Inte kunnig för fem öre

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Tjena,

Vet ej riktigt hur detta forum funkar, så ursäkta min okunnighet. Frågar i alla fall om ngn vet ngt om förgasarrengöring/ justering på en suzuki rf600r. Köpte den ett par veckor sedan och den gick helt ok dom 3 kilomertarna hem. Nu är tomgången väldig svajig och den baktänder mellanåt. Vill inte heller gå efter
att man stängt av choken. Får alltså hålla på å trixa i 10 min för att kunna köra den. Det är en 96 med 2600 mil på mätaren och har stått avställt sedan -04. batteriet är nytt, olja och filtret är nybytt. Har alltså bara kört den lungt hem fr oljebyet i 3 km. Har hört att man ska byta kolla allt byta stift, en annan tycker att förgasrana har säkert avlagringar el dyl. Tacksam om ngn kan komma med tips kring detta! Mvh M.

Om hojen har stått sedan 04 . Då skulle jag börja med att byta soppan i tanken & tömma förgasarna .

Du kan prova med att den enkla metoden först: fyll tanken med ny bensin blandat med Injection Cleaner. Kör motorn så att den blir varm och så den nya bränsleblandningen verkligen nå fram till alla munstycken. Parkera hojen och låt blandningen arbeta över natten.

Går inte motorn bättre även efter att du dragit ur den till maxeffekt dagen efter så får du ta det den jobbigare vägen: göra ren samt kolla/mäta upp förgasarna. Det behöver ju inte vara avlagringar i dem heller, de kan ju vara trasiga membran eller packninger eller hängd flottör eller vad som helst som gått sönder. Men jag gissar att det är dina förgasare som det är fel på.

Mvh
Jörgen

Tjena,

Vet ej riktigt hur detta forum funkar, så ursäkta min okunnighet. Frågar i alla fall om ngn vet ngt om förgasarrengöring/ justering på en suzuki rf600r. Köpte den ett par veckor sedan och den gick helt ok dom 3 kilomertarna hem. Nu är tomgången väldig svajig och den baktänder mellanåt. Vill inte heller gå efter
att man stängt av choken. Får alltså hålla på å trixa i 10 min för att kunna köra den. Det är en 96 med 2600 mil på mätaren och har stått avställt sedan -04. batteriet är nytt, olja och filtret är nybytt. Har alltså bara kört den lungt hem fr oljebyet i 3 km. Har hört att man ska byta kolla allt byta stift, en annan tycker att förgasrana har säkert avlagringar el dyl. Tacksam om ngn kan komma med tips kring detta! Mvh M.

Det är alltså bensin i den från 2004 också? Den går inte så bra på den.

Annars så sitter felet i stiften eller förknasarna. En simpel synkronisering hjälper knappast, osynkade förgasare har ytterst sällan, om ens aldrig, något att göra med att den smäller och inte vill gå utan choke.

2903497 Det är alltså bensin i den från 2004 också? Den går inte så bra på den.

Annars så sitter felet i stiften eller förknasarna. En simpel synkronisering hjälper knappast, osynkade förgasare har ytterst sällan, om ens aldrig, något att göra med att den smäller och inte vill gå utan choke.
Iofs, men om den går väldigt ojämnt så.

Som sagt innan, byt soppa och se om det blir bättre.

tack alla.

Iofs, men om den går väldigt ojämnt så.

Som sagt innan, byt soppa och se om det blir bättre.

...ska börja med att byta soppan, kolla stiften och tömma förgasarna. Injektion cleaner har ja hällt i en gamman bil en gång. Funkar detta alltså även för förgasarmotorer?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg