Intensivkurser, vilka finns?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag är klar med allt utom uppkörningen och känner mig säker i trafiken. Det är banorna det behövs mer träning och vana på en hoj än min egen(får ej köra upp för obegränsat kort på den p.g.a 700cc kravet).

Har semester just nu ett par veckor så jag skulle gärna vilja hitta någon intensivkurs på ett par dagar där det ingår uppkörning osv på sista dagen.

Vart i Sverige spelar mig ingen roll... det är tiden som är pressat och jag skulle helst vilja åka iväg redan imorgon!(eller mer realistiskt nästa vecka).

Vad har ni för tips? Körkortexpress i hallstahammar som verkar väldigt populära har inga tider när jag ringt dem.

Om du gjort klart alla risk kurser å annat så kan jag varmt rekommendera å köra upp i Mora... några trafikljus och lite rondeller.. de finns säkert "lättare" ställen längre upp i Sverige.... Som sagt de beror ju på vad du bor.. Brukar dock vara tjockt på sommaren.. som på alla andra ställlen!

Lycka till!

Falkenbergs trafikskola kör intensivkurser med start varje jämn vecka.
Adress till deras hemsida: www.Falkenbergs.se
Be att få prata med Rickard, det är han som äger skolan och är mc-lärare där. Toppenkille att ha å göra med. Håller själv på med mc-kortet där.

Ducce 748: Som sagt var i Sverige spelar ingen roll. Det handlar mer om att kunna få en uppkörningstid i samband med intensivubildningen och att dem har tid snarast.

Ringer Falkenbergs imorn absolut! Tillsamans med några andra jag googlat fram, men mer tips behövs antagligen då det är ont om tid så pumpa på med erfarenheter och tips!

Ducce 748: Som sagt var i Sverige spelar ingen roll. Det handlar mer om att kunna få en uppkörningstid i samband med intensivubildningen och att dem har tid snarast.

Ringer Falkenbergs imorn absolut! Tillsamans med några andra jag googlat fram, men mer tips behövs antagligen då det är ont om tid så pumpa på med erfarenheter och tips!

Ha blicken högt under hela provet (även efter provet :näsblod ).
Vrid huvudet och kolla i backspegeln så att de vet att du verkligen kollar.
Böjda armar.
Försök håll hastigheten.
Ha koll på övergångsställen så att om du ser någon som ska gå över så stanna innan korsningen så att du inte blockerar allt.
Glöm verkligen inte alla papper på hojen etc vid uppkörningen för när jag kördeupp så kuggades 3 för att de inte hade sina papper där och fick åka hem utan att ha fått gjort något.
Sist men inte minst sov ut så att du inte är någon zombie :)

Lycka till!

PS. tror de har en intensivkurs i Flen, som är en väldigt liten och lättkörd håla med 1 stadsgata 1 rondell 0 rödlysen och är praktiskt tagen folktomt :P

Last edited:
Tack tack för tipsen på intensiv-ställen i olika hålor runtom i Sverige! :) Som sagt så spelar det mig ingen större roll hur "svår" trafiken är tror den sitter väldigt bra med tanke på att jag övningskört enbart i stockholm och är van att köra bil där.

Det är mest vikt på manöverbanor och att det finns snabba tider att få inklusive uppkörning.

Det är bara att pumpa på med fler intensiv-ställen ni vet om och dela med er av erfarenheter så har jag många att ringa runt och kolla om dem har tider imorn!

Fjällbonäs är riktigt riktigt bra! Rekommenderar han starkt!

*/ ?>
Back