INTE slutåkt för i år

Ja det är bara kul med jobb i garaget och det kosmetiska kommer allra sist på listan. Monterade nya belägg fram i kväll. Det var inget fel på de gamla beläggen men det vore dumt att inte ge bromsoken en översyn så att de går lätt och fint.

Jag kör med EBC organiska GG-klassade FA-belägg på gathojar. De ger ett suveränt kallgrepp och har nästan lika hög friktion som sintrade HH belägg. De är inte precis gjorda av pressat papper om någon tror det utan är High Tech med aramid (kelvlar) compound.

Explanation of D.O.T. Edge Codes Located on all Brake Pads Official D.O.T. Edge Code Coefficient of Friction (C.F.)
@ 250 F and @ 600 F Comments
EE 0.25 to 0.35 both temps 0-25% fade at 600 F possible
EF 0.25 to 0.35 @ 250 F 0.35 to 0.45 @ 600 F 2% to 44% fade at 600 F possible
FF 0.35 to 0.45 both temps 0-22% fade at 600 F possible
GG 0.45 to 0.55 Very Rare
HH 0.55 to 0.65 Carbon/Carbon only. O.K. up to 3000 F where it glows

I dagsläget räknas inte FZ750 till något stabilt... Sedan är ju allt relativt.
Steget upp till GSXR 750 1996 är ju som gigantiskt kliv.

Btw den vekaste punkten IMO är lamellerna på den där. Hårdare fjädrar/ bricka och glasblästra av stålskivorna är ett hett tips.

Ja det märks att kopplingen är svag genom att man måste köra nästan en mil innan den orkar hålla i på max vridmoment på högre växlar. Så det blir att köpa en ny EBC lamellsats och hårdare fjädrar. Det kostar inte mer än ca en 7-hundring på ebay UK och så håller man motorn renare när kopplingen är OK. Stålskivorna kan man blästra som du skriver när man ändå har dem lösa. Är dock inte så förtjust i att blästra saker som sitter i en motor så en slipning med 400-papper är kanske säkrare.

I dagsläget räknas inte FZ750 till något stabilt... Sedan är ju allt relativt.
Steget upp till GSXR 750 1996 är ju som gigantiskt kliv.

Jag har haft många nyare hojar och köpte ny R-hoj 2003 och 2008 och kan lova att det inte är ett gigantiskt kliv mellan den här hojen eller någon av dem. Körglädjen och körupplevelsen är snarlik till i stort sett noll i inköps- och driftskostnad. Givetvis att en ny R-hoj kan prestera bättre på bana men bara om den körs av en talangfull förare med stor vana och erfarenhet. För vanliga hojåkare och även vana sådana kommer inte en FZ att vara begränsande jämfört med en nyare hoj. Jag har kört mycket på banor i Sverige och Tyskland och haft licens så det är inga fantasier.

Efter en tur med djupa nedlägg tog kopplingen längre och längre in för att till slut inte ta alls. Det utan att det har läckt bromsvätska. Packningar i huvud- och slavcylidern byttes enligt uppgift på verkstad för två år sedan.

Det visade sig att det var för lite bromsvätska trots att den nådde upp till kanten i ena hörnet på behållaren. Det man får göra när behållaren sitter snett som de gör på många hojar är att lossa behållaren och hålla den rakt. Sedan fylla till rätt nivå och lufta systemet. Därefter skruva på locket och sedan skruva fast behållaren. Behållare för broms- och kopplingsvätska har en gummiblåsa under locket. Syftet med den är att vätskan ska tryckas åt sidorna så att det aldrig kan suga in luft i huvudcylindern ens om hojen tappas på sidan.

En annan finess med att lossa behållaren så att den ligger rakt när man luftar är att det då går att lufta "omöjliga" system. Luften bubblar upp som små pärlor i behållaren när man pumpar lätt upprepade gånger med handtaget.

Jag har haft många nyare hojar och köpte ny R-hoj 2003 och 2008 och kan lova att det inte är ett gigantiskt kliv mellan den här hojen eller någon av dem. Körglädjen och körupplevelsen är snarlik till i stort sett noll i inköps- och driftskostnad. Givetvis att en ny R-hoj kan prestera bättre på bana men bara om den körs av en talangfull förare med stor vana och erfarenhet. För vanliga hojåkare och även vana sådana kommer inte en FZ att vara begränsande jämfört med en nyare hoj. Jag har kört mycket på banor i Sverige och Tyskland och haft licens så det är inga fantasier.

Dito. Men jag utgår från det exemplar jag ägt. Kan ju varit måndagsex. Men låt oss släppa det.

Saknar motorn. Helt underbar i register och känsla. Den skall vara okrossbar men jag lyckades köra slut på utgåendes axels lager. Fick tag på en "ny" motor från Flenninge mc-skrot. Den hade legat länge och 4k fick hostas upp... Det var den värd.

Hade jag haft en igen hade det kliat att köra 120 / 180 och USD på den...

Ja det kanske var något fel på din. Jag testade en kompis FZ750 för många år sedan, år 2009. När jag kom till en öppen högerkurva på 90-väg som jag brukade köra fort i med min Gixxer 1000, och höll samma fart med FZan, började den vobbla så att jag var 90 % säker på att blåsa av vägen. Styret slog från ände till ände ett tag och hela hojen weavade. :skrämd Därefter blev det inga fler high speed corners med den hojen för min del... Har testat min egen där nu i samma fart och den går hur fint som helst. Fast vägen kan ju ha varit sämre då med spår eller gropar som initerade vobblet. FZ har en lite känslig front vilket man märker om man släpper styret vid avsläpp.

Kompisen hade också uppfattat att den kunde bli instabil och berättade att den blev bra sedan efter att svinglagren som var torra och igengrodda gjorts rent och fettats in. Så här i efterhand tror jag att det kanske hade behövts lite mer som en översyn av gaffel och nya däck också men vet inte. De här hojarna är framtunga och däcken blir lätt cuppade och däcken på den hojen var gamla och hårda.

Men jag minns att det var en skön känsla att köra hojen och som du säger att de har en underbar motorkaraktär som är med från 2000 rpm till 11000 med bra dragkraft. Efter 6500 rpm drar de ursinningt även på 6an och den låga utväxlingen gör att de drar mycket bra på alla växlar, på bekostnad av att toppfarten bara är ca 230-240 km/h. Det räcker bra för en quick spin på kurviga vägar och äter inte tid på transportsträckor.

Nåväl, killen sålde FZan men köpte sedan tillbaka den igen. Jag minns att han även var på väg att köpa den för tredje gången. Så visst är det en hoj som ger mersmak om man kan leva med att den har en föråldrad look. Det har i.o.f.s. allt som är mer än 10 år gammalt utom HD som alltid har sett likadana ut. :)

Hej! Gött att wayne fick mediatid. Honda är bäst såklart. Går duktigt fort.helvete vad de kör. Sägs att däcken var betydligt sämre då på den tiden. Antar fjädring var annorlunda med. Sittpositionen var annorlunda. .

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman