Intel P4 650 eller D930

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Ska skaffa hem-pc snart. Vi har två alternativ som är intressanta men har inte hittat mycket info om Intels D-modeller.

Kortfattat:
Paket 1 = P4 650 (3,4 GHz) med GeForce 6800 256 MB, 1 GB RAM och 300GB HDD

Paket 2 = P4 D 930 (dubbla 3,0 GHz kärnor) med GeForce 7800 GTX 256MB, 1,5 GB RAM och 600 GB HDD

Paket 2 kostar lite mer så klart.

Någon som vet om det är jätteskillnad på paketen? Ska ha den mest att spela på.

IO skrev:
Ska skaffa hem-pc snart. Vi har två alternativ som är intressanta men har inte hittat mycket info om Intels D-modeller.

Kortfattat:
Paket 1 = P4 650 (3,4 GHz) med GeForce 6800 256 MB, 1 GB RAM och 300GB HDD

Paket 2 = P4 D 930 (dubbla 3,0 GHz kärnor) med GeForce 7800 GTX 256MB, 1,5 GB RAM och 600 GB HDD

Paket 2 kostar lite mer så klart.

Någon som vet om det är jätteskillnad på paketen? Ska ha den mest att spela på.
jo skillnad är det. paket ett har en processor och paket 2 har 2 st. intels värsting prossessor är ju deras D serie med 3,73 ghz. paket 2 har ett bra mycket bättre grafikkort och mer ram å hd... är ju en prisfråga. bara skilnaden på prossessorerna är ju ett par tusen å sen grafiken.. beror på vad man tycker det är värt

MDM skrev:
jo skillnad är det. paket ett har en processor och paket 2 har 2 st. intels värsting prossessor är ju deras D serie med 3,73 ghz. paket 2 har ett bra mycket bättre grafikkort och mer ram å hd... är ju en prisfråga. bara skilnaden på prossessorerna är ju ett par tusen å sen grafiken.. beror på vad man tycker det är värt

Jepp, det var ungefär så jag trodde. Men är skillnaden mellan processorallternativen stora? Kommer jag få en mycket snabbare dator med det senare alternativet?

Det är ingen jätteskillnad i pris på dom men ändå dumt att slänga deg i sjön.

Om man bara ser till processorprestanda så tror jag inte att du i dagsläget kommer märka av någon vansinnig skillnad.

Även i framtiden när programmerare har börjat utnyttja dual-core-tekniken till fullo tror jag inte det blir någon jätteskillnad, nästan alla dagens program är multitrådade vilket alltid kan fördela lasten mellan eventuella flera processorer.

MEN, det är ju ganska stor skillnad mellan grafikkorten, framförallt om det är ett 6800, och inte ett 6800GT (GT har flera pixelpipelines, gör stor skillnad i prestanda).

Sedan är det alltid trevligt med mer RAM, dessutom är det säkerligen DDR2 på det andra paketet (verkar som D900-serien kräver DDR2, men är ej säker)

IO skrev:
Jepp, det var ungefär så jag trodde. Men är skillnaden mellan processorallternativen stora? Kommer jag få en mycket snabbare dator med det senare alternativet?

Det är ingen jätteskillnad i pris på dom men ändå dumt att slänga deg i sjön.
köp paket 2 om du vill ha möjligheten i framtiden. köper väll den på 3 år? mycket hender på den tiden

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg