Instruktioner och beskrivning trycksätta Mikuni HSR 42?

• Thread starter Thread starter Fet
  • Start date Start date

Fet

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2019
Hoj
1987 HD Electra
Hej. Sökt rätt mycke och hittar inget bra på svenska
Ej sökt på engelska då jag e rätt dålig på det.
Å hur långt kan en HSR42 hänga med i en turbomaskin?
Motorn är en Revtech 88"= 1450cc i runda slängar 80-90 hk "orginal".
Det e en bättre och kraftfullare eftermarknads maskin byggd enligt Evo 1340cc.

Stora frågorna e väl över och under membranet flötörhuset och hur "pilotröret" är konstruerat å position på den å diameter å vart den ska gå.

Att tvångsmata en HSR 42 är nog "självmord". Välj en med trottel som har kullager t.ex. FCR 41. Laddar du 1 bar får du ca dubbla effekten. Enklast att få till lär nog vara med en CV40 med spjäll.

Jag har kört min turbo enstånka xr650r med Mikuni tm 40 den är nästan identisk med HSR 42 de är bara gaswiren som sitter på annat ställe. Min maskin gav ca 125hk på 1,1 bar påp hjulet och den va på ca 72hk innan turbo. Jag tror därmed en Hsr 42 på din motor klarar långt över 150hk de är bara höja laddtrycket.

De enda du måste ta bort på HSR gasaren är accpumpsstången och plasta igen hålet för annars blir de en fonten upp runt stången tätningen klarar inte övertryck. Men de går bra utan accpump bara man fetar på den lite extra på tomg o lågfart så svarar den bra och såfort du får övertryck så svarar den bra utan accpump. Du behöver inte trycksätta ovan trottel upp till 1,2 bar som jag provat de ger absolut inget gashäng. Men jag rek att koppla in både gaswire och returwire till gashandtaget för då kan du tvångsstänga gasen i krisfall.
Trycksättning är samma förfarande som alla andra förgasarhojar med turbo bortsett vacumfuggar då (cv).
Jag antar du ska trycka genom fuggen och då tar du tryck till flotörhuset från pitotrör. Slangen från pitotrör sätter du fast i avluftningsnipplarna som kommer ut från flotörhuset på fuggen. Limma igen alla andra avluftningar från flotörhus eller koppla alla avluftslangar till pitotrörets slang inget annat behöver göras på fuggen. Pitotröret placerar du någonstans mellan turbo och plenum jag rek nära turbon de funkade bäst för mig. Jag rek även att göra pitotröret ställbart ut o in i tryckröret för då kan du enkelt ändra luftbränsleblandningen utan att röra munstyckena stup i kvarten.
Du måste ha en bränsletrycksregulator också och då är Melpassi turbotryckstyrd regulator bäst och billig. Bränslepump som klarar minst 3 bar måste du köpa också.
Ställ frågor så går vi in på detalj senare kolla även nybörjartråden som är klistrad på Turboforumet där står allt du behöver veta.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176421-Turbokonverteringsguide-Nybörjare!

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...