Intercom för flera personer samtidigt

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Sitter idag å kör med ett gäng på 3-6 personer. Idag har vi v6 1200m men får det bara att funka med 2 åt gången. Det jag funderar på nu är vad det billigaste alternativet för att kunna prata alla samtidigt? Har funderat på att använda v6 och koppla till mobilerna och bara köra typ discord, men då blir problemet till mottagning på mobilerna istället.

Så frågan är vilket är de billigaste sättet att få ihop upp till 6 personer att kunna prata med varandra samtidigt medans vi är ute å kör? =)
 
Vad står det i manualen? Hittar bara en manual för äldre kines-modell. Oklart i specifikationen om det ens går att ha kommunikation sex personer samtidigt. I specifikationen står det:
"- Can pair rider to rider or rider to pillion, also can pair 6 interphones at a time, and easily switch to any 2 of them"

Min erfarenhet av stora grupper är att det funkar egentligen bara bra med mesh-teknik. Likt Scala Packtalk eller Sena 30K. I andra lösningar blir det alltid stök när någon tappar parningen. Ska du förlita dig på annan app via internet/bt/wifi så blir det alltid en svaghet i räckvidd/signal mot mobilnät.
 
asså med våra v6 så funkar det bara att dela in det i gruppen om 2, dvs man måste skifta beroende på vem man vill prata med vilket inte funkar.

är väl någon form av mesh system vi skulle behöva men tror inte många av oss är direkt intresserade av att betala 3000kr per person tyvärr.

försökt hitta om det finns nå kinavarianter men verkar vara ganska tomt där utöver några få för runt 500kr. frågan är dock hur och om dom funkar.

typ denna
https://www.ebay.co.uk/itm/2Pcs-200...808096?hash=item3b41ba70e0:g:vbcAAOSwt69eE~PO
 
Kör inte med det på MC, men har en V4 (center) och två V6 när jag dömer innebandy och alla tre kan prata samtidigt. Vet inte om det går att ha fler, men i alla fall tre samtidiga går att lösa. Att ha en tredje radio är för att man ska kunna ha medhörning av en observatör om man har fått match med observation för utveckling/uppklassning.

Enligt den här verkar det vara fyra samtidiga som går att få till.

Trevägs instruktion: http://www.mci2.co.uk/CoachInstr.htm

Fyrvägs instruktion: http://www.mci2.co.uk/CoachAssrInstr.htm

Själv har jag bara testat med tre.
 
Kör inte med det på MC, men har en V4 (center) och två V6 när jag dömer innebandy och alla tre kan prata samtidigt. Vet inte om det går att ha fler, men i alla fall tre samtidiga går att lösa. Att ha en tredje radio är för att man ska kunna ha medhörning av en observatör om man har fått match med observation för utveckling/uppklassning.

Enligt den här verkar det vara fyra samtidiga som går att få till.

Trevägs instruktion: http://www.mci2.co.uk/CoachInstr.htm

Fyrvägs instruktion: http://www.mci2.co.uk/CoachAssrInstr.htm

Själv har jag bara testat med tre.

Men frågan då är om kravet är att ha en v4 också då eller om de funkar lika med tre v6 tro?
 
Komradio?

Visserligen ingen anslutning till telefonen, sladd från hjälm till radio och man har en PTT-knapp. Men man kan vara väldigt många på samma kanal och räckvidden är bra.

Körde med det när jag ingick i större grupp som körde mycket tillsammans för 10+ år sen. Så länge alla hade god signaldisciplin var det kalas.

Typ https://www.conrad.se/p/detewe-outdoor-8500-208050-pmr-handradio-set-2-st-1296318 med https://www.conrad.se/p/motorcykel-headset-imc-headset-hs100-256854

Kan va ett alternativ men hur funkar det att få det att funka utan PTT?
 
Jag provade med komradio med talstyrning och det var inte så värst bra.
In med öronsnäckan och så försöka få mikrofonen på ett ställe där den reagerar på tal men inte på vindbrus eller andra ljud och lyckas man med det så går det hjälpligt att höra den andre.

Det fungerade bättre att trycka på PTT-knappen på radion när man ville något, men det förutsätter tunna handskar så man känner vad man gör och det tar fokus från körningen.


Det blev ett par Packtalk Bold när XLMoto hade extrapris, kommer aldrig att byta bort dem.
Har kört med min Packtalk kopplad mot andras Sena-system via BT och det har också fungerat, någon gång har Sena krånglat och trott att min PT B varit en mobiltelefon men oftast har det varit bra.
 
Jag provade med komradio med talstyrning och det var inte så värst bra.
In med öronsnäckan och så försöka få mikrofonen på ett ställe där den reagerar på tal men inte på vindbrus eller andra ljud och lyckas man med det så går det hjälpligt att höra den andre.

Det fungerade bättre att trycka på PTT-knappen på radion när man ville något, men det förutsätter tunna handskar så man känner vad man gör och det tar fokus från körningen.


Det blev ett par Packtalk Bold när XLMoto hade extrapris, kommer aldrig att byta bort dem.
Har kört med min Packtalk kopplad mot andras Sena-system via BT och det har också fungerat, någon gång har Sena krånglat och trott att min PT B varit en mobiltelefon men oftast har det varit bra.

Handgreppen mot PTT sitter i muskelminnet efter några turer, typ som att slå på blinkersen. Min satt på väster styrhalva och radion bakom lyktan.

Jag hade mic och högtalare fast i hjälmen. Alltså inga snäckor att pilla in i örat innan påtagning. Sätt på sig hjälmen och anslut kabeln, klart.
 
PTT funkar om man kör gata och inte snackar så mycket. Men kör man mer inspirerat eller rentav offroad så är det ju lika smidigt som att köra runt med en fax på styret. Väljer röstaktiverat alla dagar i veckan. Har man vindbrus så har man köpt för billig intercom :)
 
Hmm känns lite som att det antingen är 3000kr system eller batteripack till mobilen som gäller =/
 
Jag betalade 3500:- för ett tvåpack Cardo Packtalk Bold för ett drygt år sedan, så 1750:- / set det tycker jag är rimligt.
Det kostar att ha prylar.
 
Jag betalade 3500:- för ett tvåpack Cardo Packtalk Bold för ett drygt år sedan, så 1750:- / set det tycker jag är rimligt.
Det kostar att ha prylar.

Japps går man ihop två polare och köper ett duopack är det bättre pris. Alla tillbehör ligger det två av, så ingen blir utan något (man får slåss om vem som ska slänga kartongen dock).

Jag har inga polare så jag fick köpa en (inte polare utan headset). :) Men fyndade rejält på XLmotos Black Friday 2018 och gav runt 2300 kr om jag minns rätt. Det finns deals därute!

Cardo brukar emellanåt ha riktigt bra erbjudanden direkt från dem - det är ett av få nyhetsbrev jag prenumererar på.
 
PTT funkar om man kör gata och inte snackar så mycket. Men kör man mer inspirerat eller rentav offroad så är det ju lika smidigt som att köra runt med en fax på styret. Väljer röstaktiverat alla dagar i veckan. Har man vindbrus så har man köpt för billig intercom :)

Poäng för liknelsen med fax! :)

Min upplevelse av intercom oavsett typ är att ju mer man kör med det desto mindre pratar man med varandra om struntsaker. Är det dessutom inspirerat tempo så surrar man ju definitivt inte i onödan.
 
Men frågan då är om kravet är att ha en v4 också då eller om de funkar lika med tre v6 tro?

Det förutsätter att man har V4 också. Bara V6 funkar inte på det sättet. Vet inte hur och varför, men jag har bara sett samtidigt prat när man blandar V4 och V6.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top