Inte bara Anderstorp som har problem med buller!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Och dessutom med öppna spjäll. Tom en hoj med raka rör låter ju lite om man gasar lite. Öppnar man fullt låter det mycket!
Såklart ska det mätas vid fullt påslag och höga varv!

Eller mer formellt beskrivet: mätning borde ske på vridmomentmax?
Egentligen i bromsbänk också.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
....Puckon. Grannar och griniga lokalpolitikskärringar kommer klaga så länge det finns en bana samt ljud. De hör fan ingen skillnad på 95db eller 80db. Ljud är ljud och det ska ej få finnas, iallafall inte om det kommer från något med motor från en motorbana. ......

Bli inte för arga nu,
//Stoekh

Det finns angivna gränser för ljudnivån så hur de uppfattas är inte avgörande.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Eller mer formellt beskrivet: mätning borde ske på vridmomentmax?
Egentligen i bromsbänk också.

Problemet med sådana mätningar är att man inte tar hänsyn till omgivningen.
Dessutom så är det i flera fall inte längre avgas/motorljudet utan insugs- däck- transmissionsljudet som vid en förbifartsmätning

Vissa bananläggningar kan i princip tillåta högre ljudnivå än andra då tillståndet bygger på mätning vid närmsta bebyggelse el. motsv.

Det värde som uppmäts där är lika för alla.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En sak som det jobbas på när det gäller ljudkrav är ju att motorsportens värden är s.k. peakvärden medans fotboll och liknande har medelvärden som grund för bedömningen.
Det låter oerhört otroligt att de värden som är intressanta, dvs värdena vid närmaste granne, skulle vara peakvärden vid motorsport och nominella värden vid konserter. Lagstiftningen för störande buller är ointresserad av ljudkällan utan man mäter ljudnivå.
Du tänker kanske på de värden som finns från Socialstyrelsen som gäller vid konserter och i konsertlokaler, men där finns det alltid peakvärden och nominella värden som man måste följa.
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
men det absolut enklaste är väl att sätta upp det på alla inbjudningar etc till bandagar och även tävlingar att orginalsystem ska sitta på-annars får ni inte köra!

acceptera eller inte.. bara o välja om man vill köra eller inte..
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
men det absolut enklaste är väl att sätta upp det på alla inbjudningar etc till bandagar och även tävlingar att orginalsystem ska sitta på-annars får ni inte köra!

acceptera eller inte.. bara o välja om man vill köra eller inte..

Originalsystem.. korta/långa/öppnade/insats? Så är vi där igen när mätning behövs.

På mina första bandagar monterade jag på originalburken kvällen innan. När det väl var dags för de stora killarna med licens insåg jag hur en cykel bör låta: mycket, elakt och svinhögt!

Numera byter inte jag heller inför bandagarna... :pannkyss
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det låter oerhört otroligt att de värden som är intressanta, dvs värdena vid närmaste granne, skulle vara peakvärden vid motorsport och nominella värden vid konserter. Lagstiftningen för störande buller är ointresserad av ljudkällan utan man mäter ljudnivå.
Du tänker kanske på de värden som finns från Socialstyrelsen som gäller vid konserter och i konsertlokaler, men där finns det alltid peakvärden och nominella värden som man måste följa.

Tror du missförstår lite. Jag tror att R1wannabee menar att när man (man = länsstyrelsen) sätter vilka gränser som är tillåtna hos närmsta granne tittar man på fotboll osv för att få nåt slags indikering på vad osm kan tänkas vara okej. Vi ligger då såklart över det - en peak. När man sen mäter om en anläggning är okej eller inte struntar man såklart i vad som orsakar ljudet.

I vårt fall på supermotobanan gäller 55dB på kvällar och helger hos närmaste granne som ligger typ 500m från banan. Kan minnas siffran fel men tror det är rätt. Vi har dragit om banan för att minska storleken på påslag med dämparna riktade mot honom samt byggt en bullervall.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dags att dom stora märkena börjar med turbo. Tänk då skulle man ju få upp effekten och ned ljudnivån. Kanske kunde minska bränsleförbrukningen till och med.

Turbon krossar ljudet.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det låter oerhört otroligt att de värden som är intressanta, dvs värdena vid närmaste granne, skulle vara peakvärden vid motorsport och nominella värden vid konserter. Lagstiftningen för störande buller är ointresserad av ljudkällan utan man mäter ljudnivå.
Du tänker kanske på de värden som finns från Socialstyrelsen som gäller vid konserter och i konsertlokaler, men där finns det alltid peakvärden och nominella värden som man måste följa.

Det är skillnad på motorsportanläggning och övriga idrottsanläggningar.
När det gäller konserter på fotbollsarenor vet jag inte vad som gäller.

Tror det är de riktvärden som finns i Naturvårdsverkets beräkningsmodell för motorbanor som är peakvärden.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Som sagts tidigare i denna tråd så är detta inte ett svenskt fenomen på något sätt eller en motarbetningspolitik specifikt för Sverige.

Assen blev tidigare i år bötfällda med 10.000 euro pga att man överstigit bullergränser och nu kommer man ställa in 15 evenemang med ett inkomstbortfall 200000 euro.

Så det är nog bara bita i äpplet och börja jobba aktivt och gemensamt för att minska bullret innan det är slutkört.

Någon kanske kan kolla upp hur bullret mäts utomlands med tanke på innställda körningar på Poznan och nu med Assen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är skillnad på motorsportanläggning och övriga idrottsanläggningar.
När det gäller konserter på fotbollsarenor vet jag inte vad som gäller.

Tror det är de riktvärden som finns i Naturvårdsverkets beräkningsmodell för motorbanor som är peakvärden.

Borde inte polisens bullrande helikoptrar räknas över fotbollsarenorna?
Fan vad irriterad jag är på den jäveln över råsunda varenda *&#%a fotbollsmatch, bullrar över hela Solna, förutom jublandet när någon sparkar en boll över målet.. ;)

Som sagts tidigare i denna tråd så är detta inte ett svenskt fenomen på något sätt eller en motarbetningspolitik specifikt för Sverige.

Assen blev tidigare i år bötfällda med 10.000 euro pga att man överstigit bullergränser och nu kommer man ställa in 15 evenemang med ett inkomstbortfall 200000 euro.

Så det är nog bara bita i äpplet och börja jobba aktivt och gemensamt för att minska bullret innan det är slutkört.

Någon kanske kan kolla upp hur bullret mäts utomlands med tanke på innställda körningar på Poznan och nu med Assen.

Assen byggdes ju om för att fixa ljudet in mot stan?

Det är surt oavsett, tycker det ändå är lite väl mycket hets mot "buller" oavsett var det kommer ifrån. Tycker man borde kunna kompromissa mer, åt bägge håll såklart. Inte alltid "vi" behöver bullra, men tycker inte heller alltid att det måste vara knäpptyst heller..
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Lösningen ligger i att Sverige behöver fler korrupta tjänstemän då den nivå vi ligger på idag är närmast oacceptabel låg internationellt sett...
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Du reagerar som ett barn märker jag. ;)
För att det öht ska kunna komma någonting gott ur det hela så måste det ju till dialog och ditt sätt, att klaga på allt annat buller, skapar knappast dialog och/eller förståelse från de som klagar. Ska vi ha motorsport kvar i Sverige så får vi nog se till att förekomma problemen innan de uppstår.

Jo, jag är lite grinig idag... :rodnar

Det jag menade innan jag blev sur var att det verkar finnas en skilnad i hur man bedömmer vad som skall tolereras, och jag tycker inte att det är något fel i att ifrågasätta om det verkligen skall vara så, och i så fall varför det skall vara så.
 

Robz

Guest
...Ja jag säger som du gör, varför inte köra med ett ORGINAL SYSTEM det låter visserligen som hojen spinner fram, istället som ett mindre rea plan. Men vad har det för betydelse. Tror ni att ni kapar sekunder eller minuter på en bana, nä jag tror faktis inte att någon kortar ner sin tid runt banan för att man kör med ett orginal system eller för den sakens skull har mindre kul...
tänkte just skriva det, hur svårt kan de vara å låta original sitta kvar, och implementeras som regel i boken.
Nu är det så att original kan mycket väl väsnas MER än ett slipon med monterad dB-killer! I mitt fall är det PRECIS så. Jag valde slipon med dubbla pipor just för att hålla ner ljudet... varför jag bytte kan kvitta (men original ser bara för dj-iga ut :gnissla ). Med dB-Killer i bullrar i alla fall jag mindre statiskt vid 7000 än med originalsystemet, oavsett hur det SER ut visuellt.

men enklast är väll om svemo säger 95 ev 97 db förbifart sen är det ju upp till var och än att fixa det :va
björn

Så här ser reglerna ut - se särskilt tillägget på slutet!
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf

Om det nu är 60dB (eller 55/50 beroende på plats och tid) ute hos närmaste granne som gäller, så gäller DET och inget annat.
Detta måste sedan omvandlas/mätas upp vid banan - i mitt tycke på ett sätt som inte är godtyckligt utan t ex 92dB på rakan och kanske 102dB på annan plats på banan, beroende på avstånd och topologi, men enligt regelmässigt mätförfarande.
Detta innebär följdaktligen OLIKA nivåer på olika banor.
Vad hojarna ger vid olika varvtal är ointressant, så länge ingen överskrider gränsvärdena vid körning.

MEN - mätförfarandet kan inte vara godtyckligt. Om man skall kunna bemöta miljönämnder bör man ju kunna uppvisa loggar som inte överskrider de gemensamt uppsatta gränsvärdena. Loggarna kan då även uppvisas för de "klagande" parterna.

Själv blev jag Svartflaggad på Torpet senast - "103dB på rakan" (trots att jag alltså bullrar mindre än med originalsystem).
SSEMSEs egen logg (kontinuerlig datalogg från hela dagen), som mätte enligt reglerna 10m från bankant på ett fullvarvsparti, peakade 97dB vid ett fåtal tillfällen under dagen... med största sannolikhet då 2 hojar passerade samtidigt, eftersom man annars hade kunnat se samma peakar med 1.51 - 1.53 min mellanrum OM det hade varit jag :D - vilket alltså inte var fallet.
EDIT: Ytterligare 2st 97dB peakar uppmättes efter 14.00 när jag alltså slutat köra...

Jag förutsätter och hoppas, att de automatiska mätsystem som tydligen skall monteras på många banor äntligen kommer reda ut denna debatt. :tummenupp
 
Last edited:

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Hur vi än vänder och vrider på den här frågan så är det inte vi som bestämmer, det är folk som är totalt ointresserade av motorsport, de vill bara ha en lugn stund framför TV'n på kvällen. Om vi vill fortsätta köra är det bara att rätta in sig i ledet och sätta munkavle på våra cyklar. Eller starta ett nytt politiskt parti.
Jag har personligen vänt mig till en firma med dyno som säger att dom i många fall fått mer hästkrafter ur mindre ljud om man bara gör det på rätt sätt. Kanske ligger det något i det, jag var på Misano förra året och alla där verkar köra tyst, så tyst, men inte långsammare för det. Eller kanske det bara var jag som inte hängde med trots allt buller jag genererade.
Personligen tror jag det handlar om "wimp"-faktorn, bullrar man inte så har man en liten....motor.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Massa text som kan sammanfattas med att du tycker att du har rätt och jag vet att jag har rätt

Det du hänvisar till är inga regler, det är råd. Du underkänner vår loggutrustning och mätmetod fullständigt, men litar på lekmannamässigt monterad utrustning eftersom den visar ett resultat som är gynnsamt för dej? Loggningen från din körning finns kvar, ska se om jag kan ta fram den så får du se. Vår handmätning har brister, det är vi medvetna om, därför har vi inte varit benhårda på gränsen utan tagit bort de hojar som ligger tydligt över gränsen. Gällande slipon kontra originalsystem så skiljer uppbyggnaden i dämparen helt. Därför får du ofta vettiga värden vid statisk mätning med helt andra värden vid förbifartsmätning.
 

Robz

Guest
Det du hänvisar till är inga regler, det är råd. Du underkänner vår loggutrustning och mätmetod fullständigt, men litar på lekmannamässigt monterad utrustning eftersom den visar ett resultat som är gynnsamt för dej? .....
Nope, jag underkänner endast handmätningar på godtyckliga platser, med godtyckliga avstånd från förbipasserande (är det bättre än "lekmannamässigt" monterad, kalibrerad utrustning??).
Du och jag har ju haft en del, för mig givande, PM:ande - och jag förutsätter att du förstått min strävan efter korrekthet. Både från min sida att rätta mig efter de regler som finns, men även ifrån banornas sida att mäta på ett korrekt sätt. Eftersom vi fått såpass olika mätvärden och skillnaden mellan 3m avstånd och 10m avstånd lär kunna bli 6dB, eller ännu mer mätt i en depå där ljudet studsar rundor, så ja - jag vill nog vara säker på att allt går rätt till innan jag accepterar att slänga mitt dyra slipon och återmontera skrotet som kom med hojen och som statiskt bullrar mer än nuvarande slip-on.

Ja - karakteristiken KAN vara till fördel för originalet vid högre varvtal - men det vet varken du eller jag...

När får ni upp det automatiska systemet?
Kommer detta att kalibreras efter bullerutbredningskartan och från vilka avstånd/höjder över mark kommer detta att mäta?
(OBS! Inget ifrågasättande, utan ren nyfikenhet)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nope, jag underkänner endast handmätningar på godtyckliga platser, med godtyckliga avstånd från förbipasserande (är det bättre än "lekmannamässigt" monterad, kalibrerad utrustning??).
Du och jag har ju haft en del, för mig givande, PM:ande - och jag förutsätter att du förstått min strävan efter korrekthet. Både från min sida att rätta mig efter de regler som finns, men även ifrån banornas sida att mäta på ett korrekt sätt. Eftersom vi fått såpass olika mätvärden och skillnaden mellan 3m avstånd och 10m avstånd lär kunna bli 6dB, eller ännu mer mätt i en depå där ljudet studsar rundor, så ja - jag vill nog vara säker på att allt går rätt till innan jag accepterar att slänga mitt dyra slipon och återmontera skrotet som kom med hojen och som statiskt bullrar mer än nuvarande slip-on.

Ja - karakteristiken KAN vara till fördel för originalet vid högre varvtal - men det vet varken du eller jag...

När får ni upp det automatiska systemet?
Kommer detta att kalibreras efter bullerutbredningskartan och från vilka avstånd/höjder över mark kommer detta att mäta?
(OBS! Inget ifrågasättande, utan ren nyfikenhet)

Nya systemet är igång sedan igår. Kalibrerat efter alla konstens regler, med hänsyn till bullerutbredningskarta och med inspelning av allt ljud dygnet runt. Jag kan dessutom administrara hela skiten hemifrån. Ska kompletteras med varningslampa ute vid banan så att alla direkt kan se om man låter för mycket.

Menar du att varken du eller jag kan avgöra om original låter mer eller mindre vid högre varvtal? Nu får du väl ge dej, vi mäter ca 3-400 fordon i veckan och jag har endast varit med om nån enstaka med originalsystem som inte klarar gränsen. Skulle inte det vara bevis på att original dämpar bättre på högre varvtal?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top