Inte bromsskivor, styrlager?

yamaha1200

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
-97, Yamaha XJR 1200
Bytte bromsskivor och belägg fram idag eftersom det vibrerat från framänden vid inbromsning i både högre och lägre hastigheter. Kollade även de gamla skivorna innan bytet, de var tunna och det såg ut som en slagit sig litegrann (syntes med blotta ögat).

Vid provkörning är vibrationer vid högre hastigheter borta :yoparty, men vibrationer vid lägre hastigheter kvarstår :huvet. Egentligen känns det mer som att bromsen tar och släpper om vartannat än vibrationer.

Vad kan det vara? Glappt styrlager? Andra idéer?

Däck fram är ett Michelin road 2, bytt i år (ca. 200 mil). Borde inte vara det. Packboxar och gaffelolja bytt i år. Borde inte vara det. I o f s byttes oljan till en tjockare (15 W istället för rekommenderade 10 W) för att få en styvare gaffel, men det borde väl inte påverka?

glapp i styrlagret kan du ju kolla genom att palla upp hojen under motorn och hålla nere i gaffelbenen (där hjulaxeln är) å rycka fram å tillbaks. då märker du om det glappar.

Har du tur har styrlagret slitits in lite och behöver spännas en aning.

Min förra 600rr fick samma symptom när styrlagret (2500mil) började tacka för sig.

Testa som bullysmile skrev. Se om det räcker att dra åt styrlagret lite.

ett lättare sätt att kolla styrlagret är att rulla hojen i 15-20km/h och dutta försiktigt på frambromsen med ett finger, då brukar man känna om det glappar i styret.

Kollade att mina nya skivor verkar raka och det gör dem.

Har också kollat hjullager och styrlager.
Finns inte tillstymmelse till glapp i något av dem vad jag kan känna.

Kan man få detta symptom om det är för mycket olja i framgaffeln?

Dåliga fjädrar?

Trasig bromscylinder?

Jag hade exakt problemet du beskriver, bromsbeläggen som var slut. Inte slut på det viset att det var järn mot järn,det var någon mm kvar, utan något annat måste ha hänt. Jag testade att byta plats på beläggen i oken och då blev det temporärt bättre.

Med nya belägg försvann problemet.

Borde inte vara bromsbeläggen, de är bytta ihop med skivorna.

Jag prövade att tömma någon centimeter olja i varje gaffelben.
Tycker att det blev något bättre. Tror jag ska prova att byta tillbaka till 10 W olja och se vad som händer.

För att känna att styrlagren glappar genom att rycka i gaffelbenen, eller höra ett klonk vid inbromsning så är det tokglapp. Det är alltså ingen garanti öht för att dom är lagom spända.

Lyft upp framändan, dra styret lite åt sidan och släpp. Det ska falla mot ena styrstopet i lagom hastighet (svårt att förklara över internet), men framförallt inte slå mot styrstoppet 2 ggr (returslag), då är de för löst

En annan metod är att köra i 80km/h, släpp styret och låt hastigheten sjunka till 60km/h. Om styret vibrerar mellan de hastigheterna så är de antagligen för löst

Last edited:
Inga vibrationer i styret vid test 80 km/h ner till 60 km/h.
Jag tror inte det är styrlagret.

Bytte tillbaka till 10 W gaffelolja. Ingen ändring.

Börjar få slut på idéer....

Kan något ha blivit felmonterat i samband med byte av packboxar som ger dessa symptom?

Kan dåliga bromsslangar eller luft i bromssystemet ge dessa symptom?
Skulle gissa att bromslangarna är original (i så'na fall 13 år gamla) men vet inte säkert (har bara haft den ett år).

Bromsoket? Jag tror i o f s inte det. Jag har rengjort och smort upp dem och märkte inga konstigheter. Ingen anliggande broms.

Lite elementärt kanske, men är du säker på att det inte finns något fett på skivorna? Nya skivor är annars överdragna med zinkskikt från fabrik. Under inkörningsperioden innan detta skikt är bortsliten kan vibrationer uppstå, läste jag till instruktionerna till mina nyligen bytta skivor.

Lite elementärt kanske, men är du säker på att det inte finns något fett på skivorna? Nya skivor är annars överdragna med zinkskikt från fabrik. Under inkörningsperioden innan detta skikt är bortsliten kan vibrationer uppstå, läste jag till instruktionerna till mina nyligen bytta skivor.

Detta var min första tanke med :confused:
Hade samma problem efter mitt byte dock på bilen men belägg har en skyddande beläggning när dom kommer som nya.

Jag har samma problem med vibrationer vid hård inbromsning. Styrlagrena var helt körda. Bytte dem. Inget resultat. Bytte framdäck då detta var slut och ojämnt slitet. Inget resultat.

Detta problem uppstod efter vintermeket. Det ända jag bytte i framändan under vintern var packboxar och bromsbelägg, dyra "Racing"-belägg dessutom.

Fick tipset att gnida beläggen mot varandra, liksom "slipa" lite. Återmontera och sen köra och bromsa lite i låg hastighet, sen köra fortare utan att bromsa (avkylnign) sedan bromsa lite igen, sen kyla, osv. Har inte provat detta men tänkte göra det i helgen. Handlar tydligen om att beläggen blivit ojämnt slitna.

Instämmer i vad Limez skriver om inkörning av belägg. Lätta bromsningar i början. Efter ett antal bromscykler kan du öka bromskraften. Efter 25 mil är skivor och belägg inslitna mot varandra.

Om jag inte är helt ute å cyklar så ska skivorna rengöras från hinnan innan den tas i bruk just för att bromsverkan kan påverkas. Typ rödsprit eller bräkleen etc.

Men även luft/vatten/kondens i bromsvätskan på verkar ju oxå. Men att det skulle skapa vibrationer, ja kanske:va

De pratade om ett liknande problem på motogp, de kallade fenomenet för nått som jag missade vad de sa men det hängde på fjädringen.

Jag skulle lossa skivorna kolla om det sitter nått skräp mellan nav och skiva, ta bort alla skruvar snurra på skivan i sitt säte.

Jag rengjorde bromsskivorna med bräkleen innan montering så det borde inte vara någon olja på dem.
Tog det ganska lugnt i början med inbromsningar nu har jag vl kört ca 25 mil så inkörningsperioden är över.

De pratade om ett liknande problem på motogp, de kallade fenomenet för nått som jag missade vad de sa men det hängde på fjädringen.

Jag skulle lossa skivorna kolla om det sitter nått skräp mellan nav och skiva, ta bort alla skruvar snurra på skivan i sitt säte.

Jag rengjorde anliggningsytor på hjulet innan montering av skivor.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard