Inte fan kul och köra....

En annan sak man inte tänker på är att sverige tamigfan är genomkorrupt.. slår vad om att en saftig andel av pengarna som SKA gå till vägar hamnar i fickorna hos kusiner och oseriösa entreprenörer som saltar notan åt helvete bara för dom kan. Alla håller god min och håller käft tills skandalerna rullas upp. Nån får en smäll på fingrarna och sen blir det business as usual.
Miljonmuthärvan här i gbg för några år sen är inget undantagsfall.
Svinen skor sig så länge dom kan på det sjunkande skeppet sverige och det är deras fel att det sjunker.
Inte vi hårt arbetande skattebetalare med njurproblem efter att ha kört stelhäck över för många tjälskott!
Det genomsyrar väl det mesta? Även om tjänstemännen inte är inblandade så vet entreprenörerna att det inte finns någon som helst kvalitetsuppföljning, så det är tämligen riskfritt att göra fuskjobb. När vägen sen måste renoveras så får dom ju göra det jobbet också, så det är ju dubbel vinst. Det är ju samma koncept med snöröjningen också, det enda ställe som verkligen snöröjs verkar ju vara motorvägar :huvet
 
Svenska vägar är ju som en nypistad utförslöpa i jämförelse vad vi har inom EU..

Testa Polska vägar:smasha

De har hittat en kreativ lösning på att (inte)finansiera vägnästet, de låter vägarna vara så dåliga att folk frivilligt väljer att åka till Tyskland och sedan in i Polen igen vid rätt longitud :tummenupp
 
Dåliga vägar är väl inget konstigt? Kollektivtrafiken prioriteras och privat åkande ska bort. Och alla DÖ-skallarna håller med.
Varför klaga? :D
87 % av de röstberättigade har röstat på partier som stöder dagens politik !
Demokrati ! :)
 
Last edited:
Svenska vägar är ju som en nypistad utförslöpa i jämförelse vad vi har inom EU..

Testa Polska vägar:smasha

De har hittat en kreativ lösning på att (inte)finansiera vägnästet, de låter vägarna vara så dåliga att folk frivilligt väljer att åka till Tyskland och sedan in i Polen igen vid rätt longitud :tummenupp

Polen är typ ett u-land så det var väl en ganska kass jämförelse.
 
Polen är typ ett u-land så det var väl en ganska kass jämförelse.
Och vad är USA ? Var 2 månader i Indiana, Michigan och Illinois 2001. Och en sak jag reagerade över var de dåliga vägarna och gatorna jämfört med vad jag upplevde i södra Sverige.
Hade ingen aning om innan resan hur dåligt det var i USA (om man kan kalla erfarenhet från några 1000 miles i 3 stater för USA?)
Men visst har jag upplevt dålig väg i Sverige. Vägen Ljusdal norrut till Ängebo kör jag inte frivilligt med gathoj !
 
Last edited:
Dåliga vägar är väl inget konstigt? Kollektivtrafiken prioriteras och privat åkande ska bort. Och alla DÖ-skallarna håller med.
Varför klaga? :D
87 % av de röstberättigade har röstat på partier som stöder dagens politik !
Demokrati ! :)
Och vilket parti är öppet emot den utbredda likgiltigheten inom tex Trafikverket, och vilka är öppet för den, dvs dom som har fått 87% av rösterna?
 
Har hört om dessa getaryggar! Hur tar man sig dit?? :) Flyttat in t Borås nyligen någon som vet några bra vägar häromkring. En bra är ju mot Vegby iaf :tummenupp
Sjömarken-Sandhult vidare mot Bredared-Fristad.
Fristad- Rångedala.
Borgstena-od.
Älmestad-Hökerum.
Ljung-Vårgårda riktigt fin de sista km innan Vårgårda :-D
Rakan längs med flygfältet på Viared är fin att träna bakhjul på.
Hoppas vi syns!
 
Sjömarken-Sandhult vidare mot Bredared-Fristad.
Fristad- Rångedala.
Borgstena-od.
Älmestad-Hökerum.
Ljung-Vårgårda riktigt fin de sista km innan Vårgårda :-D
Rakan längs med flygfältet på Viared är fin att träna bakhjul på.
Hoppas vi syns!

Tack för tipsen! Ett par av dessa vägar har jag kört, andra inte. Håller särskilt med om sträckan Ljung-Vårgårda. Får ta fler turer åt Boråshållet. Alltid kul att testa nya vägar.
 
Svenska vägar är ju som en nypistad utförslöpa i jämförelse vad vi har inom EU..

Testa Polska vägar:smasha

De har hittat en kreativ lösning på att (inte)finansiera vägnästet, de låter vägarna vara så dåliga att folk frivilligt väljer att åka till Tyskland och sedan in i Polen igen vid rätt longitud :tummenupp

Jag åkte från Prag upp till Poznan i Polen vidare Gdansk förra veckan.
Kan inte riktigt hålla med dig. Polen hade betydligt bättre vägar än både Italien och Tjeckien på sina håll.
Valde att undvika motorvägar för att se mer av länderna. Tjeckiens landsvägar krävde terrängfordon på sina ställen och jag var seriöst orolig för både mig och hojen :-)

Tyskland, Frankrike, Schweiz, Österrike = Töp nötch.

Kan delvis hålla med om kritiken om de svenska vägarna.
De är inte i paritet med ovan nämnda länder vilket kan tyckas rimligt med det skattetryck vi har och inte minst på fordon. Men jag tycker inte vägnätet är helt kasst som vissa får det att framstå som. minus för lagningstekniken helt klart.

personligen blir jag mer galen på att de kan riva upp vägbanan för att lägga ny asfalt men låter det upprivna "spårade" (finns säkert ett ord för det) lagret ligga i veckor innan man lägger ny asfalt och så kan det vara i någon till ett par kilometer. Däcken mår fint och fälgen mår nog ännu bättre när man kommer till kanten av det upprivna.
 
Last edited:
Tycker också Norge har bättre vägar än Sverige sett till beläggning. Dom här fusklagningarna när man strör ut tjära och sen öser ut löst grus på som är väldigt populärt i Halland har jag aldrig sett i Norge. När vägen är dålig asfalterar man om verkar det som. Endel smala fjällvägar undantaget.
 
Sluta gnäll, klicka av två klick på fjädringen och sen kör vi!
Ja det gör susen mot rullgrus har jag hört!
Här i halland går det ju fan knappt att köra.. var ute för några dar sen o det var nysnablat överallt.. mordförsök..
 
Hela Tyskland är skit överallt. Står varningsskyltar med gatuskador överallt. När jag bromsade för ett hål(!) i marken så nuddade bilen bakom mitt bakdäck. Kunde slutat riktigt illa.

Ladorna är tomma.....
 
I en rad länder har man moderniserat vägnätet (EU finansierat). Frågan är om man kommer att ha ekonomi att sköta dessa i framtiden. Det lär ju inte vara så att EU står för underhållskostnaderna på vägarna om man inte räknar med att kunna ta ur EU-kassan när man har slitit ner dem. Skulle tro att de allra flesta länderna har underfinansierat underhållet på vägarna.
 
Trumvirvel och den största utgiften staten har är något jag inte får skriva! Då är man rasist.

Vad tusan gnäller ni för? Vänj dig vid dåliga vägar eller sälj hojen! Allt sparas det på så vi kan vara en humanitär stormakt. Det är ju det här 87 % vill.
50 % betalar man i skatt. Vad man får för det blir sämre och mindre för varje dag. Så gilla läget bara om man inte vill förändra något. Nu kommer garanterat mitt inlägg kränka någon så det tas bort!
 
Trumvirvel och den största utgiften staten har är något jag inte får skriva! Då är man rasist.

Vad tusan gnäller ni för? Vänj dig vid dåliga vägar eller sälj hojen! Allt sparas det på så vi kan vara en humanitär stormakt. Det är ju det här 87 % vill.
50 % betalar man i skatt. Vad man får för det blir sämre och mindre för varje dag. Så gilla läget bara om man inte vill förändra något. Nu kommer garanterat mitt inlägg kränka någon så det tas bort!

50%?

Man betalar cirka 85%.
 
Trumvirvel och den största utgiften staten har är något jag inte får skriva! Då är man rasist.

Vad tusan gnäller ni för? Vänj dig vid dåliga vägar eller sälj hojen! Allt sparas det på så vi kan vara en humanitär stormakt. Det är ju det här 87 % vill.
50 % betalar man i skatt. Vad man får för det blir sämre och mindre för varje dag. Så gilla läget bara om man inte vill förändra något. Nu kommer garanterat mitt inlägg kränka någon så det tas bort!

Medias skambeläggning har börjat släppa. Så det är lite högre i tak nu än för 1-2 år sedan. Äntligen.
 
Naa..snålas kanske här o där, när det funkar. Kanske lite mindre jord än som är sagt på vissa ställen där redan fuktbevarande material finns o mer matjord är inte nödvändigt. Så egentligen fuska är väl fel ord utan att man snarare inte reglerar att mindre material används så kostnaden minskat.
Dock så handlar det mer om att få en ok vinst då priserna pressas till max med offentlig upphandling (vilket dock är ett måste för att förhindra korruption på olika plan) och många entreprenörer. För att få jobb måste man räkna lågt. O för att sedan kunna tjäna några pengar ska det helst snålas lite här o där. Moment 22. Dock är det garanti på jobbet. Ett år till flera år beroende på jobb och överenskommet. Besiktning innan jobbet anses utfört. Allt som inte godkänts ska åtgärdas självfallet. O de är hyfsat petiga. Ifall jobbet visats undermålig efter garantitiden tagit slut tas garanterat inte samma entreprenör in.

Som ett exempel på hur kostsamma o petiga vissa kontrollanter är på ett jobb är hur vi på ett vägbygge har gjort iordning en gångbana för asfalt på flera hundra meter. Detta gjordes klart 6 på kvällen, precis innan vi skulle gå hem. Asfalterarna kommer kl.6 morgonen efter och börjar. En kontrollant kommer ut på plats precis innan vi drar o godkänner inte att det finns en klack på 4 cm mellan den packade ytan som skall asfalteras och kantstenen mellan gångbana och väg. Vi måste ut med 2 maskiner o fylla upp som en ramp mot kantstenen. O sedan 4 på morgonen, åka dit o ta bort den igen. Pga risk att någon kan snubbla. Kan nämna att det inte är kutym o totalt galet. Kan förstå om det är så i flera veckor lr månader innan asfaltering. Kostade företaget i runda slängar 20.000- 25.000:- med material, maskintimmar, övertid etc. Så det sker kontroller av oberoende folk samt besiktning jämnt. Oavsett om det är en privat byggherre eller kommun.

Det genomsyrar väl det mesta? Även om tjänstemännen inte är inblandade så vet entreprenörerna att det inte finns någon som helst kvalitetsuppföljning, så det är tämligen riskfritt att göra fuskjobb. När vägen sen måste renoveras så får dom ju göra det jobbet också, så det är ju dubbel vinst. Det är ju samma koncept med snöröjningen också, det enda ställe som verkligen snöröjs verkar ju vara motorvägar :huvet
 
Last edited:
50%?

Man betalar cirka 85%.

Plus de skatter och avgifter arbetsgivare betalar på bruttolönen...

Tänk om man vill köpa sig en bil för 100k. Inklusive moms blir då detta 125k

Med 57% inkomstskatt måste man tjäna 290k brutto för att få ut 125k netto.

Antag att arbetsgivaravgifter etc är 30%, så hamnar företagets kostnad på 414k.

Av 414k får alltså kommun och stat 314k och bilnasaren 100k. Lyckas han sen göra vinst på den pengen så skattas även den givetvis.

Något som gör ont i plånboken och hjärtat är när man tänker på att för varje betalning som sker hamnar ytterligare 300%+ hos stat och kommun...

Tur att det är så folk vill ha det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top