inte med i facket?

är du med i faket

• Antal röstningar
    0

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
cbr 600 -93 F2
Så har man börjat jobba seriöst nu då(heltid)..
valde att inte gå med i facket eftersom jag inte kommer jobba där en längre tid.. utan är medlem i alfakassan sedan en längre tid tillbaka.. men facket verkar ha fått fnatt.. är på mej hela tiden och försöker värva mej!(typ alla på företaget är medlemmar där) såå tänkte om ni kunde ge mej några bra argument till att inte gå med..

ni som inte är med i facket.. varför är ni inte med?

Tellet skrev:
Så har man börjat jobba seriöst nu då(heltid)..
valde att inte gå med i facket eftersom jag inte kommer jobba där en längre tid..
ni som inte är med i facket.. varför är ni inte med?

Enkelt det är inte vedertaget att vara med per automatik. Vissa branscher har ett militant fack typ byggnadsarbetareförbundet..När jag jobbade som snickare på skanska fick jag ett ultimatum, gå med eller sluta!! I princip alla så kallade arbetskamratet uttalade avsky för de "svartfötter" som fanns på bygget. Helt cp-skadat om du frågar mig men så var det.. Så jag slutade! ingen jävla fack-apa ska få kuva mig! jaa nu kommer säkert andra säga till mig att "tänk va facket gjort för arbetaren genom åren blää blää.." men det går inte att rida på gamla meriter.. det är 2005 nu! Så säg till din fackjeppe att du gjort ditt val eftersom det är frivilligt och att det är slutgiltigt+ att om de fortsätter så anmäler du dem för trackaserier :)
Du behöver inte ursäkta dig inför dem...
så ös på bara..... :hihi

Jag hatar facket. Ett bra argument är ju att du inte vill att ngra jävla röda surfittor ska höja din lön med 2.50 kr per år bara för att de tjatar sig till det, utan du vill kunna höja din egen lön genom prestation.... Men det är ju bara min åsikt.

ohh.. bra! nu har jag fått mer mod här :) inte lätt att vara ensam mot 500 facketmedlemmar på jobbet..! ska allt säga till dom imorrn.. eller på måndag :) fredag imorrn juh! ojoj.. poll fixat!

haha 7 - 0 mot facket

hur ska dom kunna överleva när alla gammlos har dött ut? :va

På min morsas jobb (privat sjukhus) sänkte hennes fack deras löner, så att de skulle passa bättre till dom kommunalanställdas löner. :huvet :4skrika

Tellet skrev:
ohh.. bra! nu har jag fått mer mod här :) inte lätt att vara ensam mot 500 facketmedlemmar på jobbet..! ska allt säga till dom imorrn.. eller på måndag :) fredag imorrn juh! ojoj.. poll fixat!

Om de tycker att du "måste" gå med i facket kan du ju kontra med att de måste gå med i din fan-club. Årsavgiften är 1200 spänn och allt går oavkortat till att höja din disponibla inkomst som arbetare.

Facket har en förmåga att se om sig själva innan dom ser till den enskilde medlemens behov.

Det är väl inte ovanligt att facket sålt ut div medlemar för att vinna en (enl dom) högre sak.

Det hela hänger ihop med 40 talisterna som byggde upp Sverige efter kriget.

En för alla ,alla för en osv.

Ja, jag är studerandemedlem i Jusek. Det kostar 100 spänn om året, och så får man en helårsprenumeration på Computer Sweden. :banana

Hur funkar det om man är med i LO? Stödjer man automagiskt Sossarna då? En annan grej man kan fundera på är om CF någonsin vidtagit stridsåtgärder.

Spinky Spendrup skrev:
Hur funkar det om man är med i LO? Stödjer man automagiskt Sossarna då? En annan grej man kan fundera på är om CF någonsin vidtagit stridsåtgärder.

[Moderat-Rage=ON]Man stödjer sossarna hur man än bär sig åt, genom att betala alla deras j-la sosseskatter![Moderat-Rage=OFF]

Tellet skrev:
... bra argument till att inte gå med...
Det behöver du inte. Den negativa föreningsfriheten (rätten att INTE gå med i en förening) är grundlagsskyddad i Sverige. Den betyder bl a att du inte behöver förklara eller försvara ditt beslut att inte gå med. Du går med i de föreningar du vill gå med i och du går inte med i de föreningar du inte vill vara med i. Och det är inget du behöver förklara eller motivera för någon. Be dem dra åt helvete.

Spinky Spendrup skrev:
Det är väl klart att du gör. LO-toppen är också toppfigurer inom S. LO är mycket viktigt i socialdemokraternas valrörelse - både personellt och finansiellt.

Bingo skrev:
Det behöver du inte. Den negativa föreningsfriheten (rätten att INTE gå med i en förening) är grundlagsskyddad i Sverige. Den betyder bl a att du inte behöver förklara eller försvara ditt beslut att inte gå med. Du går med i de föreningar du vill gå med i och du går inte med i de föreningar du inte vill vara med i. Och det är inget du behöver förklara eller motivera för någon. Be dem dra åt helvete.

men dom ger sig inte ändå.. försökt förklara det för dom..
men till ingen nytta! har faktiskt pratat med personalchefen om detta att dom tjatar på mej..

ni skulle hört förklarningen till att jag skulle gå med idag..
citat: "nu när du inte är med i facket så vet du att du åker snålskjuss på de andra medlemmarna, det är som om någon skulle åka bakpå din motorcykel varje dag till jobbet" :3freak

Kurt skrev:
[Moderat-Rage=ON]Man stödjer sossarna hur man än bär sig åt, genom att betala alla deras j-la sosseskatter![Moderat-Rage=OFF]

Hörru. :7peta Tänk på allt det fina rullgruset efter asfaltslagningarna som vi får tillbaka på vår bensinskatt t ex. Är inte det värt något? Va?

Skatt är sexigt eller vad fan Mona nu sa. :4skrika

Tellet skrev:
men till ingen nytta! har faktiskt pratat med personalchefen om detta att dom tjatar på mej..

citat: "nu när du inte är med i facket så vet du att du åker snålskjuss på de andra medlemmarna, det är som om någon skulle åka bakpå din motorcykel varje dag till jobbet" :3freak
Snarare de som förstör för dig om du går med... Som om de allihopa tillsammans skulle hänga på din motorcykel med fötterna i marken för att på bästa möjliga sätt bromsa dig.. Om man ska säga det i fackmannatermer, dvs :D .

Jag är bara med i A-kassan. Fick bara en olustig känsla när facktanten bokstavligen talat försökte tvinga mig in i facket.
-Fack nooo sa jag. Bara A-kassan tack.
-Jaja, men jag skickar med ett papper som du kan läsa ifall du ångrar dig.
- Yeah right

Har inte märkt att facket gjorde så himla mycket när en familjmedlem fick problem med jobbet så det kändes onödigt att gå med.

Själv är ja inte med i ngt fack, men alfakassan är man ju självklart med i.

Jag tror att facket, a.k.a. The Fuck™, är för folk som jobber i klumpar och står i svaga förhandlingspositioner. T.ex. fabriksarbetare och dylikt. Är man en grabb från "golvet" och inte vågar snacka pga att man kanske "tyvärr får gå" pga nedskärningar vid nästa nedskärning. Det finns ju 100 grabbar till som står på tur för o göra samma sak.. Och som inte käftar! Fast iofs kan jag ha fel... ..hoppas ni förstår vad jag menar.:va

Jag själv är just nu doktorand och jag kan snacka för mig. Mig veterligen har facken inte gjort ett piss för någon doktorand på hela högskolan.

Men som sagt, det beror på var man jobbar och vilken position man har.

Last edited:
Tellet skrev:

Tja, det är det gamla vanliga vulgära snacket. Man kan inte bemöta sådant utan att sänka sig till den nivån. Men gör en deal med dem då. Säg att du försvarar deras rätt att vara med i en fackförening om de försvarar din rätt att inte vara med i en fackförening. Går de inte med på det så be dem dra åt helvete. Det finns inte så mycket annat man kan göra mot såna skitar, tyvärr. Stå på dig!

Jag är med i Elektrikerförbundet, vet inte varför jag är med iofs. :D

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...