Insynsskydd Villatomt

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Kulturraket
För en tid sedan köpte jag en villa med en relativt generös tomt (1600m2).
Problemet är att tomten inte har något som helst insyns- eller intrångsskydd.

Är det någon som har tips på billiga och snabba lösningar för mitt problem?
(Plank, mur, staket, häck osv).
Jag vill nämligen inte ha någon som helst insyn.

En bekant tillverkar grindar, så det löser sig på den fronten.

Tacksam för svar.

Ps. Lägger mycket hellre mina surt förvärvade småslantar på bensin än staket, men måste man så...
Plus att kvinnan vill kunna sola i sommar, utan att grannarna står och vattnar gräsmattan med saliv.

ITZHAK skrev:
För en tid sedan köpte jag en villa med en relativt generös tomt (1600m2).
Problemet är att tomten inte har något som helst insyns- eller intrångsskydd.

Är det någon som har tips på billiga och snabba lösningar för mitt problem?
(Plank, mur, staket, häck osv).
Jag vill nämligen inte ha någon som helst insyn.

En bekant tillverkar grindar, så det löser sig på den fronten.

Tacksam för svar.

Ps. Lägger mycket hellre mina surt förvärvade småslantar på bensin än staket, men måste man så...
Plus att kvinnan vill kunna sola i sommar, utan att grannarna står och vattnar gräsmattan med saliv.

Tuja (stavning?) häck, växer fort, och är enligt kompisar inte så dyrt heller..Plank blir ju inte så snyggt, och ett stacket är småsvårt att få snyggt om det ska vara totalt insynsskyddat..

Insynsskydd: Brännässlor
Intrångsskydd: Kamphund.

Kombination av dessa är att föredra.

Skall du ha något som är klart till sommaren så är det ju bara plank som gäller,även om du planterar något i vår så tar det ju iaf ett par år innan det blivit så tätt eller högt så det skyddar ordentligt.

FenceEntrance.jpg
i kombination med ett högt plank så har du allt skydd du behöver

EDIT: På tal om taggtråd var fan köper man en rulle lr två?

Last edited:
Nienna skrev:
Tuja (stavning?) häck, växer fort, och är enligt kompisar inte så dyrt heller..Plank blir ju inte så snyggt, och ett stacket är småsvårt att få snyggt om det ska vara totalt insynsskyddat..

Om man har några år på sig att låta den växa upp så visst,
köpa "färdigväxta" i 2meters höjden är sannslöst dyrt.

Boris JR skrev:
FenceEntrance.jpg
i kombination med ett högt plank så har du allt skydd du behöver

EDIT: På tal om taggtråd var fan köper man en rulle lr två?

Kom ihåg att de är förbjudet att ha närmare än 2 meter från marken pga att vilda djur kan skada sig. Bara så du vet när grannkärringen klagar.

honkiie skrev:
Hög mur med ingjutna krossade glasflaskor med aidsblod på

Ja det ser man ju typ överallt i spanien.

slippy skrev:
Om man har några år på sig att låta den växa upp så visst,
köpa "färdigväxta" i 2meters höjden är sannslöst dyrt.

Jo men vill man ha ett någorlunda snyggt alternativ så är nog häck det bästa.. En kompis köpte 1m höga tuja och det var inte farligt dyrt jämfört med andra alternativ. Men visst får man räkna med att det tar lite tid att låta dem bli 2m!

Finns det inte någon pil som växer otroligt fort?? Tror att den behöver några pinnar som stöd så den vet vart den skall växa. Det var ett reportage om pilhäckar i någon trädgårdstidning för ett par år sedan. Går tydligen även att köpa uppväxta.
Kolla t.ex. på: http://www.lillopil.com/ll/

Nienna skrev:
Jo men vill man ha ett någorlunda snyggt alternativ så är nog häck det bästa.. En kompis köpte 1m höga tuja och det var inte farligt dyrt jämfört med andra alternativ. Men visst får man räkna med att det tar lite tid att låta dem bli 2m!
Det var nog första och troligtvis sista gången jag googlade växter. :hihi
Fast jag håller med, tuja är fint
Den heter för övrigt Thuja occidentalis på latin.

och
Tuja är ett stort, vintergrönt träd som kan bli omkring tio till femton meter högt. Kronan är tämligen tät och pyramidformig med plattade kvistar som ofta är utbredda i ett plan. Barken är brun till rödbrun och flagar med tunna remsor. Barren sitter kvar i flera år och är brett trekantiga med en rundad upphöjd knöl i spetsen, de är gröna på båda sidorna. Hanorganen sitter i spetsen av kvistarna och är små och oansenliga. Kottarna är smalt äggformade, omkring en centimeter långa, uppåtriktade och sitter många tillsammans i grenspetsarna, de är rödbruna då fröna har mognat. Kottarna har fyra till sex, tegellagda fjäll med två frön på varje.

Syrenbuskar brukar gå att hitta billigt när folk vill bli av med dem. Växer bra, hyffsat täta och sen luktar det gott som fan också!
Bara annonsera på blocket efter syrenbuskar och sen kolla vad de tar för det på en handelsträdgård. Bara gräva upp lite mark och sen vattna och sen ner med dem.

Det var trevligt med alla fina svar.
Färdigväxt häck låter fint, men jag behöver 150 meter minst.

Man kanske borde söka kommunalbidrag? :D

Dee_cati skrev:
Syrenbuskar brukar gå att hitta billigt när folk vill bli av med dem. Växer bra, hyffsat täta och sen luktar det gott som fan också!
Bara annonsera på blocket efter syrenbuskar och sen kolla vad de tar för det på en handelsträdgård. Bara gräva upp lite mark och sen vattna och sen ner med dem.

...och sedan blir man aldrig av med dem - de växer som ogräs de där buskarna :) Vid förra kåken så hade vi en 60m lång häck som var 4-5m hög och näst intill ogenomtränglig.

TomK skrev:
...och sedan blir man aldrig av med dem - de växer som ogräs de där buskarna :) Vid förra kåken så hade vi en 60m lång häck som var 4-5m hög och näst intill ogenomtränglig.

Ok, jag trodde det var det han ville ha :D Men visst, de är ett gissel om man VILL ha insyn. Annars är de kanon, går skitbra att forma med motorsågen/klingan och de luktar ju godast av alla växter man har i trädgården helt klart.

Back