Inte fan till att får ur hjulaxel bak cbr 954- 03

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Hur mycket och vad kan göra så den sitter så in i ****** ?
bankat och slagit in och ut några cm .Varje mm kräver ca 10 slag.
har smörjt så mycket man kommer åt slagit ut och in den många gånger
dom 3-4 cm man fort den ut .. axeln snurra lätt mer som något skurit runt den..
ingen till gång till värme här.

Hur mycket våld tål sving, axeln , lager osv innan man kanske bara ska slå ut det tills man kan kapa av den och sen slå in den igen och kapa kedjan och ut med hjulet och gå vidare där i från ?

Tips ?
 
Ett sätt jag gör när bakaxel ska bort är att trycka upp bakhjulet med ena foten så att man avlastar vikten
från bakhjulet mot axeln,normalt sett så är det bara dra ut axeln med ena handen,i ditt fall så kan det ju vara
värre strul,krökt axel möjligtvis!?
 
Man kan ju snurra den lätt där den sitter måste bara vara någon mellan distans eller kanske lager ras
som sitter fast på axeln ?

Men varit i väg nu och tillv ett föremål som gör att samtidigt som man slå så dras det i andra änden på axeln (om man tänkt rätt ) fungera inte det så får man banka ihop grejerna och se om man kan ta sig till verkstad
 
Glöm inte ha kvar muttern på gängen när du bankar, gängorna kan deformeras annars...
 
Jag hade samma skit på min kawa när jag skulle byta däck, Hade kronmuttern på och bankade men hände inte ett piss, (förutom att gängorna tog stryk) Låna hem en muttermaskin från jobbet som jag körde med samtidigt som jag pressade försiktigt med en kofot, (och en jävla massa smörja, då kom den så sakta. Så det kan kanske va nått? Dock så fick jag köpa ny axel pga att jag hade bankat i ren frustration så gängorna tog stryk.

Pratade med johansmc om det när jag beställde en ny axel och han sa att ibland kan lagrena "nypa" fast i hjulaxeln om det har varit dåligt med fett. Mina lager klarade sig dock.


// Linus F
 
Ja där är jag, nog något som sitter fast på axeln ... sen muttern på för att inte skada gängorna går ju bara ett tag.som det är nu får man driva axeln hela vägen .Vilket till 80% kommer göra den för skadad
Så då kanske det är bäst att där jag är nu 6-7 cm ute kapa av slå till baka och får loss hjulet och beställa ny axel .. och slippa slå så in i helvete på grejerna

Men nu får grejerna ligga med smörja på under natten för trött för att orka banka mer :3freak
 
Det sitter ett rör mellan hjullagren och kanske kan den ha följt med på nått sett,,, har svårt att tro det....

WD40/5.56 och luta hoj så du få in det från båda hållen, jag skulle glöta på och sen knacka axel fram och tillbaka.
 
Köp dig en värmepistol, antagligen din enda utväg ur det här. Kostar ingen förmögenhet och du kommer säkerligen ha nytta av den igen. På samma affär, passa på och köp fett så slipper du iaf använda värmepistolen till just bakaxeln vid nästa däcksbyte eller liknande. Lycka till
 
Större slägga! >8 kg dödar allt, sen beställer du bara nya lager (även om du tror att de klarat sig) och axeltapp.
 
På min DR hade en distans kärvat fast så jag var tvungen att kapa axeln. Försökte få loss distansen efteråt, bara för att liksom, men den hade liksom smält ihop med axeln. Klöv distansen i längsriktningen men den lossnade ändå inte...
Budskap: Kapa innan du har sönder/kröker nå't annat med släggan...
 
japp det blir kap ..... nu är ju det som håller bromsen borta.. så då är det bara flyta över hjulet mot andra sidan och kommer då lätt åt att kapa av den vid drevet...

Se om jag hitta lager och ny hjulaxel på ebay under kvällen ...
 
Nu ligger jag mobilt med telfeon son har downssyndrome,alzenheimer och parkinsson
och har inte läst hela tråden men lägg stumt mothåll på ena sidan
av svingen, t.ex en två tum fyra eller tjockare mot en vägg när du
bankar från andra hållet.

Ja sen har det ju fastnat i ett eller flera lager, så efter en sådan här
losstagning så byt hjulager och drivkranslager - alla om inte du
kan identifiera vilket som fastnat
 
Lagertips: Kolla numren på dem och beställ från kullager.se, mindre än halva priset, leverans dagen efter...
 
ja hjulet är ute bågfil med dåligt blad . ville inte in med vinkelslipen där plus i mitt garage är brandrisken 110% :P

Men nu får firma lägga på nytt däck och byta alla lager så man är på safe side .. dock var det ras på ett lager
eller mycket dåligt och var oxå det som troligen gjorde att axeln inte ville komma ut så lätt

Men troligen mitt eget fel brist på smörja vid förra däcks bytet !!!:huvet
 
Hur fick du ut den kapade axel sen då? Banka ännu mer?

Fan vad hjullager måste ta stryk av att banka dem sidledes mot innerringen... Vissa sätter ju inte ens dit ett lager som de tappat i golvet.
 
Var ju vara banka den så bromshållaren kunde komma bort.
Sen bara putta fälgen åt sidan så blev det bra kap utrymme mellan sving och drev
Sen var fälgen lös ... Fälgen är hemma igen med nytt däck och nya lager . Nu väntar jag bara på en axel från ebay .....
 
Nu fundera man bara på om man skulle lämna in den för 2400 mil service .
Eller om man själv skulle göra det .. Det mesta är ju redan klart på den mest ventil,tändstift kvar
Det är ju stämpel i så fall men vem fan är ute efter det på en hoj som är mer än 10år
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top