finns beskrivet i bruksanvisningen hur man ska göra. jag har kört så hela sommaren 2010 utan problem , men räckvidden blir som den enhet som har kortast längd dvs Q2 blir 500meter max och solo 10meter (jag har sällan längre till en passagerare)
 

perra1984

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ER6N
Jag och min sambo köpte 2st Cobra-radio och tillhörande mic och hörlurar. 1500:- totalt för 2 set inklusive frakt.

http://www.friluft.se/product_info.php?manufacturers_id=35&products_id=1898

http://www.friluft.se/product_info.php?manufacturers_id=35&products_id=749

Funka hur bra som helst..jag har öronproppar i och de funka bra när vi låg och marscha i 130. Räckvidden va grym, + 1km, och vi var alltid ensamma på vår kanal.

Kan rekommendera de starkt!

Finns att köpa på Mediamarkt numera..
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är inte så att man kan ha 4 styckna G4 men då kan man inte använda telefon eller gps via bluetoothen?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top