Inte omöjligt med mer effekt i 4 takt?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur många hästar han en CBR 250 på bakan? Runt 40, mer eller mindre, eller?

Borde man inte kunna få runt 20 hästar i en 4 takt 125:a då? Om man tänker att det är samma litereffekt. Dock måste den kunna varva 20 000 som 250:in.

Undrar lite grann, skriv vad ni tror :)
 
H4 skrev:
Hur många hästar han en CBR 250 på bakan? Runt 40, mer eller mindre, eller?

Borde man inte kunna få runt 20 hästar i en 4 takt 125:a då? Om man tänker att det är samma litereffekt. Dock måste den kunna varva 20 000 som 250:in.

Undrar lite grann, skriv vad ni tror :)

45 hk i motorn har jag för mig

Jodå, det är absolut inte omöjligt men dom har förmodligen inte lust att lägga så mycket pengar på en 125cc motor som ändå inte säljs i överträffliga mängder
 
Cbren skulle ha sånna hästar som du säger men det är de att priset är 30kkr..

Hade den kostar dubbelt eller lite mer så hade det varit mycket mer effekt i den!!
 
DJM skrev:
Cbren skulle ha sånna hästar som du säger men det är de att priset är 30kkr..

Hade den kostar dubbelt eller lite mer så hade det varit mycket mer effekt i den!!

Hade själv köpt en sådan. Mindre effekt än tvåtakt, samma pris men mycket grymmare.

20k varv låter grymt som in i helvete. Hur hade effektkurvan sett ut? Mest i slutet ju mer man varvar? Möjligt att ha bättre bottendrag än tvåtaktarna?
 
H4 skrev:
Hade själv köpt en sådan. Mindre effekt än tvåtakt, samma pris men mycket grymmare.

20k varv låter grymt som in i helvete. Hur hade effektkurvan sett ut? Mest i slutet ju mer man varvar? Möjligt att ha bättre bottendrag än tvåtaktarna?


kanske hade sett ut som en 2taktare. Om en 125 ska varva 20k så tror jag den inte har så mycket botten :tungan
 
teoretiskt måste en 4t varva dubbelt så mycket som en 2t för att uppnå samma effekt. har föresten för mig dedär 45hk på CBRen är vid 16k varv så de finns mer å hämta.
 
H4 skrev:
På tal om CBR 250:

http://www.speedshop.se/cbr.wmv

Laddade upp filmen på min server, kommer inte att ligga där hur länge som helst.

Om det är den utanför lund (så fattar inte du vad vi säger heller för den delen) så känner min arbetskamrat honom.

Den varvar ut på typ 24000rpm, då låter det gött vill jag lova, fyfan vad den skriker.

Han kör för övrigt alltid så med den hojen.
 
Solid snake skrev:
Om det är den utanför lund (så fattar inte du vad vi säger heller för den delen) så känner min arbetskamrat honom.

Den varvar ut på typ 24000rpm, då låter det gött vill jag lova, fyfan vad den skriker.

Han kör för övrigt alltid så med den hojen.

Alltid? Är spärren borttagen? Har läst att CBR:en är spärrad till 20 000, tar man bort den kan man varva mer men det är kanske inte så hälsosamt. :tungan
 
Såhär kan man göra, i thailand så heter cbr:erna CBR 150 och är då på 150cc istället för 125 som jag tror alla förstår! i thailand kostar också en cbr 150 sprillans ny 11.000 kr och levererar 23 hästar, med samma motor, dock större cylinder, denna cylinder kostar inte mer än säkert 1000 kr då hela hojen kostar 11.000. sen är det ju bara förgasare, cdi och lite lull lull, sen borde den ju gå ganska bra, men om du ska få upp den mycket snabbare utan cylinderbyte så får du nog porta den, och byta en massa saker.

EDIT: Missuppfattade tråden, sorry :huvet
 
Last edited:
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.
 
Flummo skrev:
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.
haha och jag heter göran person. :rofl :rofl :rofl
 
Flummo skrev:
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.

Kommer ihåg att den lille rackarn toppade 175 knyck? :)
 
Flummo skrev:
Honda RC116, den tvåcylindriga fyrtakts 50cc roadracehoj som sopade banan 1966 gav 16hk, vilket blir 320 literhästar. Skulle motsvara 40hk ur 125cc... Inte alls illa med tanke på årsmodellen. Så visst går det få snurr även på fyrtaktare.
Har hört talas om den. Hade 8 växlar va?

philsson skrev:
haha och jag heter göran person. :rofl :rofl :rofl
:fatta!
 
Dom hadde väl en 6 cylindrig 250 oxå har jag för mig :va
Tänk va gött en sådan låter i flera tusen varv :yoparty
 
Fanns/finns det inte nån liknande, fast tvåtakt med typ 20-25 växlar och hööög toppfart? :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top