Instumentering??

D-one

....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Sthlm/Viksjö
Hoj
finns
Instrumentering??

Skulle behöva hjälp med instrumenteringsvalet.
Jag vill ha ngt som är godkänt samt att det ska vara litet.
Mitt orginal är alldeles för stort och fult. Och det går inte att ändra om så att det blir mindre (testat).

Jag funderar på att ha en frontkåpa , Mcvaruhusets Motard/fighterlampa.
Så jag behöver ngn instrumentering som får plats "bakom". Har tittat lite på cyckeldatorerna men inte hittat ngn bra.

:Bugar Ngn som har ngt tips?
 
Last edited:
Cykeldator + 2 indikator lampor e allt som behövs :)
Sen kan det vara kul med oljetemp å lite sånt kanske men det e överkurs.

Enda nackdelen med Cykeldator är att de saknar belysning vilket krävs för å besikta med dem så det får man lösa med lite hemmapul. Annars är de lätta å montera, hantera å de är väldigt billiga.
Vanligast brukar nog någon av Sigmas modeller vara, sitter orginal på vissa motarder oxå. Finns att köpa hos Claes Olsson tex. för under 200:- Undvik de trådlösa dock för de störs ut av tändsystemet och fungerar inget vidare.

Finns en massa oerhört snitsiga "färdiga" instrument man kan köpa å skruva på men de kostar i regel en hel del om de skall vara bra.

D-one skrev:
Skulle behöva hjälp med instrumenteringsvalet.
Jag vill ha ngt som är godkänt samt att det ska vara litet.
...
...
Så jag behöver ngn instrumentering som får plats "bakom". Har tittat lite på cyckeldatorerna men inte hittat ngn bra.
 
Last edited:
Bara om man har tur med "förstående" besiktningsman/kvinna.
Krävs belysning enligt regelboken men hur pass noga de kollar e en annan femma.

Noll-Koll skrev:
Cykeldator är ok att besiktiga med utan belysning
 
kiko skrev:
Bara om man har tur med "förstående" besiktningsman/kvinna.
Krävs belysning enligt regelboken men hur pass noga de kollar e en annan femma.

:va

Så man ska ha en med belysning som är godkänd
eller en utan och chansa på att killen är schyst?.

Med min tur så är det nog lika bra att ta en med belysning då. :3freak
 
D-one skrev:
:va

Så man ska ha en med belysning som är godkänd
eller en utan och chansa på att killen är schyst?.

Med min tur så är det nog lika bra att ta en med belysning då. :3freak

ta på dig en U-ringad så ska du nog se att det löser sig :tummenupp
 
D-one skrev:
:rofl

Är ni så enkla att manipulera?


(förklarar kanske varför min gamla rostiga opel med hål gick rakt igenom :va )

ja tyvär, skulle in med bilen och när jag såg att det var en kvinna så åkte brösten ut & magen in men inte....... bara åka hem :lol
 
Godkänd ja. kostar ca 500
kommer inte ihåg på rak hand vem som har den.
 
Det där är väl Honda varianten som används på CRF motarden?
Borde vara godkänd eftersom den sitter på gatreggade motarder!
 
Det där e Hondas, finns å köpa på Sthlm's MC Varuhus tex. för ca 600-700 :-
Vilket känns jäkligt dyrt då man får samma dator på Claes Olsson för 150:-
För de extra hundralapparna får du ett fäste i plast/metall, 2 varningslampor och en del kablage + sensor men inget kopplingschema hur du kopplar in sensorn som är av annan typ än orginal till Sigma datorn.
Den har ej belysning men lär vara godkänd på tex. HM CRF450 trots detta.
Har kört med en likadan på en Husa ett tag utan andra problem än sönderskakade lampor, löstes med LED, dock har jag ej besiktat med sådan.
Du får säkerligen igenom din hoj med en likadan om du följer tipsen om urringning ovan ;)

Annars har Husqvarna en liknande som dock har belysningslampa (SMR450/510 tex), troligtvis billigare med.

Eller så köper du datorn + 2 st varningslampor på på Claes Olsson billigt.

D-one skrev:
Vet ngn om denna är godkänd?
Vart den kan finnas? kostar?
 
kiko skrev:
Bara om man har tur med "förstående" besiktningsman/kvinna.
Krävs belysning enligt regelboken men hur pass noga de kollar e en annan femma.
Enligt svenskbilproning finns ingen sådant krav iallafall.
 
Last edited by a moderator:
Det fanns förrut i varje fall, möjligt att det e borttaget nu ... desto bättre då slipper jag mfl. fixa det till besiktningen.
Låter skumt dock då det gissningsvis är positivt å kunna läsa av sin hastighetsmätare även kvällstid eftersom vi trots allt har fartgränser i landet.

Noll-Koll skrev:
Enligt svenskbilproning finns ingen sådant krav iallafall.
 
Var och köpte en cykeldator idag, mest för att få en klocka på hojen.
Vet någon om det går att förlänga kabeln till givaren?
När jag ändå har datorn så vore det kul med riktig
hastighetsmätare.
 
jag kör med en VDO C10+ funkar perfekt. fick lov att köpa förlängning till sensorn. dock stod det att modellerna under skulle klara 300 blås.. men dom slutade funka runt 80kmh... dock inte 10an den funkar perfekt... ska trycka dit det på en plåt och montera dig en grön och blå diod som indikatorer... sen finns det belysning till cykeldatorn från sigma för 150kr ungefär, batteridriven som man sätter bredvid, men den har man ändå bara då man åker till besiktningen...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top