Installera XP på laptop

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, syster har en billig Advent laptop som Vista redan var installerat på från butiken. Nu har hon surnat till på det ruttna OSet och vill ha XP istället.

Har en bra version av XP SP2, i med skivan och sen när alternativet om vilken partion man vill ha operativet på blir jag lite fundersam. Det finns tre partioner;

G: (Recovery)
C: (System)
E: (Vista)

Alla i NTFS.

Jag tänkte ta bort allihop och köra XP på en ensam partion helt enkelt som vanligt. Gör jag något tokigt om jag tar bort alla partioner och skapar en enda bara :confused:

Varför ska du ta bort partitionerna?
Det är väl rätt praktiskt att kunna skilja på program och system-partitionen från de där man lägger alla sina filmer, foton och musik-filer...

Om operativet blir bortom all räddning kan du ju på så sätt formatera C: och enbart förlora program och operativ medan alla filer ligger tryggt och säkert på sin partition...

Varför ska du ta bort partitionerna?
Det är väl rätt praktiskt att kunna skilja på program och system-partitionen från de där man lägger alla sina filmer, foton och musik-filer...

Om operativet blir bortom all räddning kan du ju på så sätt formatera C: och enbart förlora program och operativ medan alla filer ligger tryggt och säkert på sin partition...

Jo, jag vet. Men då torde det räcka med två partioner isf, en med OS på och en med lagring på?

Jo, jag vet. Men då torde det räcka med två partioner isf, en med OS på och en med lagring på?

Ja, så hade jag nog gjort. c:\ behöve rinte vara lika stor som den andra partitionen eftersom den bara skall innehålla operativ och program.

Gör den inte för liten för den skull men dela inte på mitten.

20-40gb lär den behöva vara på åtminstonde.

Sen låter du resten av utrymmet användas av den andra partitionen för att lagra filer.

Med XP finns det ingen vits att dela upp till flera partitioner då OS'et har så himla taskig stöd för användarfiler. För Sune Svensk blir det bara krångligt och ger ingen som helst säkerhet eller andra fördelar. Kör man defrag en gång i halvåret efter en körning med CCleaner så håller sig datorn hyffsat snabb - OM man håller den hyffsat ren från t.ex. Live tjafset som t.ex. Messenger, Googletoolbar, Windows Search etc etc.

Men det är väl ingen vits att zonka Vista om man gör den till en hyffsad XP, dvs disablar UAC samt indexering av filerna och väljer klassisk startmeny.

Med XP finns det ingen vits att dela upp till flera partitioner då OS'et har så himla taskig stöd för användarfiler. För Sune Svensk blir det bara krångligt och ger ingen som helst säkerhet eller andra fördelar. Kör man defrag en gång i halvåret efter en körning med CCleaner så håller sig datorn hyffsat snabb - OM man håller den hyffsat ren från t.ex. Live tjafset som t.ex. Messenger, Googletoolbar, Windows Search etc etc.

Men det är väl ingen vits att zonka Vista om man gör den till en hyffsad XP, dvs disablar UAC samt indexering av filerna och väljer klassisk startmeny.

Okey, nej då får det bli en partion isf.
Först och främst byts Vista ut för att kunna köra lite fulversioner av olika program vilket visade sig helt omöjligt med Vista. Det går säkert, men det är inget jag orkar sätta mig in i. :hihi

Sådär. Blev bara en partion och OSet på det. Funkade finfint att installera och jag lyckades låsa upp skiten med, det är inte vanligt. :hihi

Märks dock att det är en billig dator, var skapligt svårt att få tag på drivisar men till slut så. :näsblod
Är det någon som behöver drivrutiner till en Advent 5544 så är det bara PMa.

Jag skulle behöva göra samma sak på min burk då Vista uppenbarligen inte är färdigt att släppa ut på marknaden i dagsläget :näsblod

Jag har 2 partitioner varav en är återställningspartition. Om jag behåller den så behöver jag väl inte bränna ut vistas installationsfiler om jag av någon anldning skulle få för mig att återställa datorn?

Enklaste formateringen av den för övrigt då? Ska jag köra detta med xp-skivan eller på något annat vis?

Och ja, Vista suger getpung. Jag har stängt av indexering, UAC, klassisk startmeny etc. Ändå så strular skiten ibland, det tar tex en sekund för datorn att öppna startmenyn och ungefär lika lång tid att stänga ner ett fönster.
Sånt stör jag mig på enormt mycket och det problemet har jag inte haft med XP...

Fattar inte att folk klagar på Vista. Kör det på två maskiner och det spöar ju Xp på alla punkter. Skulle aldrig gå tillbaka till Xp numera.

Är det möjligen grupptrycket, alla tycker Vista är skit, så då gör jag det med?

Grupptryck, nej. Jag är piskad att ha Vista på min Laptop då ASUS inte behagat släppa alla drivare (buggfria) för XP. Stänger man av allt som inte har med kärnverksamheten i OS'et att göra går Vista faktiskt att använda. Rent krasst är ju Vista bara ytterligare ett lager på XP's menyer samt utökad "säkerhet" på systemfilerna och lull-lull. Det som irriterar mig mest är att nätverkshanteraren dör (endast hård omstart hjälper, dvs POWER-OFF knappen) om man är lite för flink på musknappen i inställningarna.

MS har inte hängt med tycker jag och har inte insett sitt "Symantec-syndrom", dvs varför senaste NIS2009 är så mycket smäckrare och snabbare än det gamla bloatware't man har kallat Norton Antivirus de senaste 6 åren.

Jag skulle behöva göra samma sak på min burk då Vista uppenbarligen inte är färdigt att släppa ut på marknaden i dagsläget :näsblod

Jag har 2 partitioner varav en är återställningspartition. Om jag behåller den så behöver jag väl inte bränna ut vistas installationsfiler om jag av någon anldning skulle få för mig att återställa datorn?

Enklaste formateringen av den för övrigt då? Ska jag köra detta med xp-skivan eller på något annat vis?

Och ja, Vista suger getpung. Jag har stängt av indexering, UAC, klassisk startmeny etc. Ändå så strular skiten ibland, det tar tex en sekund för datorn att öppna startmenyn och ungefär lika lång tid att stänga ner ett fönster.
Sånt stör jag mig på enormt mycket och det problemet har jag inte haft med XP...

Har du en likadan laptop?
Fegis, inte behöver du bränna ut några installationsfiler heller. :hihi

Vistas vara eller icke vara, jag gjorde såhär eftersom det var allra enklast. Visst, som Anders säger går det ju att få det drägligt om man pular med inställningar, men det kändes ganska onödigt eftersom jag (som visserligen är en glad amatör bara) aldrig har känt mig begränsad av XP i något fall. Dvs, jag ser inte någon anledning att köra Vista.
Kanske sen när (om?) Windows 7 får finnas ett tag och rättas till kan jag överväga att testa det.

Fattar inte att folk klagar på Vista. Kör det på två maskiner och det spöar ju Xp på alla punkter. Skulle aldrig gå tillbaka till Xp numera.

Är det möjligen grupptrycket, alla tycker Vista är skit, så då gör jag det med?

Med tanke på din avatar så är du van vid ofungerande grejor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg