Instrument

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Mjaha, eftersom jag redan kan lira lite gitarr lite mer eller mindre så fick jag för mig igår att köpa ett jävla munspel :gnissla

Har snöat in lite på BluesRock, ett jävla drag i det och munspel är ju en lite smidig sak att ta med sig på fester när man kan spela såklart och polarn lirar gura.

Så, någon annan som har lirat eller kan lira munnerispeleriet som kan komma med tips så vore kul och bra framförallt, sökt lite på google men hittar knappt något för en njewstarhare :)

Kan rekomendera att köpa någon nybörjarbok. Hittade en när jag köpte munspel, med lite bluesinriktning.
Det brukar vara 12 hål i munspelet och varje hål ger en ton när du blåser och en annan när du suger. Sen gäller det att lära sig blåsa resp. suga i endast ett hål åt gången för att få fram en ton.
Senare går det lira ackord samtidigt med det är mer än vad jag kan.

Det finns en kille som brukar stå utanför Åhlénshuset och blåsa helt hysteriskt i ett munspel samtidigt som han intensivt lyssnar på sin fickradio som han har tryckt mot örat. Ibland spottar han på folk oxå.
Du borde höra med han om han kan bli din mentor! :tummenupp

Sälj skiten direkt! Jag fick 2 munspel av farsan när jag var knodd och jag försökte lära mig spela skiten men efter endast ha lärt mig 2-3 enkla melodier på drygt en månad så gav jag upp.
Varför kunde gubben gett mig en elgitarr istället, då hade jag ju varit på turné just nu :mad:

Kan rekomendera att köpa någon nybörjarbok. Hittade en när jag köpte munspel, med lite bluesinriktning.
Det brukar vara 12 hål i munspelet och varje hål ger en ton när du blåser och en annan när du suger. Sen gäller det att lära sig blåsa resp. suga i endast ett hål åt gången för att få fram en ton.
Senare går det lira ackord samtidigt med det är mer än vad jag kan.

Dude :va
Det där låter enna snuskigt :rolleyes:
"Suga/Blåsa", fan, tror jag tar mitt öppet köp och lämnar tillbaka det :D

Njae, får la ta o träna helt enkelt :huvet , bara så jävla träligt.
Finns det inga piller att köpa så man blir bra som fan direkt :gnissla

Dude :va
Det där låter enna snuskigt :rolleyes:
"Suga/Blåsa", fan, tror jag tar mitt öppet köp och lämnar tillbaka det :D

Njae, får la ta o träna helt enkelt :huvet , bara så jävla träligt.
Finns det inga piller att köpa så man blir bra som fan direkt :gnissla

Jag spelar sedan många år lite munspel när jag är ensam, ingen kommer att få höra.:tungan Men det här är ett skönt stycke. Många tror att Easy Rider är en "ny" låt från sextiotalet, men så icke. Det här är en favvo. Så skönt med ett grovt snickrat bord med emaljerade enkla muggar på!
http://www.youtube.com/watch?v=YYDmbJjvv20

En annan favvo är Little Walter, jag gillar hans slöa chicago-stil, han är dock för gammal för att finnas på video på internet. Sök på Little Walter på tex YT så kommer du dock att hitta en massa munspelsbluesmän som tolkar han låtar.
Här är en som tolkar rätt likt: http://www.youtube.com/watch?v=e-mtM4kRu4k Jag har litte Walter på en enda gammal gammal Stax-vinyl hemma. Vårdar som ett barn. Little Walter har ett skönt slött ljud i sitt munspel som låter som sirenen på ett amerikansk diesellok. Det är väl det närmaste jag kan beskriva. Det honkar liksom... :hihi

Här är en annan munspelsfavvo jag aldrig trodde att jag trodde jag skulle hitta på internet. Jag är nog rätt gammal :mad:
http://www.youtube.com/watch?v=1YPBBeDujUY

/J

Last edited:
En jäkla massa text :tummenupp
/J

Njadu Jörgen, detta är nog lite ( Läs åt helvete för mycket :D ) "Överkurs" men förbannat skönt sound, det håller jag med om.

Så fort jag har tid, finns inte mycket över nu, så ska jag ta o lära mig "Grunderna" och fasen vad kul att man inte är ensam om detta ska man säga underskattade lilla blåsinstrument?

Skicka gärna lite tips på vad som är bra och öva på i början, jag är ju dels tondöv, kan inte hålla takt, och lungorna är som små myrlungor så detta kommer bli ett Hallalulijjjaaa Moment om jag klarar av att lära mig spela :yoparty

Njadu Jörgen, detta är nog lite ( Läs åt helvete för mycket :D ) "Överkurs" men förbannat skönt sound, det håller jag med om.

Så fort jag har tid, finns inte mycket över nu, så ska jag ta o lära mig "Grunderna" och fasen vad kul att man inte är ensam om detta ska man säga underskattade lilla blåsinstrument?

Skicka gärna lite tips på vad som är bra och öva på i början, jag är ju dels tondöv, kan inte hålla takt, och lungorna är som små myrlungor så detta kommer bli ett Hallalulijjjaaa Moment om jag klarar av att lära mig spela :yoparty

Börja med ett D-stämt spel om du gillar blues. Jag har bara lekt med sådana, inte gått ngn kurs. Men det borde man nog :gnissla Klart det är överkurs, det är ju sånt man inspireras av! Hohner är bra!
Jag och KamikazeKid har en gammal gemensam bekant som är en djävel på bluesspel. Men det vet nog inte KamikazeKid vem det är :hihi

Det här var bland det första jag lärde mig, ganska lätt! http://www.youtube.com/watch?v=QYDwZwiKiFE

/J

Last edited:
Appropå överkurs, så här ska jag spela när jag har lärt mig spela munspel:
[YOUTUBE-ID]RtSJH8iVdJg[/YOUTUBE-ID]

En annan som har imponerat på mig med munspeleri är Louise Hoffsten
när jag har råkat höra henne live ett par gånger. Hon spelar ju munspel
ibland men brukar väl inte showa-off så ofta.

En gång får rätt många år sedan hörde jag henne på skeppsholmen.
Hon, en ung tjej (på den tiden), hoppade upp på scenen och skulle jamma
med ett par gamla jazz-veteran-gubbar.
Jag hade ju hört henne sjunga tidigare, men inte munspela, och tänkta att
det här kommer att bli lite pinsamt. En sångerska som till nöds tutar lite
ibland på pentatoniskt munspel tillsammans med dom där veteranerna.
Men hon spelade faktiskt arslet av gubbarna! Riktigt musikaliskt och bra!

Ozzylainen på Munnspottande :D !!!! Det var som faen :P

Japp, har ju stor skiva ikväll så de blir väl till att impa lite framåt småtimmarna, eller, försöökaaaa i alla fall ^^
Gött gött :rock on

Det finns en kille som brukar stå utanför Åhlénshuset och blåsa helt hysteriskt i ett munspel samtidigt som han intensivt lyssnar på sin fickradio som han har tryckt mot örat. Ibland spottar han på folk oxå.
Du borde höra med han om han kan bli din mentor! :tummenupp

:nicka

Han är ju riktigt duktig. :D Han ger nog privatlektioner för en folkis.

Tonöra och taktkänsla går ju att träna upp.

plockar fram ett gammalt munspel nån gång ibland som jag fick av min morfar när jag var liten knodd o jammar lite.

för det första, skit i noter, onödigt egentligen.

bara blås, hitta på några sekvenser som låter bra, försök sedan kedja ihop dem i refränger och melodi..

om du har lite sångröst kan du ju alltid gnöla lite också :)

efter ett tag när du lärt dig instrumentet så pass att läpparna förflyttar sig dit du vill för att få rätt ljud utan att tänka på det, då kan du börja jamma till lite välkänd musik.

ingen av de stora började i en musikskola med noter.

Skit i skolor, skit i noter, skit i pretentiösa puckon som säger åt dig vad du ska göra och se till att:

Ha roligt!!! :)

tycker man inte att det är roligt, kommer man aldrig att kunna spela.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...